ایران در تصاویر سیاحتنامه ها از صفویه تا قاجار
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مریم شاهورانی سمنانی
- استاد راهنما اکبر نیکانپور امیراشرف آریانپور
- سال انتشار 1391
چکیده
سفرنامه گزارش از مجموعه ی دیده ها و شنیده ها است که توسط سیاحان به صورت نوشتاری و تصویری به تشریح وقایع می پردازد. شیوه ی ناتورالیسم درخلق آثار تصویری در هر دو نمونه ی داخلی وخارجی مشهود است. این سیاحان گاه هنرمندانی بودند چون ( فلاندن ) و یا (کست) که با قلموهای نقاشی خود به این مهم می پرداختند. مدتی پس از اختراع دستگاه چاپ و در پی آن رواج کتابهای مصور، سیاحتگرانی پا به میدان گذاشتند که هنرمندانی را با خود همراه می کردند تا تصویر سازیهای مستند گونه ای را از آنچه می دیدند خلق کنند. نقاشیهایی که به ذات مستند گونه بودنشان هیچ گونه نشانه ای را از جنبش های هنری موازی هم عصر خود، حمل نمی کردند. در این بین این نقاشیهای ناتورالیسمی بودند که در مسیر دگردیسی به محصولی اورینتالیست، به محبوبیت نماد ها و محصولات شرقی در این بازار سرگرمی می افزودند.
منابع مشابه
جایگاه و کارکرد خاندان دُنبُلی در تاریخ ایران صفویه تا قاجار
از مهمترین مسائل تاریخ ایران، روابط حکومتهای محلی و ایلات و عشایر و خاندانهای مناطق مختلف کشور با دولت مرکزی است. آنچه در این نوشتار در نظر بوده، توصیف و تبیین جایگاه و کارکرد یکی از خاندانهای کرد ایرانی در عرصة حکومت محلی و تعامل با دولت مرکزی است. در این نوشتار، سعی بر این است تا برخی ابعاد و زوایای مرتبط با حکومت محلی خاندان دنبلی بررسی و تجزیه و تحلیل گردد. این تحقیق به روش اسنادی و با بهره...
متن کاملبررسی تاریخی و ارزیابی جریان ادبی اصفهان در قرن دوازدهم (از سقوط صفویه تا ظهور قاجار)
جریان ادبی ایران تا اواخر عصر صفوی (نیمه اول قرن دوازدهم ه.ق.) متکی بر سبک هندی (یا اصفهانی ) بود. دیدگاههای مختلف و گاه متناقضی نسبت به این سبک از اواسط قرن دوازدهم(اواخرعصرصفویه) تا عصر حاضر وجود دارد. گروهی آن دوره را عصر انحطاط ادبی دانستهاند و در مقابل، نظرات متقن دیگری مبنی بر اعتلا و غنای این سبک نسبت به سبکهای ادبی دیگر ایران وجود دارد. در این مقاله از منظر تاریخی و ادبی به بررسی و تح...
متن کاملتاثیر نقاشی اروپایی بر نقاشی ایران از صفویه تا قاجار
نقاشی ایران از دیرباز دچار تغغییر و تحولات زیادی شده است. از زمان صفویه و کمی قبل از آن باورود هنر اروپایی به ایران در اثر عوامل مختلف هنر سنتی ایران با هنر اروپایی درهم آمیخته شد و هنر جدیدی را بوجود آورد و نتیجتا هنر ایران به هنر رئال بیشتر پرایش پیدا کرد
مزارع مسکون تاریخی در ایران از آغاز تا دورۀ صفویه
مزارع مسکون به عنوان گونه ای اثرگذار و اثرپذیر از عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی دوره های مختلف، مجتمعی زیستی و معیشتی با وسعت و جمعیت مختلف و متفاوت بوده است. اطلاعات موجود در منابع مختلف، نشان می دهد که مزارع مسکون از دوره های پیش از اسلام، قرون اولیۀ اسلامی تا دورۀ پهلوی به صورت مستقل و تابعه )صغیره و کبیره( در محدودۀ قصبات و رستاق ها) روستاها(، وجود داشته اند و با عناوینی چون دستکر...
متن کاملتحولات تاریخی ساری از صفویه تا قاجار
چکیده ساری مرکز ایالت مازندران دارای حکومت محلی با قدمت هزار ساله، از جمله مناطقی بود که تا نیمه حکومت صفویان ـ دوره شاه عباس اول از نوعی خود مختاری و استقلال داخلی برخوردار بود. ویژگی جغرافیایی و اقلیمی آن همواره مانعی طبیعی در برابر تهاجمات خارجی به این منطقه محسوب می شد و این نکته یکی از عوامل مهم در تثبیت ویژگیهای ممتاز فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن بود. سیاست تمرکز گرایی صفویان با سلطنت شاه...
15 صفحه اولبررسی و تحلیل تاریخی حضور و فعالیت میسیونرهای مسیحی از سقوط صفویه تا برآمدن قاجار
چکیده فعالیت مبلغان مسیحی در ایران سابقهای بس طولانی دارد. از آنجا که مسیحیت در ذات خود آئینی تبلیغی است، کشیشان مسیحی اروپایی از همان سدههای نخستین شکلگیری نهاد کلیسا و با حمایت پاپ، تبلیغ و موعظه در میان ملل دیگر رامجدانه پیگیری کردند و طی اعصار مختلف از دوره صفویه به بعد سعی فراوانی نمودند تا فعالیتهای تبلیغی را با اهداف سیاسی و اقتصادی همراه کنند. از آنجاکه امپراطوری عثمانی حائل میان ای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023