اقتباس ادبی در سینمای ایران بر اساس نمونه های برگزیده (فیلم های: لیلا، عروسک پشت پرده، من قاتل پسرتان هستم و چهل سالگی)

پایان نامه
چکیده

ادبیات و سینما در طول حیات خویش همواره از یکدیگر بهره جسته اند؛ آنها هر دو رسانه هایی داستان گو با ابزارهای مختلف روایت هستند که بنا به اقتضای خود از کلمه و تصویر به عنوان ابزار ارتباطی استفاده کرده اند و همین موجب شده که برخی از صاحب نظران سینما و ادبیات، اقتباس ادبی را نوعی ترجم? زبان ادبی به زبان سینمایی به شمار آورند. با توجه به اینکه اقتباس ادبی در سینما یکی از شیوه های نسبتاً رایج فیلم سازی است، ضرورت نقد و بررسی ادبیات داستانی معاصر بیش از پیش احساس می شود. از این رو در تحقیق حاضر، داستان های لیلا، عروسک پشت پرده، من قاتل پسرتان هستم و چهل سالگی به عنوان دستمای? فیلم های اقتباسی با نام های لیلا، ساحره، پاداش سکوت و چهل سالگی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این تحقیق پس از مطالع? داستان های برگزیده و تماشای فیلم های اقتباسی، عناصر داستان و فیلم به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به همین عناصر، کتاب ها و فیلم های برگزیده تحلیل شدند. در بخش پایانی تطبیق هر یک از این نمونه ها نیز نقاط ضعف و قوت هر اثر اقتباسی با توجه به توضیح عناصر، ارزیابی و تبیین شد. بررسی نمونه های برگزیده نشان داد که روند اقتباس در فیلم لیلا موفق بوده است و حتی به جرأت می توان گفت که فیلم موفق تر از رمان است اما در مورد فیلم های ساحره و پاداش سکوت این موضوع بر عکس است و کف? ترازو به نفع نویسندگان داستان ها –صادق هدایت و احمد دهقان- سنگینی می کند. اما فیلم چهل سالگی، تجرب? اقتباسی جدیدی است که علاوه بر اقتباس از منبع اصلی با بهره گیری از داستان «پادشاه و کنیزک» مولوی و تغییرات اجتناب ناپذیر در روند تبدیل کلمه به تصویر، اثری بینابین را به وجود آورده است.

منابع مشابه

دیدگاه های روانشناسانه درگرادیوا و عروسک پشت پرده

درگرا دیرا، داستان ویلهلم ینسن، دکتر باستان شناسی به نام نوربرت هانولد، از روی یک نقش برجستة باستانی، مجسمه ای برای خود تهیه می کند که زنی را در حال راه رفتن نشان می دهذ و خود نام "گرادیوا" بر آن می نهد. نوربرت علاقهء فراوانی به این مجسمه پیدا می کند و به تحقیق دربارهء شیوهء راه رفتن زنی می پردازد که شبیه به گرادیوا قدم بردارد. سرانجام آن زن را می یابد و "زوئه"، دوست دوران کودکی نوربرت با جادوی...

متن کامل

بررسی ساختاری داستان های احمد دهقان (من قاتل پسرتان هستم و سفر به گرای 270 درجه)

«ادبیات پایداری» آثاری را شامل می شود که در واکنش به بیداد و ستم های داخلی یا خارجی با زبانی ادبی و با هدف ایجاد روحیه مبارزه و پایداری در مردم شکل می گیرند. «ادبیات دفاع مقدس» در ایران، شاخه ای از ادبیات پایداری است که با آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق متولد شد. حجم انبوه آثار منتشر شده در این حوزه، جایگاه ویژه و لزوم توجه بیشتر به آن را نشان می دهد. احمد دهقان یکی از نویسندگانی است که در حوزه ...

15 صفحه اول

بازنمایی روشنفکر در سینمای ایران (تحلیل روایت چهار فیلم در دهه های چهل تا هفتاد)

مقالة حاضر درصدد است تا نحوة بازنمایی روشنفکر را در سینمای دهه‌های 1340-1370 توصیف کند و به تفسیر مناسبات اجتماعی این بازنمود بپردازد. ازاین‌رو، با مبنا قرار دادن نظریة "روشنفکران" "گرامشی" و نظریة "بازنمایی"، چهار فیلم با اتخاذ روش "تحلیل روایت"، بررسی شده است تا رابطة هریک از روشنفکران بازنمایی‌شده با بافت اجتماعی خویش مشخص گردد. درنهایت این نتایج حاصل شد که روشنفکران نه به‌صورت مستقل، بلکه د...

متن کامل

سینما و اعتیاد به الکل، نقد فیلم «من مادر هستم»

فیلم «من مادر هستم» یکی از فیلم‌‌های پرحاشیه‌‌ی چند سال اخیر است. این فیلم به نقد روش زندگی طبقه‌‌ای از جامعه‌‌ی ایران می‌‌پردازد که در حال حرکت از زندگی سنتی به سمت زندگی مدرن و غربی هستند و در این راه بسیاری از الگوهای زندگی غربی را به شکلی اغراق‌‌شده به کار می‌‌برند. یکی از این الگوها، مصرف الکل به عنوان راه حلی برای مقابله با هیجانات و مشکلات زندگی است که متأسفانه گاهی به افراط کشیده می‌شود...

متن کامل

نقش فرهنگ و هنر ایران بر اقتباس ادبی در فیلم های پویانمایی ایران

فرهنگ، هنر و ادبیات غنی و گسترده فارسی، منبع اقتباس ارزشمندی برای فیلم های پویانمایی (انیمشین) است. بررسی 30 فیلم پویانمایی ایرانی نشان داد که اقتباس اندیشمندانه از متن و محتوای اثر ادبی، در برخی از این فیلم ها، نوعی تحول ایجاد کرد. شکل گیری کتابْ فیلم در بخش سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در سال 1368 نیز دلیلی بر نیاز مبرم پویانمایی ایران به انواع قصه و روایت ادبی بود. این پژوهش شی...

متن کامل

ساخت شناسی روایی داستان های حوزه ادبیات مقاومت ایران با تأکید بر داستان های: طوفانی دیگر در راه است، بیوتن من قاتل پسرتان هستم، باغ بلور، دا

روایت داستان دارای ساختاری است که در واقع اساسی ترین رکن و اسکلت آن را تشکیل می دهد. در واقع روایت داستان عصاره آن است که به آن زیبایی هنری می بخشد. «ساخت شناسی روایی» روشی خاص از تحلیل و نقد داستان با این زاویه دید است. ادبیات مقاومت که بخش عظیمی از آن را «داستان» تشکیل می دهد، به دلیل ظرفیت جهانی شدن لازم است با این چنین نگاهی تحلیل شود. این تحلیل می تواند باعث شود داستان های مقاومت تأثیرات م...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023