استفاده از روش های کمومتری در حذف عوامل مداخله گر در شناسایی بست دیوارنگاره های غیرتصویری صفوی اصفهان (بررسی موردی؛ کلیسای بیت الحم، خانه ی سوکیاس، عمارت هشت بهشت و عالی قاپو)

پایان نامه
چکیده

لایه رنگ در نقاشی دیواری به طور عمده از رنگدانه و بست های آلی تشکیل شده است. براساس ترکیب شیمیایی و کاربرد در ایران، بست ها به سه دسته ی بست های پروتئینی، روغن های خشکاننده و پلی ساکاریدی طبقه بندی می شوند. شناسایی بست به دلیل محدودیت در میزان نمونه برداری و حضور رنگدانه و مواد لایه های دیگرِ نقاشی دیواری تبدیل به چالش شده است. در سال های اخیر روش های کمومتری در میراث فرهنگی به میزان قابل توجهی کاربرد داشته اند. روش-های طیف بینی مانند ftir، سری داده هایی از طیف نمونه های مورد آنالیز ارائه می دهند که مناسب تحلیل با روش های کمومتری است. پژوهش با هدف کلی ارائه ی روشی کارا در جهت شناسایی بست نقاشی دیواری و در نتیجه شناسایی بست نقاشی های دیواری چهار بنای عالی قاپو، هشت بهشت، کلیسای بیت لحم و خانه ی سوکیاس که همه متعلق به دوره ی صفوی اصفهان هستند، و نیز به منظور پاسخ گویی به سوالاتی پیرامون؛ تعیین بست نقاشی های دیواری غیرتصویری دوره ی صفوی، رسیدن به روش هایی برای شناسایی و حذف تاثیر عوامل مداخله گر در نتایج آزمایش ها و هم چنین پاسخ به این سوال که: آیا می توان به وسیله ی روش های کمومتری مشکلات حاصل از تفسیر طیف ها و شناسایی بست ها را از بین برد؟ انجام شد. پژوهش با دو روش نمونه برداری مکانیکی و استخراجی انجام شد و مطابق با هر روش نمونه سازی صورت گرفت و داده-های حاصل از آنالیز این نمونه ها با روش های کمومتری تحلیل شدند. تحلیل داده های حاصل از نمونه برداری مکانیکی با استفاده از روش simca انجام شد و توانایی آن را در شناسایی بست خانه ی سوکیاس نشان داد. نمونه برداری استخراجی به دلیل ناتوانی حلال در استخراج پروتئین در زرده ی تخم مرغ در الگوی pca پاسخی مناسب نداد. در رابطه با شناسایی بست تنها خانه ی سوکیاس نتیجه ی واضحی داد و در رابطه با کلیسای بیت لحم و عالی قاپو ابهاماتی وجود دارد. هشت بهشت نیز به دلیل این که تنها با روش های استخراجی آزمون شده بود و در پژوهش روش های استخراجی جوابی مناسب ندادند، شناسایی بست آن نتیجه ای در بر نداشت. با این حال نتایج مناسب بودند و simca توانست طیف های پیچیده ی ftir را به گونه ای جدا کند که بست شناسایی شود و تفسیر طیف ها ساده گردند.

منابع مشابه

شناسایی بست دیوارنگاره‌های تاریخی خانه سوکیاس اصفهان با استفاده از طیف‌بینی زیر قرمز تبدیل فوریه و کمومتریکس

خانه تاریخی سوکیاس، در محله تبریزی‌های اصفهان واقع شده و بر طبق مطالعات انجام شده در دوره شاه عباس دوم صفوی ساخته شده است. یکی از مهم‌ترین تزیینات معماری این بنا، دیوارنگاره‌های تاریخی آن است. لایه رنگ در دیوارنگاره به طور معمول شامل دو جزء رنگدانه، بست و سایر افزودنی‌ها است. شناسایی بست با استفاده از طیف‌بینی زیر قرمز از آن جهت که مقدار بست ناچیز است و داده‌های طیفی مرتبط با آن، هنگام آنالیز ت...

متن کامل

سیر کاربرد اسلیمی در مکتب اصفهان براساس مطالعه تطبیقی نمونه هایی از کاخ عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت

اشتراکات و تمایزات نقشمایه ها بیانگر مشخصات هنری و تاریخی مکاتب مختلف است. در هر دوره تاریخی اصول و شیوه های خاصی در آثار هنری، مورد استفاده قرار می گیرد که تشکیل دهنده ی مکاتب هنری آن دوره هستند. در مکتب اصفهان بنا بر ضرورت آرایش کاخ ها، بناهای عمومی و خصوصی دیوارنگاری رونقی بی سابقه یافت و نقاشی دیواری در انواع مختلف جزء جدایی ناپذیر معماری شد. این مقاله در پی آن است، تا با توجه به اینکه ساخ...

متن کامل

سیر کاربرد اسلیمی در مکتب اصفهان براساس مطالعه تطبیقی نمونه هایی از کاخ عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت

اشتراکات و تمایزات نقشمایه ها بیانگر مشخصات هنری و تاریخی مکاتب مختلف است. در هر دوره تاریخی اصول و شیوه های خاصی در آثار هنری، مورد استفاده قرار می گیرد که تشکیل دهنده ی مکاتب هنری آن دوره هستند. در مکتب اصفهان بنا بر ضرورت آرایش کاخ ها، بناهای عمومی و خصوصی دیوارنگاری رونقی بی سابقه یافت و نقاشی دیواری در انواع مختلف جزء جدایی ناپذیر معماری شد. این مقاله در پی آن است، تا با توجه به اینکه ساخ...

متن کامل

برآورد ارزش تفریحی پارک هشت بهشت در اصفهان با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط (CV)

با توجه به نادیده گرفتن نقش جانبی محیط زیست، مشخص کردن این نقش و برآورد آن، اهمیت محیط زیست و نقش واقعی آن را در اقتصاد ملی روشن خواهد کرد. ارزش گردشگری و تفریحی جزء ارزشهای مستقیم اکوسیستم جنگلی و پارک‌ها بوده که شامل استفاده از جنگل و پارک برای تفریح، گذران اوقات فراغت و سرگرمی، پیاده‌روی، و زیبایی‌شناختی است. در این پژوهش، ارزش تفریحی پارک هشت بهشت اصفهان و میزان تمایل به پرداخت بازدیدکنندگ...

متن کامل

مقایسه تطبیقی دیوارنگاره های خانه پیرنیادر نایین بادوبنای عالی قاپو و چهلستون دراصفهان

دیوارنگاره ها و یا به عبارت بهتر، نقاشی های دیواری، از جمله مهم ترین آثاری هستند که می توانند در باستان شناسی دوره اسلامی ایران، مورد توجه و مطالعه قرار بگیرند. دیوارنگاری، هنری است که در ایران قدمتی دیرینه دارد و ما از زمان صفویه شاهد توسعه و تحول آن در ایران هستیم. به دلیل کمی دیوارنگاره های باقی مانده معمولاً تصور می شود، هنر تصویری و نقاشی در ایران محدود به نقاشی ها و تصاویر موجود در کتب خطی...

15 صفحه اول

بررسی عناصر تصویری عمارت عالی قاپو و کاربرد آن در گرافیک محیطی میدان نقش جهان اصفهان

بهره گیری از نقوش سنتی در گرافیک محیطی بافتهای تاریخی و ایجاد فضای کاملاً سنتی از مهم ترین اهداف این تحقیق به شمار می آید. در این تحقیق به شناسایی و دسته بندی عناصر تصویری عمارت عالی قاپو یکی از بناهای شاخص مجموعه تاریخی میدان نقش جهان پرداخته و به چگونگی استفاده از این نقوش در گرافیک محیطی میدان اشاره شده است. این تحقیق توصیفی براساس روش تحلیلی و گردآوری اطلاعات، به صورت کتابخانه ای و مطالعه می...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده حفاظت، مرمت اشیاء و ابنیه تاریخی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023