بررسی وجوه تعامل فرم و محتوا در نگارگری دوره صفوی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده پگاه اسماعیل زاده ترشاب
- استاد راهنما فاطمه شاهرودی مجتبی الهیاری
- سال انتشار 1393
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی وجوه تعامل فرم و محتوا در نگارگری دوره صفوی و با تکیه بر «هفت اورنگ» جامی انجام پذیرفت. لزوم مطالعه بیشتر بر روی شاهکار مربوط به نسخه (973-964ه.ق.) و تلاش در بکارگیری قواعد بصری آن در هنر معاصر، ضرورت انجام این پژوهش را توجیه می نمود. نتایج پایان نامه حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته نشان می دهد که ساختار فرم و محتوا در این اثر قابل تفکیک از یکدیگر نمی باشد. با وجود پیچیدگی روابط عناصر بصری نگاره ها، می توان ارتباط بین فرم موجود در تصاویر و آنچه که عنوان محتوا و داستان هر نگاره مطرح است را دریافت؛ در عین حال هر تصویر از لحاظ ساختار بصری، مستقل بوده و به عنوان یک اثر منحصر به فرد و جدا از سایر نگاره ها به خودی خود کامل است. در واقع هماهنگی موجود در فرم و محتوای مجموعه نگاره های هفت اورنگ باعث شده که اثر مذکور واجد زبانی جهانی و همه فهم در عالم هنر شود، به نحوی که شیوه خاص بکار رفته در تصویر گری این اثر گرانبها قابل درک در اجتماع امروز بوده و می توان از قواعد و سنت های هنری آن در تصویرگیری موضوعات و مفاهیم معاصر نیز بهره برد.
منابع مشابه
بررسی الگوهای ساختاری فرم/ نقش ترنج در منسوجات دوره صفوی
عصر طلایی هنر- صنعت پارچهبافی در ایران را به جرات میتوان قرون16 - 17م./ 10 - 11ه.ق. دانست. پارچههای بافته شده در این دوران به لحاظ زیباییهای بصری، ترکیببندی، نقوش، رنگ و فن بافت مایهی مباهات هنر این دوران بوده که با تنوع و گوناگونی بسیار به اجرا درآمده است. یکی از این ترکیببندیهای متنوع که به دفعات در ساختار پارچههای این عصر مشاهده میشود، کاربرد فرم/نقش ترنج گونهای است که با نقوش گیا...
متن کاملپنجره، عنصر اصیل منظر؛ زیباییشناسی پنجره در نگارگری دوره صفوی
نگارگری از زمره هنرهای سنتی است که زبان و بیان آن از ویژگیهای منحصر به خود تبعیت می کند. بسیاری از پژوهشگران از یکسو با دیدگاه های مختلف که اغلب دنباله رو رویکردهای سنت گرایی و عرفانی هستند، به مطالعه فراواقعیت های آن پرداخته و از سوی دیگر برخی محققان به دلیل فقدان آثار به جامانده از دوره های پیشین در حوزه های مختلف از جمله معماری، باغ سازی، شهرسازی، هنر و فرهنگ به آن روی آورد ه اند و از خلال خ...
متن کاملبررسی سیرتحول چهرهنگاری در نگارگری ایران تا انتهای دورۀ صفوی
نگارگران مسلمان ایرانی متأثر از اندیشۀ اسلامی همواره در پی حقیقت و مسائل ماوراءالطبیعه بودهاند. ازاینرو، برخلاف نقاشی غرب، نگارگری ایران بهندرت در خدمت شمایلنگاری قرار گرفته است. بنابراین، چهرهها در نگارگری سنتی ایران در عین منحصربهفرد بودن، براساس الگوهای مشخصی ترسیم میشدهاند. این روش ترسیم برخی از پژوهشگران را به قضاوت نادرست واداشته و چهرهها را در نظر آنان مبدل به چهرههایی...
متن کاملبررسی تعامل خط و تصویر در نگارگری دوره صفویه
در تاریخ ایران پس از اسلام، عصر صفوی به لحاظ تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری نقط? عطفی محسوب می شود. ارتباط و تعامل خوشنویسی با نگارگری در طول دور? صفوی تحولات فراوانی پیدا می کند. خوشنویسی و نگارگری در اوایل دور? صفوی، در خدمت کتاب آرایی همگام با یکدیگر رشد می یابند. اما به تدریج ارتباط آن ها کاهش یافته و در نهایت، هر یک به طور مستقل مسیر خود را طی می نمایند. این تحقیق سعی بر آن دا...
15 صفحه اولبررسی وجوه اشتراک و افتراق پارچههای عصر صفوی و عثمانی
آثار هنری همواره منعکسکنندۀ آراء هنرمندان بودهاند. در این میان، پارچهبافی صفوی در قرن10 تا اواسط 12ه.ق. و نیز پارچهبافی عثمانی در همسایگی ایران، در همین اثنای تاریخی، دارای گسترۀ وسیعی از نقش، رنگ، بافت و با ترکیببندیهای خاص بوده و حائز اهمیت بسیاری هستند. چهار نوع سبک بافت پارچۀ صفوی و پنج نوع سبک در دورۀ عثمانی رواج داشت. این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی شاخصهای مذکور روی پارچههای ایران ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023