بررسی عناصر نگارگری ایرانی در تصویرسازی کتاب کودک

پایان نامه
چکیده

تصویر سازی به عنوان یک هنر در دوران معاصر دچار دگرگونی و تحول شده است به طوری که خوانش متن به همنشینی میان متن و تصویر و چگونگی روابط و ویژگی عناصر دیداری در تصویر سازی وابسته است. در تصویرگری دوران نوین کتاب در ایران، که عمدتاً از نخستین سالهای دهه چهل آغاز می شود، فراهم سازی کتاب برای کودکان، روند تازه و جدی پی می گیرد؛ تا به آنجا که دهه های چهل و پنجاه را می توان اوج شکوفایی تصویرگری نوین در کتابهای کودکان ایرانی دانست. در این میان تصویرگران نوگرایی چون علی اکبر صادقی، فرشید مثقالی، نورالدین زرین کلک، فیروزه گل محمدی و... (بین دهه های چهل تا نود) به منظور رسیدن به شاخصه های ناب نگارگری ایرانی ،آثار ماندگاری را در این زمینه خلق کردند. سوال این جاست که؛ تصویرسازان کتاب کودک به چه دلیل از عناصر بصری نگارگری در تصویرسازی کتاب کودک استفاده کرده اند؟ و از این بین کدام ویژگی نگارگری بیشتر مورد توجه آنها بوده است؟ آیا پیوند تصویرگری و نگارگری باعث رسیدن به تکنیکی مناسب در به کارگیری شیوه های سنتی تصویرگری ایران شده است؟ این پژوهش سعی دارد تا با ارائه اطلاعاتی منسجم و هدفمند در مورد عناصر دیداری نگارگری ایرانی، به بررسی و تحلیلی اجمالی از عناصر دیداری استفاده شده از نگارگری، در تصویر سازی کتاب های کودک دهه ی 40 تا 90 ایران بپردازد. بدین منظور، تصاویر نزدیک به 108 عنوان کتاب از دو ناشر معتبر در حوزه ی کودک و نوجوان؛ «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و « شباویز»، انتخاب شده اند. در گزینش این کتاب ها سعی بر این بوده است تا وجه غالب تصویرگری آنها متناسب با عناصر دیداری نگارگری ایرانی باشد. آنچه مشخص است؛ استفاده از عناصردیداری نگارگری در تصویر سازی کتاب ها، بیشتر به منظور زیباسازی و تزیین کتاب و توجه به عناصر و نقش مایه های تزیینی و رنگ گذاری به شیوه نگارگری بوده است تا انتقال مفهوم و کمک به روایت داستان . در برخی کتاب ها نیز بیشتر توجه شان به؛ استفاده از عدم رعایت عمق نمایی بوده است و از شیوه ی روایت داستان در یک نگاره و توجه به همزمانی در نمایش رویدادها، مکان و زاویه ی دید غافل بوده اند. تحقیق حاضر با بهره گیری از روش های توصیفی ، تحلیلی ، تاریخی و تطبیقی صورت پذیرفته و تصاویر مربوطه نیز با کپی برداری از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است. کلید واژه ها: تصویرسازی، نگارگری، عناصر دیداری، کتاب کودک.

منابع مشابه

بررسی سبک آبستره (انتزاعی) در تصویرسازی کتاب کودک

هنـر مجرد یا هنر انتزاعی (آبستره) به هنری اطلاق می‌شود که صورت یا شکلی طبیعی ما به ازای آن در جهـان موجود  نیست و فقط از رنگ و فرم‌های تمثیلـی و غیر طبیعی برای بیان مفاهیم خود بهره می‌گیرد. هم چنین هنر تجسم بخشیدن به خصوصیات بنیادی و کلی اشیا و موجودات و نادیده گرفتن عوارض ظاهری و جزئیات خاص هر یک از آن هاست؛ مثل تصویر انتزاعی درختی که هیأت کلی و خصوصیات بنیادی عموم درختان را دربر داشته باشد، ب...

متن کامل

بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران

به رغم گسست‌های تاریخی و نفوذ فرهنگ‌های بیگانه، تحولات نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دوره‌های مختلف مشاهده می‌شود. نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است. بنابراین، بررسی عناصر نمادین و نمادشناسی در نگارگری ایران، با توجه به جایگاه ...

متن کامل

بررسی ارتباط عناصر تصویرسازی بر جذب مخاطب کتاب های داستانی کودک (گروه سنی ب وج)

تصویر در کتابهای داستان، دروازه ای برای ورود کودک به قلمرو خیال انگیز داستان ها و شعرهایی است که ابتدا به کمک خطها و رنگها در تصویر، و سپس واژه ها در متن توسط کودک جست وجو می شود و به کودک می آموزد که چگونه ارتباط میان خطها به ایجاد شکل و ارتباط میان رنگها به ایجاد حجم و واقعی جلوه دادن پدیده ها در فرآیند نقاشی می انجامد و شناخت دنیای پیرامونش با چه ویژگی هایی همراه است. پژوهش حاضر ، بر اساس ...

بررسی تاثیرات زاویه دید بر تصویرسازی و نگارگری ایرانی

این پایان نامه تلاشی است در جهت شناخت انواع زوایای دید بصری، دسته بندی آنها و بررسی تأثیراتشان بر مفهوم آثار تصویرسازی و درک مخاطب. که در نهایت به جهت بررسی زوایای دید در نگارگری قرن نهم هجری ایران، مورد استفاده قرار می گیرد. این پژوهش از شیوه تحقیق «بنیادی-توسعه ای» و به روش «توصفی-تحلیلی و تاریخی-تطبیقی» حاصل می شود. انواع زوایای دید به دو دسته ی کلی تقسیم شده اند که هر کدام خود تقسیماتی دار...

بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران

به رغم گسست های تاریخی و نفوذ فرهنگ های بیگانه، تحولات نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دوره های مختلف مشاهده می شود. نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است. بنابراین، بررسی عناصر نمادین و نمادشناسی در نگارگری ایران، با توجه به جایگاه ...

متن کامل

فردوسی در آیینه نگارگری ایرانی

این مقاله با هدف بررسی جایگاه و شخصیت فردوسی درنگارگری ایرانی تهیه شده است. پرسش اصلی این مقاله این است که فردوسی چه جایگاهی را در هنر ایرانی به خود اختصاص داده است ؟ چه جنبه یا جنبه هایی از شخصیت این شاعر پارسی گوی مورد توجه نگارگران قرار گرفته و چگونه به آن وجوه پرداخته شده است؟ بر این اساس ضمن تدقیق در نگارگری ایرانی، نگاره هایی که شخصیت فردوسی در آنها تصویر شده، انتخاب و تلاش گردید تا ضمن خ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023