طراحی باغ یادمان ارزش های دفاع مقدس بر پایه معماری منظر ایران (نمونه موردی: باغ ملک دربند)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده ایمان سیاح
- استاد راهنما علی اکبر تقوایی مجتبی انصاری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
حال و هوای جنگ شاید تنها برای مردمان سرزمین خودمان در گلزارهای شهدا و مناطق جنگی جنوب و غرب قابل درک باشد. اما شاید این فضاها به لحاظ دشواری دسترسی و دشواری حضور در مناطق، در انتقال بار فرهنگی دفاع مقدس کافی نباشد. نسل جدید (چه در ایران و چه در کشورهای دیگر) نیازمند آرامش است. لذا با بهره جستن از شرایط مطلوب می توان به این نسل ارزش های دفاع مقدس را نشان داد و این جرقه را در ذهن وی ایجاد نمود که این آرامش حاصل مردانگی مردان از جان گذشته این خاک مقدس است. پتانسیل های جغرافیایی منطقه دربند تهران به همراه پیشینه تاریخی باغ ملک در ترکیب با شاخصه های معماری منظر ایران می تواند سهم بسزایی در تامین فضایی پویا و زنده برای گذران اوقات فراغت شهروندان و همچنین جذب توریست داشته باشد. نگاهی به وضعیت آلودگی صوتی و هوایی شهر تهران از سویی و نیاز جامعه به سکوت، آرامش و هوای پاک از سویی دیگر، زمینه های شکل گیری یک پارک تفریحی- فرهنگی- تاریخی را پیش رو قرار می دهد. از طرفی تلفیق جنبه های تاریخی- هویتی با جنبه های تفریحی- توریستی اهمیت خلق فضاهای شهری سودمند را دو چندان می کند. در این پایان نامه با بهره گیری از روش توصیفی – تحلیلی با بررسی، گردآوری و انطباق اصول معماری منظر ایران، عناصر حماسی و اسطوره ای ایران زمین و شاخص های ارزشی دفاع مقدس و همچنین با توجه به آنالیز اصولی سایت طرح و با رویکرد ایجاد منظر شهری سودمند و همچنین احیای یک باغ تاریخی به بیان ایده ها و طراحی باغ ملک پرداخته شده است.
منابع مشابه
بازشناسی تطبیقی الگوهای هندسۀ فراکتال در معماری و منظر باغ ایرانی (نمونه موردی: باغ گلشن طبس)
بیان مسئله: امروزه بحث بازگشت به طبیعت و الگوبرداری از آن بهعنوان یکی از ضرورتهای مهم در دنیا مطرح شده است. معماران ایرانی در بهکارگیری مقیاس و اتصال مقیاسهای متفاوت به یکدیگر و همچنین در برخورد با طبیعت پیرامون موفق بودهاند. هندسه در عین مجردبودنش مهمترین زبانی است که معمار بهوسیلۀ آن کیفیتهای ویژۀ فضایی را میآفریند. هدف پژوهش: در این مقاله به موضوع باغ گلشن با بیان ویژگیهایش ...
متن کاملنشانه شناسی معماری، درآمدی بر شناخت پایه های کالبدی باغ ایرانی(طراحی باغ یادمان)
در این پایان نامه سعی شده است تا با تبیین جایگاه علم نشانه شناسی در حوزه معماری پرداخته شود، تا امکانی برای رسیدن به لایه های معنایی گوناگون آن به وجود آید. . نظامات معماری از جنبه های گوناگون قابل بررسی و تقسیم بندی می باشند، از لحاظ کالبدی، زیبایی شناسی، روانشناختی... اما در اینجا بیشتر، جنبه های کالبدی و شیوه های بیان آنها در معماری مورد نظر بوده است. معماری به عنوان یکی از ارکان هنر در پی ا...
15 صفحه اولبررسی وجوه تشابه مفاهیم موسیقی ایرانی و معماری باغ ایرانی، نمونه موردی: باغ فین کاشان
معماری و موسیقی به عنوان تجلی بخش هایی از هنر روح آدمی دارای جلوه های جمالی و جلالی مشابهی در عرصه بروز و نمود می باشند. هر چند موسیقی با پدیده شنوایی و معماری با پدیده بینایی بیشتر نمود می یابد ولی هر دو هنر از وجوه متشابه فراوانی بهره برده اند. در باغ سازی ایرانی و معماری باغ ایرانی نمود این تشابهات معنایی و محتوایی با موسیقی با شدت بیشتری ظاهر شده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه و بررسی وجوه متشا...
متن کاملتأملی بر مبانی نظری طراحی سه یادمان دفاع مقدس
هر اثر معماری امیخته ای است از ماده و معنی که بر حسب مورد، یکی بر دیگری رجحان می یابد.در میان انواع معماری، یادمان ها جایگاهی ویژه دارند. یادمان ها بناهایی هستند همه اندیشه، که وظیفه سنگینی در بیان معانی و ارزش ها بر گردن انهاست.در جای جای جهان بناهایی یادکانی مشاهده میگردد که یادآور خاطره دلاوری ها و حماسه های ملت ها برای آیندگان هستند. در ایران نیز یادمانهای دفاع مقدس هر یک به زبانی حماسه هشت...
متن کاملبررسی وجوه تشابه مفاهیم موسیقی ایرانی و معماری باغ ایرانی، نمونه موردی: باغ فین کاشان
معماری و موسیقی به عنوان تجلی بخش هایی از هنر روح آدمی دارای جلوه های جمالی و جلالی مشابهی در عرصه بروز و نمود می باشند. هر چند موسیقی با پدیده شنوایی و معماری با پدیده بینایی بیشتر نمود می یابد ولی هر دو هنر از وجوه متشابه فراوانی بهره برده اند. در باغ سازی ایرانی و معماری باغ ایرانی نمود این تشابهات معنایی و محتوایی با موسیقی با شدت بیشتری ظاهر شده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه و بررسی وجوه متشا...
متن کاملمعماری منظر باغ های تاریخی بهشهر بر پایه احیای اساطیر شاهنامه
اگرچه تلاش برای شناسایی عناصر اصلی تشکیل دهنده ساختار فضایی شهر و جستجوی چگونگی تشکیل استخوانبندی اصلی آن، از جمله اهداف دانش نوینی موسوم به «معماری منظر» به شمار می رود؛ اما، درک روح تاریخی حاکم بر فضاهای همگانی و عمومی و دمیدن روح زندگی امروزین در کالبد فضا به ترتیبی که مناسبات حاکم بر داستان تشکل و دگرگونی فضا را به زبان آشنا با زندگی معاصر برقرار سازد از جمله تلاش هایی است که اگر نادر نباشد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023