نقوش کهن آمل و کاربرد آن در گرافیک معاصر

پایان نامه
چکیده

مازندران به خصوص آمل از جمله سرزمین هایی است که هم در جهان اساطیری شأن ویژه ایی دارد هم در جهان واقعیت از اعتبار برخوردار است. معماری به عنوان یکی از هنرهای در احراز، تثبیت و تداوم هویت فرهنگی، دینی و ملی هر سرزمین نقش ارزنده ای دارد. در این بناها شاهد نقوش بسیاری هستیم. به دلیل جذابیت این نقوش و همچنین شناخت قابلیت های گرافیکی، در این مقاله مورد مطالعه قرار می گیرد.این تحقیق به شیوه توصیفی – تحلیلی صورت پذیرفته است و به بررسی و آنالیز بصری و معنایی پرداخته است.

منابع مشابه

روش به‌کارگیری نقوش قالی در طراحی گرافیک

As patterns of other Iranian handicrafts, carpet patterns are valuable and extensively rich sources of visual elements to be used in today’s graphical works whenever appropriate. Due to the fact that these patterns have paved a long way through the history of carpet-weaving, they have been evolved into distilled and beautiful patterns of precise and orderly design structures. It is a cult...

متن کامل

طبقه بندی نمادها ونشانه های تزئینی در نقوش سنتی شهر آمل و کاربرد آن در نگاشتار معاصر

در این تحقیق تحلیل نشانه شناسانه نقوش تصویری و تزئینی دوره های صفویه ، قاجار و پهلوی برروی ابنیه مذهبی و غیر مذهبی شهر آمل به انجام رسید . ابتدا به مطالب اصلی در خصوص نشانه شناسی پرداخته شد و سپس نقوش سنتی و بومی آمل پس از دسته بندی ، مورد تحلیل نشانه شناسانه قرار گرفت . ایدئولوژی و تفکر مردم همواره در طول تحقیق مدنظر بوده است . در این تحقیق سعی شده بین مهم ترین اصول علمی و پذیرفته شده نشانه ...

روش‌هایی برای ایجاد طنز در اعلان و بازتاب آن در گرافیک معاصر ایران

افزایش هزینه‌های تبلیغات از یک سو و نبود اطمینان شرکت‌ها از اثربخشی آن از سوی دیگر، دلمشغولی عمده‌ای برای مدیران به وجود آورده است. طی چند دهۀ گذشته، استفاده از تبلیغاتی که در طراحی آن‌ها از طنز استفاده شده گسترش روزافزونی یافته است. هدف این تحقیق رسیدن به درک بهتر از مقولۀ طنز در اعلان و تبلیغات است که با شناسایی مزایا و معایب آن و به روش توصیفی انجام شده و روش جمع‌آوری اطلاعات آن کتابخانه‌ای...

متن کامل

بررسی واژه‌های غریب و نادر گونة هروی کهن و کاربرد آنها در گویش معاصر هرات

زبان فارسی نو کلیّتی نمودیافته در همة متون و نوشته­های فارسی نیست بلکه در پاره‏ای از حوزه‏های جغرافیایی با اندک تفاوت‎هایی در واژه­، صرف‎ونحو و آوا، صورت‎های کاربردی گوناگونی پیدا کرده که اصطلاحاً به آنها «گونه‎های زبانی» می‌گویند. کشف ویژگی‎های زبانی هر یک از گونه‎های کهن و بازجُست آنها در زبان متداول همان حوزه، از پژوهش‏های بایستۀ زبانی است. این مقاله کوششی برای نیل به این مهم در حوزۀ هرات و گون...

متن کامل

نقش اعتقادات و باورها در نقوش دستبافته های عشایر بختیاری و کاربرد آن در گرافیک

باتوجه به موضوع پژوهش که نقش اعتقادات و باورها در نقوش دستبافته های بختیاری و نقش آن در گرافیک است باید سعی برآن می شد که ابتدا بافرهنگ بختیاری آشنایی پیدا شود تا از این طریق بتوان به رمز و رموز نقوش دستبافته های آنها پی برد و امکان بررسی معانی نقوش بختیاری را آسان تر کرد.این پژوهش با جمع آوری حدودا 200 تصویر از بافته ها و نقوش بختیاری انجام شده و با رویکرد زیبایی شناسی و ارتباط این نقوش با گرا...

کاربرد هندسه هنر اسلامی در گرافیک معاصر

این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای صورت پذیرفته، به بررسی کاربرد هندسه ی هنر اسلامی در گرافیک معاصر پرداخته و امکانات موجود در هندسه ی قدسی را تا حد ممکن شناسایی و ردّ پای آن را در هنر معاصر به ویژه گرافیک، جست و جو می کند. آنچه مورد توجه واقع گردیده، نحوه ی شکل گیری هنر اسلامی، به ویژه در معماری و خوشنویسی است که از شاخص ترین هنرهای موجود در قلمرو اسلامی به حس...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023