عوامل خطای انسان از دیدگاه قرآن کریم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی قم
- نویسنده حمید فیروزی
- استاد راهنما مصطفی کریمی حسن اسلامپور
- سال انتشار 1389
چکیده
ازجمله مسائل مورد تحقیق از نگاه قرآن کریم ، عوامل خطاست.خطا یعنی اشتباه، خلاف، تقصیر، غلط، نادرست ، ناراست ، سهوو فعلی است که بدون اراده از مکلف صادر شود که به آن بازخواست نمی شود.عوامل خطای انسان از نگاه قرآن به معرفتی ، اخلاقی ، روانی و روش شناختی قابل تقسیم است. 1 - عوامل معرفتی : مجاری معرفتی انسان عبارتند از: حس، عقل ودل که تمام آنها به نحوی خطا پذیر هستند . حس به دلیل جزئی ومحدود بودنش، شناخت را سطحی می کند و یقین با آن حاصل نمی شود.عقل نیز به دلیل محدودیت آن به درک امور کلی، نمی تواند به تمام حقایق دست یابد. گاهی نیز به سبب نشستن غبارهایی برروی آن دچار خطا می شود.خطا پذیری دل نیز به دلیل نشستن غبارهایی از جمله هوی نفس برروی آن است. 2- عوامل اخلاقی: برخی رذایل اخلاقی همچون تکبر پردهای ظلمانی بر فکرانسان میاندازد و قدرت تشخیص را از او میگیرد، قلبش همچون یک ظرف مهر شده، میگردد. ونیزپیروی از هوای نفس ، مانع به کارگیری صحیح قوای درک کننده انسان می شود. غفلت هم عارض برقوای ادراکی انسان شده و آن را مختل نموده ،کارایی آن را از بین می برد و راه را برای نفوذ شیطان باز می نماید. 3 – عوامل روانی : عجله یکی از عوامل روانی خطاست که مراد از آن انجام کار به مجردخطور آن به ذهن و بدون تامل است. عجله موجب می شود که انسان نتواند میان خیر و شر فرقگذارد. همچنین مانع قضاوت صحیح می گردد. وابستگی مفرط به دنیا جزعوامل روانی است که سبب عدم تشخیص راه درست می شود. آرزوی طولانی واشتغال بیش از حد بدان ، سبب ازدست رفتن قوه تشخیص و قرین شدن با شیطان است. تعصب که وابستگی غیرمنطقی به شخص یا عقیده خاصی است و حجاب ضخیمی بر دیده عقل انسان می افکند و سبب محروم شدن از درک حقایق می گردد. تقلید بی دلیل ازدیگران وپذیرفتن رأی آنان بدون درخواست برهان، از دیگر عوامل روانی خطا است. زنجیری که اندیشه انسان را به بند می کشد و به آدمی اجازه نمی دهد که درباره عقاید خود بیاندیشد. شخصیت گرایی یعنی پذیرش بی چون و چرای بعضی از اندیشه ها بدون مبنای علمی و عقلی، نیزسبب دربند کشاندن اندیشه ، اراده و زوال قدرت بصیرت و باز داشتن از حق گرایی می گردد. سیطره عوامل محیطی نیز بر انسان قدرت درست فکر کردن وگزینش راه درست را از وی سلب می کند. اثر پذیری ازشیطان که با سلاح وسوسه انجام می گیرد،درمقوله روانی می گنجد.این امر، سبب تصرف اندیشه و خیال انسان و مختل ساختن قوه تشخیص اومی گردد. 4- عوامل روش شناختی : اعتماد به جهل درتقابل با علم وعقل ، سبب عدم تشخیص ارزش ها از ضد ارزش ها درانسان می گردد. اعتماد به ظن، موجب از دست دادن قدرت بصیرت، دوری از علم می شود. اعتماد به شک نیز، سبب مشتبه شدن در امور، مانع ادراک صحیح و تفکر، فقدان بصیرت و نفوذ شیطان درانسان است.
منابع مشابه
الگوی گرایشی رشد فرهنگی انسان از دیدگاه قرآن کریم
در این پژوهش میکوشیم با هدف ارتقای کیفی رویکرد فرهنگی به قرآن کریم، الگوی گرایشی رشد فرهنگی انسان از دیدگاه قرآن را بیان کنیم. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی سامان یافته، و بر حسب دستاورد یا نتیجه تحقیق، از نوع توسعهای - کاربردی، و از لحاظ هدف تحقیق، از نوع اکتشافی، و به لحاظ نوع دادههای مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است. این نوشتار «ضرورتشناسی قرآنپژوهی فرهنگی» را آغازگاهی برای تبیین هر...
متن کاملبررسی ماهیت انسان از دیدگاه مکاتب روانشناسی و قرآن کریم
شناخت انسان یک تلاش ضروری و از شرایط مهم تأمین سعادت فردی و اجتماعی اوست. این کار با وجود فایده و ضرورت مسلم آن، همواره با دشواریها و تعارضهای بسیاری روبهرو بوده است. دلایل این دشواریها و تعارضها از یک سو، پیچیدگی و غموض هستی آدمی و از سوی دیگر، آشکار نبودن روش پژوهشهای مربوط به انسان و بیثباتی و تنوع و تعدد آنهاست. در این مقاله، دیدگاه یکی از رشتههای علمی، یعنی روانشناسی با رویکردهای...
متن کاملعوامل مؤثر در ایجاد سلامت روانی از دیدگاه قرآن کریم
تأمین سلامت روان و پیشگیری از بیماریهای روانی، هدف دینی ارزشمندی است که زمینة سعادت انسان را فراهم میسازد. هدف: هدف این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر کسب آرامش و سلامت روانی از منظر قرآن کریم است. روش: روش تحقیق، تحلیلی- توصیفی با مراجعه به آیات قرآن کریم و تفاسیر المیزان و نمونه و نیز روایات مرتبط با آرامش و سلامت روانی بوده است. یافتهها: به طور کلی اشارت طبی قرآن از نظر اثرگذاری بر سلامت روان...
متن کاملعوامل مؤثر در عناصر ارتباطی از دیدگاه قرآن کریم
فهم ابعاد و زوایای پدیدۀ ارتباطات و رسانه، به مثابۀ یکی از تجلیات دنیای جدید و به روایتی علت موجدۀ تحولات تاریخی و اجتماعی و صورتبندیهای فرهنگی، نیازمند مفهومسازی و نظریهپردازی است. حضور و گستردگی وسایل ارتباط جمعی در سپهر عمومی و انباشت نشانهها و تصاویر رسانهای در همۀ عرصههای زندگی، چون اقتصاد و سیاست و فرهنگ و تولید و توزیع معانی، به رسانهایشدن فرهنگ، سیاست، و اجتماع منتهی شده است. ت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی قم
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023