چگونگی ادراک و بازنمایی زمان در رمان ایرانی (مطالعه موردی دهه 80 شمسی)

پایان نامه
چکیده

زمان پدیده ای است که به قالب حواس پنجگانه درنمی آید. از این رو اغلب به مفهومی دیرفهم و رازآلود بدل گشته، از نظرها پنهان مانده و یا طبیعی، پیشینی و جهانشمول انگاشته می شود.اما در حوزه علوم انسانی نظریاتی در باب زمان وجود دارند که نشان می دهند فرهنگ های گوناگون صورتبندی های متفاوتی از زمان را شکل می بخشند و تعاریف و ادراک ویژه ای از زمان ارائه می دهند. با بذل توجه به این دست از نظریات که ادعا دارند فهم زمان مانند دیگر پدیده ها ی اجتماعی و فرهنگی منوط به صورت بندی های ویژه فرهنگی و اجتماعی است، الگوهای ادراک زمان به موضوعی درخور مطالعات اجتماعی بدل می گردد؛ به ویژه با توجه به این امرکه هر الگوی فرهنگی از زمان ، تعین بخش دیگر وجوه بنیادین آن فرهنگ و تعین بخش آگاهی افرادی است که تحت سیطره ی فرهنگ مذکور قرار دارند. بنابراین با مشاهده و توصیف الگوهای زمانی یک فرهنگ خاص، احتمالا قادر خواهیم شد که طیف وسیعی از کنش ها و گزاره های فرهنگی را از منظری نوین مورد بازخوانی و فهم قرار دهیم. با این وجود، در محدوده ی جامعه دانشگاهی علوم انسانی در ایران، تحقیقات اندکی به موضوع زمان اختصاص یافته اند و هرگاه هم که این امر رخ داده است، موضوع زمان بیشتر از چشم انداز فلسفی و ادبی مد نظر بوده است تا زمان در هیئت گونه ای از آگاهی اجتماعی- فرهنگی. تلاش ما اما در اینجا پرداختن به تصویری از زمان است که وجوه هستی شناختی و معرفت شناختی یک فرهنگ را از خود متاثر می سازد و به آگاهی و کنش های سوژه های فرهنگی شکل خاصی می بخشد. در این راستا و جهت دستیابی به تصویری اولیه از الگو(ها)ی ادراک و بازنمایی زمان در فرهنگ ایرانی، با رویکردی اکتشافی و توصیفی و با استفاده از تکنیک تحلیل تماتیک به سراغ رمان های ایرانی- چهار مورد از رمان های دهه 80 شمسی- رفته و در پی یافتن پاسخ یا پاسخ هایی برای پرسش زیر بوده ایم: زمان در متن رمان های دهه ی 80 شمسی در ایران، چگونه و همراه با چه خصیصه هایی فهم و بازنمایی شده است. نتایج به دست آمده نمایشگر دو الگوی آگاهی زمانی متفاوت در متن رمان هاست. الگوی اول شامل زمانی دایره ای و دربرگیرنده ی چرخه های متداخلی از «گذشته بازگشتی»، «حال تکراری» و در نهایت، چرخه ی «رفت و بازگشت ابدی میان حال و گذشته» است. در این الگو، به علت تسلط فهم دایره ای از زمان، آینده، به مفهومی در حاشیه بدل گشته و منجر به ویژگی هایی چون بی عملی، ملال، هراس و ... در افراد می شود. در برابر، الگوی دوم فهمی آینده محور و خطی از زمان را مطرح می کند که در بستر آن، مفاهیم حال و آینده بر مفهوم گذشته غالب می شوند. الگوی زمانی آینده محور سبب بروز ویژگی هایی چون جاه طلبی و عمل گرایی در افراد می شود. در متن رمان ها، دو الگوی مذکور در شکل یک دو گانه ی متضاد ظهور می کنند که در آن الگوی اول بر الگوی دوم غلبه یافته و دومی را در هیئت «دیگری»ِ خود بازمی شناسد.

منابع مشابه

ادراک و بازنمایی زمان در رمان ایرانی (مطالعة موردی دهة 80 شمسی)

این پژوهش، با تکیه بر مفروضات گفتمان مطالعات فرهنگی، بر این باور است که درکی که انسان‏ها از «زمان» دارند نه ذاتی و جهان‌شمول، بلکه درکی برساخته و فرهنگی است؛ بدین معنی که هر فرهنگ صورت‌بندی(های) ویژة خود از زمان را شکل می‏دهد و به افراد ارائه می‏نماید. بر این اساس، پژوهشِ پیشِ‏ رو در صدد است به بررسی صورت‌بندی فرهنگ ایرانی از زمان در چند رمانِ ایرانیِ دهة 80 شمسی بپردازد و با به‏کارگیری روش تحلیل ت...

متن کامل

ادراک و بازنمایی زمان در رمان ایرانی (مطالعة موردی دهة 80 شمسی)

این پژوهش، با تکیه بر مفروضات گفتمان مطالعات فرهنگی، بر این باور است که درکی که انسان‏ها از «زمان» دارند نه ذاتی و جهان شمول، بلکه درکی برساخته و فرهنگی است؛ بدین معنی که هر فرهنگ صورت بندی(های) ویژة خود از زمان را شکل می‏دهد و به افراد ارائه می‏نماید. بر این اساس، پژوهش پیش‏ رو در صدد است به بررسی صورت بندی فرهنگ ایرانی از زمان در چند رمانِ ایرانیِ دهة 80 شمسی بپردازد و با به‏کارگیری روش تحلیل ت...

متن کامل

مطالعه تطبیقی شرایط اجتماعی و بازنمایی سینمایی در سینمای دهه 80 ایران: مطالعه موردی فیلم نفس عمیق

اﻳﻦ ﭘﮋوﻫش ﺑﻪ مطالعه شرایط اجتماعی اواخر دهه1370 و بازنمایی آن سینمایی فیلم نفس عمیق(شهبازی، 1380) ﻣﻲﭘﺮدازد. پرسش اصلی پژوهش، تبیین رابطه‌ی میان گفتمان‌ مسلط بر جامعه ایران در دوره مزبور و مضامین سینمایی فیلم نفس عمیق است. فرضیه‌ی پژوهش این است که فیلم نفس عمیق، بازنمایی واقع-گرایانه‌ای از بستر اجتماعی‌اش دارد. هدف پژوهش تمرکز بر مضامین این فیلم و شرایط اجتماعی دوره مورد نظر است، تا از این طریق ...

متن کامل

اعتبارسنجی فیلم های تاریخی دهه های 70 و 80 هجری شمسی (مطالعه موردی دوره رضاشاه)

علم تاریخ ازجمله عرصه هایی است که به دلیل جذابیت و شکل روایت گونه خود، ازطرف پر مخاطب ترین و تأثیرگذارترین رسانه، یعنی سینما و تلویزیون، برای داستان پردازی و جذب مخاطب استفاده می شود. این گستردگی مخاطب، تعاملی دوسویه میان تاریخ و رسانه، درجهت ارائه صحیح تاریخ به مردم ایجاد نموده است. شیوه این تعامل دارای اهمیت و برای کارشناس تاریخ مهم است که همراه با صداقت و وفاداری فیلم ساز به متن تاریخ باشد. ...

تحلیل گفتمان نشریات ادبی معاصر در ایران (دهه 80 شمسی)

رسانه های جمعی ابزاری کارآمد در انتقال آرا و اندیشه های نیروهای فکری جامعه به شمار می آیند. جهت گیری این ابزار ارتباط جمعی به سمت جریان های فکری خاص، همواره و به شکلی آشکار در ساختار و محتوای این رسانه ها بروز نمی یابد و دستیابی به آن ، تنها با استفاده از روش هایی امکان پذیر است که با کنار زدن لایه های برون زبانی (متنی) این آثار، ژرف ساخت و لایه های زیرین آن ها را آشکار می سازد. تحلیل گفتمان اد...

بررسی محتوا و فرم در طراحی جلد رمان های ایرانی در دو دهه اخیر (مطالعه موردی دهه ی هفتاد و هشتاد هجری شمسی)

طراحی جلد کتاب، به ویژه جلد رمان که دارای مخاطبان و علاقه مندان زیادی است، یکی از مهمترین ترین موضوعات در صنعت نشر دنیا و کشورمان به شمار می رود. یکی از راههای جذب مخاطب برای کتاب و به ویژه رمان، قطعا طراحی جلدهای خلاقانه و جذاب برای خوانندگان رمان می باشد. مسئله اصلی این تحقیق این است که با بررسی مولفه های مهم در طراحی جلد کتاب، به بررسی میزان موفقیت و در یک راستا بودن فرم و محتوای آن در دو ده...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023