بررسی آشنایی زدایی(هنجارگریزی) معنایی در شعر عبد الوهاب بیاتی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده معصومه نقی پور کندری
- استاد راهنما عباس عرب علی نوروزی عباس طالب زاده
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده: آشنایی زدایی تکنیکی هنری است که به معنای فراتر رفتن از زبان معیار و به منظور القای لذت درک و دریافت به مخاطب صورت می پذیرد و خود به دو نوع، معنایی (که به بررسی استعاره، مجاز، کنایه و حس آمیزی می پردازد) و ترکیبی ( که متن را در سطح واژگانی، نحوی، آوایی، نوشتاری، سبکی و گویشی مورد واکاوی قرار می دهد)تقسیم می شود. در این رساله سعی بر آن شده تا آشنایی زدایی های صورت گرفته در شعر بیاتی که به کمک استعاره، مجاز، کنایه و حس آمیزی شکل گرفته اند، مورد بررسی قرار گیرند. آنگونه که از بررسی انواع آشنایی زدایی معنایی در اشعار بیاتی بر می آید، وی همواره در جای جای قصیده های خویش ایستگاه هایی فکری ایجاد می کند تا مخاطب در آن ها اندکی بیندیشد و پس از دریافت معنای دوم و اصلی و همچنین پس از فهم تشابه ایجاد شده، به لذتی دست یابد که با خواندن یک متن روان و بی استعاره هرگز به آن دست نمی یازید. البته نباید فراموش شود که استفاده از استعاره برای ایجاد آشنایی زدایی پررنگ تر از دیگر روش های بیانی است. از سوی دیگر به دلیل آنکه بن مایه اصلی اشعار بیاتی مسائل سیاسی و اجتماعی است، وی به صورت اگاهانه از این نوع آشنایی زدایی ها بهره گرفته است تا بتواند بدین وسیله مقصود خود را بهتر در ذهن خواننده تثبیت کند. واژگان کلیدی: بیاتی، آشنایی زدایی، استعاره، مجاز، کنایه، حس آمیزی، زبان معیار
منابع مشابه
بررسی تطبیقی نوستالژی در شعر عبد الوهاب بیاتی و شفیعی کدکنی
نوستالژی یا دلتنگی برای گذشته، حالتی است روانی که به صورت ناخودآگاه در فرد ظاهر و تبدیل به یک اندیشه میشود. در عرصة ادبیات، این حالت برای شاعر یا نویسندهای رخ میدهد که پیرو انگیزشهای فردی یا اوضاع اجتماعی- سیاسی پیرامون خود، به نوعی احساس دلزدگی از زمان حاضر دچار میشود و اندیشة بازگشت به گذشته و خاطرات شیرینش را در سر میپروراند. عبدالوهاب بیاتی و محمدرضا شفیعی کدکنی، به عنوان دو شاعر پرآ...
متن کاملعناصر القصه فی شعر عبد الوهاب البیاتی
توطدت العلاقه بین الشعر والقصه منذ القدیم، بما لم تکن القصه رائجهً فی الأدب العربی قدیماً فنجد شعراء یحکون فی ثنایا أشعارهم حکایات وقصصاً. ومع رواج القصه والفنون السردیه أصبحت القصه الشعریه أهم أسالیب البیان الشعری فی الشعر الحدیث کما أصبحت وسیله ناجحه من وسائل القناع والتناص. والقصیده الحرّه بما تحتوی علی الروح الجماعیه وتتّسم بالبنیه الدرامیه علی عکس الشعر القدیم القائم علی الذات الفردیه؛ تقتضی هذ...
متن کاملبررسی قناع های شخصیتی و مکانی عبد الوهاب بیاتی
چکیده عراق در دوران معاصر شاهد ظهور شاعران توانمندی بود که یکی از مشهور ترین آنها عبدالوهاب بیاتی است او در اوضاع خفقان آوری به سر می برد که در آن شاعر به خاطر بیان آراء ونظرات خود مجبور بود سختی های زیادی را تحمل کند بنابراین شاعر به دنبال راهی بود تابتوانند با آن دیدگاهها ونظرات خود را در مورد اوضاع جامعه واجتماع به راحتی بیان کند. بیاتی که در کشورهای اروپایی بسیار سفر کرده بود وباشاعران ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023