آفات زبان در بیان مثنوی معنوی و احیاءعلوم الدّین غزّالی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سمیه حسینی بی بی حیاتی
- استاد راهنما محمّدصادق بصیری محمّدرضا صرفی
- سال انتشار 1393
چکیده
امام محمّد غزّالی، فقیه و متفکّر دینی قرن پنجم هجری درکتاب «کیمیای سعادت» پانزده آفت و در « احیاء العلوم» بیست آفت ازآفات زبان را برمی شمارد. ایشان از چهار قسم سخن گفتن که می توان فرض کرد: 1- هم ضرر،2- هم ضرر و هم منفعت ،3- نه ضرر و نه منفعت ،4- منفعت محض، از این چهار قسم تنها سخنی را که منفعت محض باشد، گفتنی میداند و سه چهارم بقیّه را ناگفتنی. همینطور مولانا جلال الدّین محمّد مولوی،شاعر وعارف نامدار فارسی قرن هفتم هجری در مثنوی شریف به جنبههای اخلاقی خاموشی توجّه کرده و به برخی آفات زبان اشاره نموده ودر مناسبتهای مختلف ازحفظ وصیانت زبان، سخن به میان آورده است. نحو? بیان این دوتن از نظر لفظ و معنا با یکدیگر متفاوت است. غزّالیاز زبان مستقیم استفاده کرده و موضوع را از لحاظ فقهی وکلامی بررسی نموده است. درحالی که مولانا در بیشتر موارد از زبان غیرمستقیم استفاده کرده و قالب تمثیل را برگزیده است. غزّالی درکتاب احیاءعلوم الدین، در قالب یک فصل به مبحث آفات زبان می پردازد. وی ابتدا از فضیلت خاموشی سخن می گویدوسپس به سراغ آفتهای زبان رفته وآنها را به تفصیل بیان می کند و به حدود، سبب، نتایج ونحو? احتراز ازآنها می پردازد وآنچه از اخبار وآثار در نکوهش آنان وارد شده،می آورد. در مثنوی نیز همانند احیاءالعلوم ما با فواید خاموشی از زبان مولوی مواجهیم. این تحقیق نشان می دهد که بیش از بیست و یک آفت زبان در بیان مثنوی وجود دارد که برخی با آفات مورد بحث در بیان غزّالی همانند است و برخی تفاوت دارد. غزّالی براساس ترتیب به ذکر آفات پرداخته ولی در مثنوی ما این آفات را در لابلای تمثیلات و قصص می بینیم . غزّالی به غیبت و موارد آن زیاد پرداخته، امّا مولانا فقط در یک جا از غیبت بیان کرده و آن را ذکر نموده است.
منابع مشابه
آفات زبان از نظر لفظ و معنا در مثنوی مولوی و احیاءعلوم الدّین غزالی
روشهای بیان مقاصد گوناگون است. برخی از افراد روش مستقیم را بر میگزینند؛ یعنی زبان رسمی و غیر ادبی را ترجیح میدهندکه در این حالت جملات به صورت خبری و یا انشایی خواهد بود. امّا گروهی دیگر از زبان غیرمستقیم استفاده میکنند، زیرا آنها این نوع بیان را تأثیرگذارتر میدانند. از جمله مباحث مهم و قابل توجّه، بحث جرایم وآفات زبان است. زیرا بیش از آن اندازه که نعمت بیان و زبان مفید و ارزشمند است، جرایم و...
متن کاملآفات زبان از نظر لفظ و معنا در مثنوی مولوی و احیاءعلوم الدّین غزالی
روش های بیان مقاصد گوناگون است. برخی از افراد روش مستقیم را بر می گزینند؛ یعنی زبان رسمی و غیر ادبی را ترجیح می دهندکه در این حالت جملات به صورت خبری و یا انشایی خواهد بود. امّا گروهی دیگر از زبان غیرمستقیم استفاده می کنند، زیرا آنها این نوع بیان را تأثیرگذارتر می دانند. از جمله مباحث مهم و قابل توجّه، بحث جرایم وآفات زبان است. زیرا بیش از آن اندازه که نعمت بیان و زبان مفید و ارزشمند است، جرایم و...
متن کاملبررسی بیان تمثیلی و ابزارهای طنزآوری در مثنوی معنوی
نویسندگان و شاعران برای مقاصد خویش از ابزارها و شیوههای گوناگون بلاغی و بیانی بهره میبرند. این ابزارها و شیوهها محمل و ظرفی میشوند تا خواننده با مواجهه با آنها به محتوا و معنای درونی آن پی ببرند. تمثیل یکی از این شیوههاست که مولوی از آمیختن این شگرد با طنز و بیان طنزی، خواننده خود را به تأمل و تعمق بیشتر در محتوای اثر وامیدارد. میتوان مدعی شد که در ادبیات عرفانی فارسی، تمثیل، محوریترین ...
متن کاملزبان و مسائل پیرامون آن در مثنوی معنوی
توجه به زبان یکی از آراء و اندیشههای مولوی در مثنوی معنوی است. در تفکر عرفانی مولوی، حقیقت زبان نه چیزی از جنس لفظ که از جنس معنا است و آن معنا که سرچشمة اصلی کلمات است، "بانگ حق" است.بر اساس آنچه که در سنت عرفانی «زبان در مقام تحلیل» نامیده میشود، مولوی خلافِ بسیاری از متفکران مسلمان دربارة زبان رویکردی صرفاً ظاهری و مبتنی بر قرارداد اتخاذ نمیکند، زیرا چنین تفسیری بیرون از عرصة آرا و اندیشهه...
متن کاملبیان وحدت با شگردهای تمثیلی در مثنوی معنوی
ادبیات عرفانی دارای جایگاه خاصی است، بخصوص مثنوی معنوی شباهت به معجزهای والا در هنر و ادبیات دارد. مولانا با بیانی زیبا وبه کارگیری تمثیل با شگردهای گوناگون درقالب تشبیه، استعاره، تلمیح، کهن الگوها و ... به تبین مفاهیمعرفانی وحدت وجود در مباحثی چون فنای ذات، صفات وفنای فی الله، با اهداف گوناگونی به نوعی به استدلال مفاهیم وحدت پرداخته است، تا ذهن را ازحکمی در مورد چیزی، به حکمی در مورد چ...
متن کاملمقایسه آراء و عقاید غزالی در احیاءعلوم الدین با فیض کاشانی در المحجه البیضاءدر ربع مهلکات
کتاب احیاءعلوم الدّین جزء آثار مهم اخلاقی و عرفانی در عالم تسنن است. این کتاب توسط ابوحامد بن محمد بن محمد غزّالی در سال 488ه. ق. تألیف شد. بیان روان، آسان و سلیس غزّالی در این کتاب، احیاء را از کتابهای هم ردیف خود، متمایز ساخته است. همین ویژگی منجر شده است که احیاء در میان عموم مردم نیز مورد توجه قرار گیرد و توسط عارفان مسلمان بعد از او بر آن شروحی نوشته شود. مهم ترین شرحی که بر احیاء نوشته شده،...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023