فضائل نگاری امام علی(ع) و خلفا در سه قرن نخست هجری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده الهام یوسفی
- استاد راهنما رسول جعفریان علی غفرانی
- سال انتشار 1393
چکیده
فضائل نگاری صحابه، به ویژه فضائل خلفای نخستین به عنوان شاخه ای مهم از حدیث نگاری همواره مورد توجه نگارندگان مسلمان – شیعه و سنی- و همواره محل بحث و جدل این دو گروه بوده است. منازعاتی که تا عصر حاضر نیز ادامه دارد. درک و دریافت جریان شکل گیری، تدوین و دگرگونی این فضائل در سه قرن اول هجری با استفاده از منابع اصیل، می تواند به این سوال پاسخ گوید که آن چه امروز به عنوان فضائل خلفا می شناسیم در قرن اول تا سوم چه جایگاهی داشته ، در طول این سه قرن چه تغییراتی به خود دیده و موضع گیری ها و برداشت های متاخر از فضائل خلفا تا چه میزان ریشه در قرون اولیه دارد؟ جریان شکل گیری آثار مربوط به فضائل، هم چون بسیاری از جریان های نگارشی، از فضای سیاسی دوران پس از پیامبر(ص)، و نیز منازعات و درگیرهای میان علما در قرون اولیه هجری بر سر اثبات برتری ابوبکر یا علی(ع)، و نیز برتری نوبتی سه خلیفه نخست، تاثیر پذیرفته است. نوشتار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای بدین نتیجه دست یافته که روند فضائل نویسی در این سه قرن هم از نظر تعداد فضائل و هم نوع، محتوا و کیفیت آن تغییرات بسیاری به خود دیده و نیز تاثیر مستقیمی از فضای سیاسی قرون نخست پذیرفته است، به طوری که رشد آن- به ویژه از نظر کمی-را نمی توان بدون در نظر گرفتن مناقشات جانشینی پیامبر(ص) و اختلاف بر سر برتری خلفا، مورد بررسی قرار داد. در این زمینه، ایجاد رقابت میان خلفا با امام علی (ع) که شمار فضائل مسلم او در منابع کهن و به اعتراف کسانی چون احمد بن حنبل بسیار بیش از خلفا بوده، یکی از مسائل مهم در دامن زدن به جعل و گسترش روایات فضائل مربوط به رقبا بوده است. تدوین فضائل در ابتدا توسط سیره نگاران، مورخان و محدثان بدون ارائه تعریفی که ملاک انتخاب ایشان را روشن سازد و به صورت مکتوبات غیر مستقل آغاز شده است. اما به تدریج و بر اساس نیاز، به سمت مدون شدن و ترتیب یافتن و تلاش برای دستیابی به هویت مستقل، حرکت نموده و در قرن سوم توسط معتزلی ها با ارائه تعریف علمی و تحلیل عقلی به مرحله جدیدی قدم گذاشته است. دست آورد عمده آن در این قرن نزدیک شدن هر چه بیشتر فضائل، در فرم و محتوا، به مکارم اخلاق است.
منابع مشابه
تجلی زمان و مکان اساطیری در جنبشهای ایرانی سه قرن نخست هجری
جهان گستردة اساطیر شامل مفاهیم و موضوعات بسیاری است که هر یک بار معنایی ویژهای دارد و همواره در طی زمان بخشهایی از زندگی بشر را در بر گرفته است. این مفاهیم جلوهای از حقایق عالم ماوراءاند که به زندگی انسان در بین کائنات و عالم واقع الگویی خاص میبخشند. از این رو میتوان اساطیر را از جمله عوامل مؤثر در کنشها و رفتارهای فردی و اجتماعی انسان دانست که در تاریخ حیات بشر به ظهور رسیده و طرحی ویژه...
متن کاملگفتمان دوگانه غیبت -امام قایم در روایت نگاری های سده نخست هجری
چکیده دوگانۀ غیبت ـ امام قائم در تاریخ روایت نگاریهای صدر اسلام همواره به عنوان یک گفتمان رایج در میان مسلمانان از هر طبقه در زندگی فردی و اجتماعی بروز داشته است. انگارهشناسیهای گفتمانی صورت گرفته حاکی از آن است که این تفکر در روایتنگاریهای صدر اسلام در منابع اهل سنت و شیعه بروز جدی دارد و در میان طبقات مختلف مردم، آن را به یک گفتمان غالب، مبدل ساخته است. دوگانه غیبت ـ امام قائم از جمله م...
متن کاملآسیبها و انحرافهای تفسیر بصره در دو قرن نخست هجری
نخستین مفسر قرآن، طبق صریح قرآن، پیامبر است. پس از پیامبر با حضور بزرگان صحابه، به عنوان نخستین مراجع تفسیری آن روزگار، در شهرهای بزرگ آن عصر، همچون مکه، مدینه، کوفه و بصره، جغرافیای تفسیر و مباحث آن توسعه یافت و عالمان رشدیافته در این مراکز، گامهایی استوار در توسعه تفسیر برداشتند. با این حال توسعه جغرافیای تفسیر همیشه به سود این دانش نبوده و در مواردی، بنا به دلایل متعدد، آسیبهایی بر پیکره...
متن کاملفرایند ورود اسلام به قم در قرن نخست هجری
این مقاله به فرایند ورود اجباری یا اختیاری اسلام به شهر قم میپردازد و در صدد است از یک سو نظریۀ پذیرش اجباری اسلام توسط اهالی قم را رد نماید و از سوی دیگر ایدۀ پذیرش آسان و از سرآگاهی اسلام از سوی قمیها را نقد کند. در این نوشته نکتههای زیر بررسی شده است: الف) قمیها مقاومتهای سختی در برابر عربها از خود نشان دادند، لیکن این بدان معنا نیست که اسلام نیز به زور و اکراه وارد فرهنگ مردم قم شد. ب...
متن کاملسیر تطوّر واژة «ادب» «در سه قرن اول هجری»
«ادب» در عرف عرب جاهلی عادات و رسوم نیکو به شمار میرفته که چنین تفکری از میراث و تبار گذشته به یادگار مانده است. این رسوم و عادات به صورت سنتهایی در میآید که از نظر اجتماعی و فرهنگی نیکو و پسندیده به حساب میآید و به آنها نام «ادب» اط8اق میگردد. از آنجایی که یاد دادن و تعلیم و تربیت بسیار مهم شمرده میشد لذا کلمة ادب بر کلیه معارف (به جز معارف دینی) اطلاق گردید. در این جا لفظ تعلیم و تأدیب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023