تحلیل مفاهیم و ساختار طرح در انواع متون روایی ادبیات پایداری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده محمود آقاخانی بیژنی
- استاد راهنما اسماعیل صادقی جهانگیر صفری
- سال انتشار 1393
چکیده
ادبیات پایداری به دلالت های عام زندگی بشر اشاره دارد. شاعران و نویسندگان پایداری سعی می کنند تا در قالب انواع مختلف ادبی مانند داستان، رمان، شعر و فیلم به آفرینش صحنه هایی از زندگی بپردازند و این نمود ها و مولفه ها را به نمایش می گذارند. مهمترین مولفه های ادبیات پایداری را می توان مبارزه با ظلم و ستم، توصیف و ستایش شهیدان و ستایش آزادی و آزادگی نام برد. اغلب متون ادبیات پایداری به بررسی این مولفه ها می پردازند و سعی می کنند تا صلح و عدالت محوری را با تکیه بر عناصر جایگزین مانند ادبیات، مذاکره و قربانی ترویج دهند و به نوعی از بروز جنگ جلو-گیری کنند. قرآن کریم به بهترین وجه، نمود ها و مولفه های پایداری را که بیشتر در قالب داستان زندگی پیامبران ارائه شده است، به نمایش می گذارد. داستان حضرت ایوب (ع) و فیلم «ملک سلیمان نبی» ساخته شهریار بحرانی، به موضوع پایداری این دو پیامبر در مقابل اجنه (ماوراء طبیعت) و افکار شیطانی اشاره می کنند. رمان «تنگسیر» چوبک، بیانگر نبرد انسانی مبارز برای احیای حق خود و خانواده اش از دست دیگران است. و شعر روایی «ظهر روز دهم» امین پور نیز به واقعه تاریخی عاشورا و نبرد کودکی در جبهه حق علیه باطل اشاره می کند. رمان «سوران سرد» جواد افهمی، به خاطرات سهراب و به مبارزه و تلاش وی برای پیدا کردن جاسوس پایگاه «سوران» اشاره دارد و با استفاده از تکنیک بازگشت به گذشته، زمان غیر خطی را به نمایش می گذارد. متون روایی نام برده به جز رمان «سوران سرد»، بر اساس زمان خطی داستانی گسترش می یابند و حوادث یکی پس از دیگری برای شخصیت اصلی به صورت زنجیر وار به وجود می آیند؛ به گونه ای که ابتدا وضعیت متعادل برقرار است. سپس با بروز حادثه ای، این وضعیت دچار روند تغییر می شود و وضعیت نا متعادل بر رمان حاکم می شود. بعد از ذکر حادثه ها، روایت به وضعیت متعادل سامان یافته ای می-رسد و پایان می یابد. بعد از تحلیل ساختاری، متون روایی ذکر شده به جز رمان «سوران سرد»، با نظریات توردوف و گریماس منطبق هستند و با ترسیم تضاد ها و تعارض ها به آزمایش اشخاص می پردازند.
منابع مشابه
الگوی بررسی ساختار ارتباطی زبان در متون تعلیمی ادبیات فارسی
حوزة پژوهشهای زبانی سنتی یا بلاغت، با حوزة مطالعات زبانشناختی معاصر دارای چنان ارتباط استواری است که از آن میتوان به بوطیقای ارتباط یاد کرد. این بوطیقای ارتباط در هر گونة ادبی، مقتضای حال متفاوتی با گونههای دیگر دارد. بلاغت زبان در مثنوی نیز بر پایة بوطیقای «ارتباط- ترغیب»ی شکل گرفته است که در یک سوی آن، «بافت متن» به چشم میخورد و در سوی دیگر، عواملی را میتوان یافت که توانش ارتباطی مثنوی ...
متن کاملبررسی شیوههای ارتباط اقناعی (استنباط از متون اسلامی و متون ادبیات پایداری)
کارکرد اصلی رسانهها، متقاعدسازی و اقناع است. در عین حال دشواری اقناع و تأثیرگذاری بر دیگران، بر کسی پوشیده نیست. در این پژوهش گزیدهای از روشها و اصول اقناع از متون اسلامی و همچنین متون ادبیات پایداری به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی استخراج گردیده است؛ اصل زمینهیابی یا توجه به گفتمان، اصل بیطرفی، اصل تدرج و اصل همگامی به عنوان چهار اصل مهم اقناع ذکر گردیدهاند. روشهای استدلالی، مقایسهای، سؤالی، ت...
متن کاملتحلیل نوعی تداخل زمانی در متون روایی قدیم
زمان از ویژگیهای انحصاری فعل است و در توالی جملات در یک متن مطابقت زمان افعال معمولاً رعایت شده و عدول از آن بدون دلیل، خلاف قاعده به شمار میرود و سوال برانگیز است؛ اما در متون روایی بنا به دلایلی گاهی از این توالی زمانی انحراف جسته میشود. این ویژگی خاص شایسته توضیح و توجیه علمی است، زیرا کمتر مورد توجه دستورنویسان و سبکشناسان قرار گرفته است و بعضاً برخی از مصححان را وادار به اصلاحهای ناروا ...
متن کاملالگوی بررسی ساختار ارتباطی زبان در متون تعلیمی ادبیات فارسی
حوزة پژوهش های زبانی سنتی یا بلاغت، با حوزة مطالعات زبانشناختی معاصر دارای چنان ارتباط استواری است که از آن می توان به بوطیقای ارتباط یاد کرد. این بوطیقای ارتباط در هر گونة ادبی، مقتضای حال متفاوتی با گونه های دیگر دارد. بلاغت زبان در مثنوی نیز بر پایة بوطیقای «ارتباط- ترغیب»ی شکل گرفته است که در یک سوی آن، «بافت متن» به چشم می خورد و در سوی دیگر، عواملی را می توان یافت که توانش ارتباطی مثنوی ...
متن کاملآموزههای اخلاقی در متون روایی و غیرروایی
اگر بپذیریم که هدف از علم نحو آن است که در هنگام سخن گفتن زبان را از اشتباه نگه داریم و هدف از علم منطق آن که به هنگام قضاوت و داوری اندیشه را از به خطا رفتن حفظ کنیم، هدف از علم اخلاق نیز حفاظت انسان از به خطا رفتن در رفتار است. آنسان که آدمی در اراده و عمل به دور از هوی و هوس و تقلید کورکورانه به راه مستقیم گام گذارد. در یک کلام، هدف از هر علمی غیر از علم اخلاق، دوری از خطا در مسائل و قضای...
متن کاملمفاهیم واقع گرائی در ادبیات
در این مقاله مقصود از واژه واقع گرایی مفهوم کلی آن یعنی ارائه واقعیات و حقایق در ادبیات و هنر است و نه معنی خاص آن یعنی ادبیات رئالیستی دهه هائی از قرن نوزدهم. اساس بحث بر این نکته استوار است که همه نویسندگان و هنرمندان کم و بیش مدعی ارائه واقعیات هستند یعنی خود را واقع گرا و دیگران را غیر واقع گرا می خوانند. تفاوت بین این نویسندگان و هنرمندان در حیطه هنر واقع گرایانه گهگاه آن چنان شدت می گیرد ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023