نقش آفرینی فضایی -کالبدی خانه های دوم در باغ بهادران اصفهان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مریم میرزاکریمی اصفهانی
- استاد راهنما مصطفی تالشی رضا مختاری ملک ابادی
- سال انتشار 1392
چکیده
در جوامع کنونی و پیشرفته امروزی بخش اعظم جمعیّت در شهرها اسکان یافته اند و شیوه و عادات زندگی شهری مـردم را به خـود غـرق کرده است . به این ترتیب روستا و زندگی در روستاها معنای نوین و جذاب برای این جمعیّت شهرنشین به شمار می رود . در واقع شهرها برای زندگی کردن انسان ساخته شده و می شوند پس هر شهر باید به نیازهای انسان پاسخگو باشد همان طور که می دانیم انسان ها دارای دو بعد هستند بعد روحانی و بعد جسمانی. اگر کمی با دقت به وضعیت شهرهای امروزی نگریسته شود شهرها دیگر حتی قادر به پاسخگویی به نیازهای جسمانی هم نیستند. شهرها پر جمعیت و شلوغ هستند و دیگر نمی توان به راحتی همه امور شهر را کنترل کرد از طرف دیگر عدم کنترل مناسب رشد و گسترش شهر باعث شد که محیط زیست کاملا سالمی در شهرها برای زندگی موجود نباشد و این امر باعث شد که همه انسانها حداقل در اوقات فراغت خود به فکر چاره ای بیافتند. بر این اساس تقاضا برای احداث و تملک خانه های دوم در محیطهای خارج از شهر ها و محیط های روستایی را افزایش یافته است. این نواحی بدلیل داشتن جاذبههای تفریحی ، شهرنشینان زیادی را به سمت خود جذب میکنند.خانه های دوّم پدیده ای است که در پی گسترش گردشگری روستایی شکل گرفته است و با وجود این که پدیده خانه های دوّم در مصر و یونان باستان و بسیاری از کشورهای اروپایی قدمتی دیرین دارد ، در ایران نیز این پدیده از پیشینه قابل توجهی برخوردار است. گسترش خانه های دوم پیامدهای زیادی را در محیط زیست و جوامع محلی بوجود می آورد. که بررسی آن از جنبه های مختلف حایز اهمیت است. یکی از آثار و پیامدهای بارز گسترش ویلاسازی در نواحی روستایی و شهرهای کوچک ایجاد تفاوت در بافت فیزیکی و کالبدی سکونتگاه و بویژه بین ویلاها و خانه های اهالی دایمی می باشد. موضوعی که خود آثارزیست محیطی و اجتماعی زیادی را بدنبال خواهد داشت.برای مثال ممکن است در ساخت خانه های دوم به هماهنگی و توازن آن ها با هویت کالبدی توجه کافی نمی شودوبه خاطر طرح امناسب معماری ،نوع مصالح ویا موقعیت حساب نشده خانه دوم، مهمترین معیارارزیابی هویت کالبدی لطمه ببیند .رویه نوسازی یا بازسازی به شیوه معماری مدرن، در واقع مانند حصاری است در محیط که حالت آشفتگی ساختاری این روش در روان و دید انسان منعکس می شود. اگر نوجویی و مدرنیزه به نوعی رنگ، حالت و نشان از فرهنگ ملی داشته باشد و لااقل به نوعی اصالت ارث بومی را در نما ارائه کند به لحاظ بصری مناسب تر است. در ساختمان سازی ویلا ها هرکس سلیقه ای دارد. مالک و مهندس معمار این بناها را به اشکال مختلف طراحی و اجرا می کنند. از طرفی ساخت بی رویه و بدون نظارت خانه های دوم(ویلا)،بافت خانه های ساکنان دائمی را از نظر هویت و بافت فیزیکی با خطر شدیدی مواجه می کنند. در طرح ریزی فصول نیز به ترتیب پنج فصل ارائه شده است.در فصل یک سعی شده است به کلیات تحقیق که شامل تعریف مختصری از خانه های دوم و مسائل مربوط به آن ،بررسی مطالعات انجام شده در این باره در جهان و ایران ، تعریف خانه دوم ،سوالات و فرضیاتی در این باره و همچنین اهداف و پیامدهای کالبدی ،اجتماعی و زیست محیطی ،مراجع استفاده کننده از ، روش ابزار و گردآوری اطلاعات و محاسبه حجم نمونه پرداخته خواهد شد. در فصل دوم هریک ازنظریات ودیدگاههاوراهکارهای متناسب آنهابه طورتلفیقی یامجزادرحدموردنیازاین تحقیق موردبررسی قرارگرفته است. درفصل سوم به بررسی ویژگی های جغرافیایی منطقه پرداخته شود تا با روشن تر شدن وضعیت جغرافیایی ، جاذبه های گردشگری ،جاذبه های تاریخی و ویژگی های انسانی منطقه بتوان پیامدهای روزافزون گسترش خانه های دوم را با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار داد. در فصل چهارم.براساس داده های بدست آمده و با توجه به روشهای آماری مناسب به تجزیه داده ها پرداخته می شود . در فصل پنجم بعد از آزمون فرضیه های پژوهش به تحلیل یافته ها و در نهایت پیشنهاد های اجرایی و راهکارها ی ضروری مورد توجه قرار می گیرد.
منابع مشابه
نقش گردشگری خانه های دوم در تغییرات کالبدی _ فیزیکی نواحی روستایی (مطالعه موردی : دهستان برغان شهرستان ساوجبلاغ)
گردشگری خانههای دوم یکی از الگوهای مهم گردشگری در نواحی روستایی است که بر فضای روستایی در ابعاد مختلف، بهویژه کالبدیـ فیزیکی، تأثیر مثبت و منفی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای کالبدیـ فیزیکی گردشگری خانههای دوم و روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد و روایی آن بهصورت صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ 80/0 به تأیید رسید. همچنین دادهها با بهرهگیری ا...
متن کاملگونهشناسی کالبدی- فضایی آرامگاههای مذهبی صفوی اصفهان
دوره صفوی به عنوان یکی از ادوار شاخص در زمینه معماری مقابر مذهبی شناخته میشود و به تبع آن، خطۀ اصفهان در این دوره به عنوان پایتخت حکومت نیز، آیینۀ تمام نمایی از معماری این عصر به شمار میرود. هدف از پژوهش، شناخت و مدونسازی و دستهبندی ویژگیهای کالبدی-فضایی انواع گونههای این نوع از معماری است که به دلیل کم توجهی به آثار موجود و به تبع آن، تخریب تدریجی آنها، ضروری به نظر میرسد. پژوهش حاضر ...
متن کاملمفاهیم بنیادین در برنامهریزی کالبدی- فضایی (بخش دوم)
در دهة اخیر حجم قابل توجهی از کتابها و مقالههای علمی در ایران در شاخه های مختلف دانش جغرافیا انتشار یافته است. اغلب این نوشتهها به مسایل خاصی پرداختهاند، هرچند به ندرت حاوی مطلبی در بارة شرح و تبیین انواع مفاهیم و اصطلاحات این رشته بودهاند. افزون بر این، مفاهیمی که به کار رفتهاند، کمتر از لحاظ معنایی بهدرستی در تناسب با مباحث و در مواردی حتی نادرست و گمراهکننده بودهاند؛ این نکته بهویژ...
متن کاملنخستین نقش آفرینی سیاسی عیاران در بغداد قرن دوم هجری
عَیّاران گروهی از جوانمردان فقیر و بی باک بودند که در تحولات بغداد عهد عباسی نقشی بسزا ایفا کردند؛ این گروه از افراد را به اقتضای محل ظهورشان به نامهای گوناگون و گاه مشابه شطّاران، زَواقیل، صَعالیک، طَرّاران، عَقُوره، فَتاک، ظُرَفاء و جوانمردان نیز خوانده اند ؛ بااین حال، بیشتر مورخان برآنند که این افراد در واقع راهزنان و غارتگرانی بودند که تابع قانون خاص و سلسله مراتب مخصوص خود بودند. در اواخر قرن دوم هجر...
متن کاملنقش گردشگری خانه های دوم در تغییرات کالبدی _ فیزیکی نواحی روستایی (مطالعه موردی : دهستان برغان شهرستان ساوجبلاغ)
گردشگری خانه های دوم یکی از الگوهای مهم گردشگری در نواحی روستایی است که بر فضای روستایی در ابعاد مختلف، به ویژه کالبدی ـ فیزیکی، تأثیر مثبت و منفی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای کالبدی ـ فیزیکی گردشگری خانه های دوم و روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد و روایی آن به صورت صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ 80/0 به تأیید رسید. همچنین داده ها با بهره گیری ا...
متن کاملپژوهشی تطبیقی درساختار کالبدی- فضایی باغ ایرانی در دوران صفوی و گورکانیان هند
درمیان جلوههای گوناگون هنر معماری ایران، باغ ایرانی با ظاهری آکنده از سادگی و طراوت بر پایه اصولی مشخص و بنیادین، نمایش نمادینی از بهشت موعود است. هنرمند معمار با تکیه بر اصول اولیه معماری ایرانی و آگاهی از شرایط اقلیمی و توانمندیهای طبیعی مناطق مختلف و با الهام از توصیفات متون مقدسی چون قرآن کریم پیرامون باغ های بهشت، باغ ایرانی را خلق میکند. در این میان، با افزایش روابط فرهنگی ایران و هند...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023