شیوه اجرایی در فیلم مستند با مطالعه موردی فیلم “دیوونشم" ساخته نیک برومفیلد و “مهاجرت دانوب” ساخته پیتر فورگاش

پایان نامه
چکیده

رساله ی حاضر به مستند اجرایی به عنوان آخرین شیوه از انواع مستند که نیکولز مطرح کرده است، می پردازد. محقق با توجه به نیاز برنامه سازان در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص آشنایی با این شیوه‎ی جدید مستند به پژوهش در این خصوص پرداخته است. معرفی مستند اجرایی و ارائه ی ویژگی های آن که قصد دارد شیوه ای ناب از بیان مسائل اجتماعی بیابد و به شکلی متفاوت آنها را به تصویر بکشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معنا در این شیوه از مستند پدیده ای ذهنی است. مستند از طریق تأکید بر ابعاد ذهنی و شناخت عاطفی ما از جهان، بر پیچیدگی این شناخت صحه میگذارد. همچنین مستند اجرایی در پی آن است که مخاطبش را به سوی پیوند با نظرگاه ویژه اش درباره ی جهان سوق دهد. از دید نیکولز تلفیق آزاد امر واقع و تجسم بخشی به آنچه از واقعیت تصور می شود، مشخصه ی مشترک مستندهای اجرایی است. مستندهای اجرایی بیش از آن که ما را با جهان واقعی که با آن سر و کار داریم، آشنا سازند، با بخش ذهنی و عاطفی آن کار دارند. از دید بروتزی مستندهای اجرایی به وجوه اجرایی زبان وابسته اند که از دیدگاه آستین در مورد نقش اجرایی زبان ناشی شده است. دیدگاه های بروتزی را به صورت عملی میتوان در آثار نیک برومفیلد و مایکل مور به عنوان فیلمسازان شاخص مستند اجرایی مشاهده کرد. این پژوهش در پی بررسی و رسیدن به شناخت این مهم با به کارگیری دو روش اسنادی و مشاهده ای و نیز استفاده از روش مصاحبه‎ی عمیق و میدانی به این یافته ها رسیده است که عناصر مستندهای اجرایی عبارتند از: «حضور مولف/ مجری»،«ویژگی ترکیب این گونه‎ی مستند با سایر انواع فیلم»، «ساختن واقعیت»، «ساخت فیلم با اولین برداشتها»، «واقعیت مقدم بر بازی»، «توجه به گروه های حاشیهای»، «تجربه‎ی شخصی فیلمساز» و «اقتدار فیلمساز». همچنین در این مستندها دوربین به مثابه تماشاگر عمل می کند.

منابع مشابه

سعادت‌آباد کجاست؟ نشانه‌شناسی گفتمانی فیلم «سعادت‌آباد» ساخته مازیار میری

دهة هشتاد برای سینمای ایران دهة چشمگیری بود، زیرا در آن فیلم­هایی اکران شد که­ گفتمان­های موجود در جامعه را روایت می­کردند.  «سعادت‌آباد»[1] از فیلم‌های سینمای ایران در اواخر دهة هشتاد است که برای آن نقدهای ژورنالیستی نوشته‌ شده است، اما مطالعات نشانه‌شناختی و زبان‌شناختی موردی بر روی این فیلم انجام نشده است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش‌هاست که چه نظام‌های معنایی­ای در این فیلم بازنمایی شد...

متن کامل

تحول بیانی سینمای هایبرید و بازتولید واقعیت مطالعه موردی: فیلم های کینگ کونگ ساخته شده در(1933)و (2005)

چکیده در فرهنگ تصویری سینمای معاصر، هایبرید کردن واقعیت و خیال به دلیل دسترسی انسان به فنون نوین دیجیتالی، از طریق شبیه سازی کاملاً امکان پذیر شده است. بر اساس تحلیل اقتصاد سیاسی نشان هشناختی فردریک جیمسن، شیوه بیانی نشانه های تصویری برای بازتولید واقعیت در سینما در دوره های مختلف سرمایه داری با دگرگونی مفهوم واقعیت همراه بوده است، همچنین با توجه به اظهارات ژان بودریار، نشانه های حادواقعی هیچ ار...

متن کامل

تحلیل رتوریکی فیلم مستند زیست‌محیطی

در این مقاله با استفاده از روش کیفی و تکنیک تحلیل رتوریکی، یکی از مستندهای ساخته شده درباره بحران زیست‌محیطی دریاچه ارومیه را مورد مطالعه قرار داده‌ایم. برای دستیابی به این هدف، نویسندگان پنج مقوله محوری در تحلیل رتوریکی مستندهای زیست‌محیطی درباره بحران پیشنهاد کرده‌اند که می‌تواند راهگشای دیگر پژوهشگران نیز واقع شود. این مقوله‌ها عبارتند از: کاراکترها، رتوریک خطای انسانی و تعیین مقصر، جاذبه‌ها...

متن کامل

باز‌شناسی نقش فیلم مستند در آموزش تاریخ

تاریخ مجموعه‌ای سترگ دربارۀ زندگی اقوام و ملت‌های گوناگون در گذر زمان است. ملت‌ها می‌کوشند با حفظ دانش تاریخی و انتقال آن به نسل‌های بعد هویت خود را پاس دارند. اما ماهیت غیر‌عینی تاریخ و انقطاع زمانی میان گذشته و حال رویدادهای تاریخی را برای نسل امروز تجربه‌ناپذیر می‌سازد که این حفظ و انتقال دانشِ تاریخی را دشوار می‌کند. در نظام‌های آموزشی جدید، هدف از آموزش تاریخ به‌خاطرسپردن اسامی متعدد نیست، ...

متن کامل

شیوه های روایت در فیلم مستند با تمرکز بر مطالعه ی فیلم های مستند «خط باریک آبی» و «جنگل رستگاری»

این پژوهش به شناخت و بررسی ابعاد و ویژگی های روایت در فیلم مستند می پردازد. به این منظور با استفاده از روش مطالعه ی اسنادی، ابتدا مباحث و نظریات مرتبط با بازنمایی و روایت مورد بررسی قرار می گیرند و در ادامه به ویژگی های متمایز آنها در فیلم مستند پرداخته می شود. در بخش نهایی با استفاده از مجموعه مباحث مطرح شده ویژگی های روایی در دو فیلم "خط باریک آبی" و "جنگل رستگاری" مورد تحلیل قرار می گیرند. ...

15 صفحه اول

خوانشی روانکاوانه از روابط سلطه بین زنان و مردان در فیلم گذشته (1392) ساخته اصغر فرهادی

گ‍ئ‍ورگ وی‍ل‍ه‍ل‍م ف‍ری‍دری‍ش هگل فیلسوف آلمانی(1831-1770 میلادی) در کتاب پدیدارشناسی روح، بخشی را به دیالکتیک خدایگان و بنده اختصاص داده و به روابط قدرت بین دو فرد در کوچک­ترین واحد تجمع انسانی در تاریخ تطور روح مطلق پرداخته بود که در قرن بیستم میلادی بر شکل‌گیری اندیشه‌های ژک لکان که از پیروان جدید زیگموند فروید در روان­کاوی در آن هنگام بود، تأثیر گذاشت؛ به نحوی که او مفهوم میل به مو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023