بررسی روابط بینامتنی دوران گشتاسپ به روایت شاهنامه فردوسی

پایان نامه
چکیده

هدف از این تحقیق بررسی روابط بینامتنی دوران گشتاسپ به روایت فردوسی می باشد. به همین دلیل از نظریات مطرح در این زمینه برای تدوین چارچوب نظری استفاده شده است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریات نسل دوم بینامتنیت، لوران ژنی و خصوصا رویکرد فرامتنیتی، ژنت و بحث او از زبرمتن ها می باشد. پژوهش حاضر از نوع، تحلیل محتوا می باشد. و برای گردآوری داده ها از رویکرد کتابخانه ای استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از این مطلب است، که فردوسی، در اثر عظیم خود از پیش متن های بسیاری استفاده کرده است. در قسمت پهلوانی شاهنامه، دوران گشتاسپ، فردوسی شاهنامه دقیقی را به عنوان زیر متن، اثر خود قرار داده است. در این پژوهش ابتدابه تعریف بینامتنیت از خاستگاه آن"سوسور، باختین، کریستوا، بارت"، پرداخته شده است. در ادامه بینامتنیت از نظرگاه نسل دوم "لوران ژنی و ژرار ژنت که بینامتنت را وارد حوزه نقد عملی کردند پرداخته می شود و در ادامه، به تجزیه و تحلیل اشعار فردوسی«از دوران گشتاسپ» و مقایسه آن با اشعار دقیقی، برای یافتن دگرگونی ها در اشعار فردوسی پرداخته شده است. در این تحقیق پنج سوال مطرح شده: 1- بسامد روابط در داستان گشتاسپ چگونه است؟ 2- روابط بینامتنی در چه زمینه هایی در داستان گشتاسپ موجود است؟ 3- روایت داستان گشتاسپ تا چه حد در روایت های خود از متن های پیشین استفاده کرده است؟ 4- داستان گشتاسپ فردوسی چه دگرگوهایی در داستان اصلی ایجاد کرده و این دگرگونی ها چه تاثیری بر معنای اصلی گذاشته است؟ 5- چه پیش متن هایی نقش اساسی در این داستان داشته اند؟ سعی شده است در این پژوهش، به سوالات پاسخ داده شود.

منابع مشابه

فرش به روایت شاهنامه فردوسی در دوره‌های پیشدادیان و کیانیان

فرش دستباف یکی از شاخصه‌های هویت ایرانی است که در جهان شناخته شده است و در بازنگری قدمت فرش، پیوند آن را با اسطوره‌های این سرزمین می‌توان دریافت. در این پژوهش، به فرش عصر پیشدادی و کیانی، با هدف شناخت و تحلیل کاربردهای آن، به روایت شاهنامه فردوسی توجه شده است. به دلیل ماهیت تجزیه‌پذیر الیاف فرش و در دسترس نبودن نمونه بافته‌هایی از گذشته‌های دور، بازخوانی تاریخ فرش ایرانی را در منابع مکتوب می‌تو...

متن کامل

بررسی روابط بینامتنی مینوی خرد و دیباچۀ شاهنامۀ فردوسی

خوانش دقیق و درک عمیق یک متن، بدون در نظر گرفتن متون پیشین و هم‌زمان با آن، امکان‌پذیر نیست و هیچ اثری از آثار پیش از خود مستقل نیست. موضوع ارتباط یک متن با متون دیگر، نخستین بار مورد توجّه باختین قرار گرفت و سپس توسّط ژولیا کریستوا و ژرار ژنت، گسترش یافت. شباهت و همانندی روایت‌ها و خرده‌روایت‌های شاهنامه با دیگر آثار پیش از آن و هم‌چنین شباهت دیدگاه‌های فلسفی و دینی مطرح شده در شاهنامه، به ویژه ...

متن کامل

بررسی و تحلیل آیین نیایش در متون حماسی به روایت شاهنامه فردوسی

حماسه های ملی جایگاه تجلی باورها، فرهنگ و رسوم کهن یک قوم می باشند که براساس اسطوره ها و آیین ها خلق شده­اند. آیین ها برای آن که کارکرد اجتماعی خود را از دست ندهند و در گذر زمان فراموش نشوند با باورهای اساطیری مقدس پیوند می یابند. آثار برجستة حماسی نظیر شاهنامه، مهابهاراتا، ایلیاد و ... از مهم­ترین سرچشمة آگاهی ما از آداب و سنت های گذشتة اقوام ایران، هند و یونان است. این اقوام که خاستگاه یکسانی...

متن کامل

روابط بینامتنی رمان «کیخسرو» با داستان «پادشاهی کیخسرو» در شاهنامه

بازآفرینی اسطوره یکی از رهیافت­های شاخص در ادبیات پسامدرن است. این ویژگی­ امکان بررسی روابط بینامتنی آثار پست­مدرن با متن­های اسطوره­ای را فراهم می­آورد. شاهنامه به عنوان متنی اسطوره­ای، زیرمتن یا پیش­متن بسیاری از رمان­های مدرن و پست­مدرن قرار گرفته­است. یکی از این متون رمان «کیخسرو» اثر آرش حجازی است که در آن داستان جنگ بزرگ کیخسرو در شاهنامه، بازآفرینی و بازخوانی شده­است. این جستار، بر اساس ...

متن کامل

روابط بینامتنی در اسکندرنامه‌های منظوم (فردوسی، نظامی و امیرخسرو)

بینامتنیت را نخستین بار ژولیا کریستوا در مورد روابط میان متون به کار برد. پس از وی افرادی نیز به بررسی مباحث بینامتنی از دیدگاه‌های متفاوت پرداختند و مفهوم آن را تغییر دادند. یکی از این افراد ژرار ژنت است که گسترده تر و نظام یافته تر بدان پرداخت و روابط میان متنی را با تمام متغیرات آن مورد بررسی قرار داد و آن را ترامتنیت نامید. اسکندرنامههای منظوم که در شکل­گیری آن­ها مجموعه‌ای از «پیش متن»‌ها ...

متن کامل

بررسی نیایش‌های شاهنامه فردوسی

شاهنامه‌ی حکیم توس، دایره المعارف بزرگی است که فرهنگ و تاریخ کهن ایران زمین را در بردارد. یکی از هزاران مفاهیم ارزشمند معنوی که در این اقیانوس فراخ گستر و ژرف عمق به زیبایی و شیوایی موج می‌زند، نیایش پروردگار یگانه است. بازتاب گسترده‌ی این کردار معنوی در شاهنامه نشان از آن دارد که نیایش همچون خداجویی، از نخستین روزگاران شکل گیری تمدن بشری کرداری پسندیده و همراه با باور و اعتقاد در فرهنگ مردم ای...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و هنر - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023