تحلیل مردم شناختی زن سنتی و زن مدرن در فیلم "مادر" علی حاتمی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
- نویسنده نادره حسینی راد
- استاد راهنما امیرمسعود امیرمظاهری مهناز رونقی
- سال انتشار 1393
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل مردم شناختی زن سنتی و زن مدرن در فیلم "مادر" علی حاتمی انجام شده است. فیلم مادر در دهه شصت در برهه ای از زمان ساخته شد که چالشهای بین نقش های سنتی و مدرن زنان در جامعه نمودی بارز داشت. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمده است. در چارچوب نظری تحقیق از رویکرد تفسیری کلیفورد گیرتز و نظریات نشانه شناختی سوسور استفاده نموده ایم. نتایج بدست آمده نشان داد زن در سینمای علی حاتمی به طور عام و فیلم مادر بطور خاص نقش پر رنگی دارد. مطالعه نشانه شناختی فیلم مادر هویتی چندگانه از زن را به نمایش می گذارد که در آن زنان درگیر چالش های ناشی از ایفای نقش های سنتی و مدرن می باشند، از طرفی انگاره های سنتی کانون توجه خود را خانواده و نقش های خانگی زنان قرار می دهد و به تبع آن انتظار ایفای این نقش ها از آنان می رود، از طرف دیگر زنان مدرن در فیلم مادر سعی در خروج از انگاره های فرهنگی حاکم بر جامعه را دارد، و این عمل را با روشهای گوناگون مانند به تمسخر گرفتن رفتارهای سنتی انجام می دهد و در مقابل انگاره های فرهنگی حاکم بر فیلم مادر به طرد رفتار زن مدرن می پردازد. فضای آمیخته به سنت در فیلم مادر که تمامی ابعاد فیلم مانند معماری خانه، لباس، وسایل داخل خانه و حتی موسیفی فیلم را در بر گرفته است. زنان سنتی در فیلم مادر به صورت تمام و کمال پذیرای نقش های سنتی خود هستند، و در تمامی زمینه ها سعی در رعایت آن دارند. نحوه مدیریت زنان بر جنبه های مختلف نقش های سنتی و مدرن در فیلم مادر ضعیف است، بصورتی که این نقش ها اغلب به صورت تک بُعدی ایفا می گردد، و زنان قادر به ایفای هر دو نقش سنتی و مدرن خود نیستند. واژه های کلیدی : مردم شناختی، زن سنتی، زن مدرن، مادر، رویکرد تفسیری کلیفورد گیرتز، نشانه شناختی، علی حاتمی.
منابع مشابه
نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا
پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دور? جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلمهای اولیه حاتمیکی...
متن کاملتحلیل جامعه شناختی خودآگاهی زن در جدال با ساختارهای سنتی و مدرن مورد مطالعه رمان های سیمین دانشور
این پژوهش با بررسی رمانهای جزیرهی سرگردانی و ساربان سرگردان سیمین دانشور در پی تحلیل موقعیت اجتماعی و میزان خودآگاهی زن در جدال با ساختارهای سنتی و مدرن در جامعه معاصر ایران است. شاخصهای مدرنیته و جدال دائمی زن در برخورد با این شاخصها بررسی میگردد.با روش واسازی یا روایت مجدد داستان میتوان پیبرد که زنان داستان از چه میزان خودآگاهی و سوژهبودگی برخوردارند. مضمون اصلی دو کتاب؛ جریان گفتوگو...
متن کاملنشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا
پژوهش حاضر با هدف نشانه شناختی تصویر زن در سینمای ابراهیم حاتمی کیا انجام شده است. فیلم های مورد بررسی چهار فیلم دیده بان، بوی پیراهن یوسف، روبان قرمز و دعوت، از شانزده فیلمی است که این فیلم ساز از 1365 تاکنون در چهار دور? جنگ، سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی ساخته است. داده ها با استفاده از روش نشانه شناسی به صورت کیفی به دست آمده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که زنان در فیلم های اولیه حاتمی کی...
متن کاملهویت زن در غزل مدرن و پست مدرن
دوران مدرن و پست مدرن قبل از هر چیز با پارادایم معرفت شناسی مشخص می شود که بازتاب آن را در همه حوزه ها، از جمله در ادبیات و شعر نیز می توان یافت. شعر پست مدرن ایران در شمارآخرین و جدیدترین اشعار معاصر قراردارد که نگاههای منتقدان و بسیاری از جوانان جامعه را به سوی خود جلب کرده است. یکی از موضوعات عمده در این اشعار، بازتاب چهرۀ زنان در طیفهای گوناگون است که در برخی موارد بیانگر احوال وکردار و ...
متن کاملهویت زن در غزل مدرن و پست مدرن
دوران مدرن و پست مدرن قبل از هر چیز با پارادایم معرفت شناسی مشخص می شود که بازتاب آن را در همه حوزه ها، از جمله در ادبیات و شعر نیز می توان یافت. شعر پست مدرن ایران در شمارآخرین و جدیدترین اشعار معاصر قراردارد که نگاههای منتقدان و بسیاری از جوانان جامعه را به سوی خود جلب کرده است. یکی از موضوعات عمده در این اشعار، بازتاب چهرۀ زنان در طیفهای گوناگون است که در برخی موارد بیانگر احوال وکردار و ...
متن کاملنقاشان زن و بازنمایی جنسیت در هنر ایران مدرن
مواجهه ایران با غرب در سدههای اخیر همراستا با متحولساختن کلیه وجوه زیست فردی و اجتماعی ایرانیان موجب شکلگیری ایده برابری اجتماعی و بطور خاص برابری زن و مرد و بهراهافتادن جریانات زنان شد. این جریانات که با فعالیت زنان در چارچوب تشکلها و نشریات و با رویدادهای مشخص تاریخی نظیر واقعه کشف حجاب به عرصه عمومی راه پیدا کرد، بازتابی عینی در هنر رسمی ایران دردورههای مشروطه و پهلوی نداشت. این مقا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023