فرهنگ تحلیلی موضوعی شصت و پنج قصیده اول خاقانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان البرز - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده فاطمه برقی
- استاد راهنما مجید سرمدی علی(پدرام ) میرزایی
- سال انتشار 1392
چکیده
مضامین متفاوت در اشعار مختلف شاعران نمودار است برخی شاعران تنوع موضوعات بیشتری داشته و یا توانسته اند این مضامین را با لحن شاعرانه تری بیان نمایند خاقانی از جمله شاعرانی است که توانسته است مضامین متفاوت را به خوبی در اشعار خویش به کار گیرد در این پژوهش سعی شده است واژگان قصاید خاقانی به صورت الفبایی مضمونی طبقه بندی گردد ودر اختیار خاقانی پژوهان و ادب دوستان قرار گیرداز جمله یافته های این تحقیق کاربرد به جا و مناسب خاقانی از مضامین عمده ای همچو : شب روز، جان، کعبه و ... بوده است برای مثال در لابه لای اشعار خاقانی اشارات زیادی به عناصر ایران باستان وجوددارد که در مضمون سازی کمک شایانی به شاعر نموده است همچنین خاقانی بیش از همه در توصیف کعبه و منازل و مناسک آن سخنانی رسا دارد طوری که می توان آن را یکی از خصائص شعری او دانست
منابع مشابه
فرهنگ تحلیلی موضوعی شصت و پنج قصیده دوم خاقانی
خاقانی شاعر خلق مضامین بکر و غیر تکراری است که می توان این هنر شاعر را در تک تک ابیات غرّای خاقانی مشاهده کرد ، خاقانی اصطلاحات علوم و باورهای عصر خود را در اشعار ش به کار برده است.همین امر باعث دیر فهمی اشعارش شده است. هم چنین قسمت بزرگی از قصاید وی راجع به نوحه و ندبه است که قصاید مفصل در مرثیه امام محمد بن یحیی از علمای نیشابور و کافی الدین عمر ، عم خود ، و فرزندش رشید از آن جمله است و قسمتی...
15 صفحه اولفرهنگ موضوعی تحلیلی دیوان خاقانی
شعر فارغ از توصیف و تصویر سخنی عادی است، زیبایی و تاثیرگذاری اشعار، مرهون تصاویر و توصیفاتی است که از تخیل شاعران نشأت می گیرد. خاقانی نیز در شمار آن گروه از شاعران است که به این امر توجه بسیار داشته است. او یکی از موفق ترین شاعرانی است که به آفاق بکر و پر از رمز و راز سخن پارسی گام نهاده و از آن گستره ی پر از ابهام الفاظ و معانی، سرافراز عبور کرده و در شمار سرآمدان زبان فارسی جای گرفته است. لذ...
تصویر آفرینی در دیوان خاقانی در شصت قصیده اول
چکیده هدف پژوهش بررسی تصاویر ( استعاره ، تشبیه ، کنایه ) در قصاید خاقانی ( شصت قصیده اول ) و طبقه بندی آنها است . برخلاف تصور بسیاری از اهل ادب که خاقانی را شاعری استعاره پرداز تلقی کرده و بسامد این تصویر در قصاید او را بیش از دیگر صور خیال دانسته اند، نگارنده در این پژوهش با تحقیق پی اثبات این مدعا برآمده که تصویر خیالی تشبیه پرکاربردترین و چشمگیرترین عنصر خیال شاعرانه در سرایش قصاید خاقان...
شرح مشکلات دیوان خاقانی(پنج قصیده بلند شرح نشده)
دراین رساله موضوعات زیر بحث و بررسی شده است: فصل اول ، مقدمه رساله را تشکیل می دهد، شامل مختصری از زندگی خاقانی و بررسی علل و دشواری در سخن این شاعر است. در فصل دوم ، ضمن برشمردن شرح های پیشین ، اعم از شرح اشعار یا واژگان دیوان خاقانی، به معرفی این آثار پرداخته و قوت و ضعف آنها مورد ارزیابی ونقد واقع شده است.فصل سوم به معرفی شیوه تحقیق و چگونگی کار بر قصاید شرح شده اختصاص دارد و ضمن ارائه نشانی...
15 صفحه اولتصحیح دو واژه از قصیده "حرزالحجاز" خاقانی
شیر پژوهش درباره شعر و اندیشه خاقانی به ویژه در دو دهه اخیر رو به رشد بوده است؛ با این وجود شعر و شاعر دیرآشنای شده ششم ه.ق همچنان پژوهشای بسیاری را می طلبد...
متن کاملناقوس بوسیدن در قصیده ی ترسائیهی خاقانی
ناقوس بوسیدن در قصیدهی ترسائیهی خاقانیچکیدهآنچه در این پژوهش بررسی خواهد شد، بیت زیر از قصیدهی «ترسائیه»ی خاقانی است:روم ناقوس بوسم زین تحکّم شوم زنّار بندم زین تعدّادر سالهای اخیر، برخی از شارحان در ضبط واژهی «بوسم» در بیت یاد شده از خاقانی، تردید کرده و باور دارند که این واژه تصحیف «نوشم» (صورت کوتاهشدهی نیوشیدن) و به معنای شنیدن است و سخن خاقانی را در این بیت نه ناقوس بوسیدن، بلکه ناقوس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان البرز - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023