تحلیل ژانر کمدی رمانتیک سینمای ایران(1360-1390)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده حمیدرضا مدقق
- استاد راهنما سید محمد مهدیزاده
- سال انتشار 1392
چکیده
پرداختن به مناسبات عاشقانه زن و مرد به شکلی خنده آفرین سبب شده که غالب آثار کمدی سینمای ایران در ژانر کمدی رمانتیک قرار گیرند. این پژوهش در چارچوب نظریه ژانر با هدف درک آن که کنش متقابل زن و مرد در این ژانر برای مخاطبانش حامی و تقویت کننده کدام ارزش ها و باورهاست، 62 کمدی رمانتیک ایرانی را که از 1360 تا 1390 در سالن های سینماها نمایش عمومی داشته اند تحلیل ساختاری متن کرده است. رویکرد ساختارگرایانه به ژانر ترکیبی از دو تحلیل همنشینی و جانشینی است. تحلیل همنشینی به روش پراپ با بررسی چگونگی گسترش متوالی روایت، چگونگی ارائه معنا در متن را آشکار می کند و تحلیل جانشینی مبتنی بر روش لوی-استروس در بهره گیری از تقابل های دوجزئی، بیانگر چیستی معنای متن است. نتایج پژوهش گواه آن است که ژانر کمدی رمانتیک ایرانی از چهار پی رفت اولیه با نام های تصاحب، نجات، اجازه و رقیب برای بیان روایت های خود بهره می گیرد و تقابل های مرد/زن، رفاقت مردانه/دوستی زنانه، طبقه پایین/طبقه بالا، خارج از شهر/شهر، سنت/تجدد و طبیعت/فرهنگ، ژرف ساخت این ژانر را پدید می آورند. همچنین در حالی که ساختار روایی در 52 کمدی رمانتیک از الگوهای مشابه ای پیروی می کند، این الگوها در 10 کمدی رمانتیک نامتعارف با تغییر مواجه می شود. روایت 57 فیلم نیز در خدمت بازتولید نظم اجتماعیِ موجود بین زن و مرد و تقویت نقش جنسیتی زن مطیع است و فقط در روایت 5 فیلم (همسر، مصائب شیرین، خواب سفید، دنیا و شاعر زباله ها) درباره باورهای مرسوم از زنانگی و مردانگی ایجاد تردید یا مخالفت می شود.
منابع مشابه
کنش متقابل مرد و زن در ژانر کمدی رمانتیک سینمای ایران ) 1390 - 1369
چکیده پرداختن به مناسبات عاشقان هی زن و مرد به شکلی خنده آفرین سبب شده است که بخش قابل ملاحظه ای از آثار کمدی سینمای ایران در ژانر کمدی رمانتیک قرار گیرند. این پژوهش در چارچوب نظریه ی ژانر با هدف بررسی این موضوع که کنش متقابل زن و مرد در این ژانر حامی و تقوی تکنند هی کدام ارزش ها و باورهای مخاطبان خویش است، 62 کمدی رمانتیک ایرانی را که از سال 1369 تا سال 1390 در سالن های سینما نمایش عمومی ...
متن کاملکنش متقابل مرد و زن در ژانر کمدی رمانتیک سینمای ایران ) 1390 - 1369
چکیده پرداختن به مناسبات عاشقان هی زن و مرد به شکلی خنده آفرین سبب شده است که بخش قابل ملاحظه ای از آثار کمدی سینمای ایران در ژانر کمدی رمانتیک قرار گیرند. این پژوهش در چارچوب نظریه ی ژانر با هدف بررسی این موضوع که کنش متقابل زن و مرد در این ژانر حامی و تقوی تکنند هی کدام ارزش ها و باورهای مخاطبان خویش است، 62 کمدی رمانتیک ایرانی را که از سال 1369 تا سال 1390 در سالن های سینما نمایش عمومی ...
متن کاملکنش متقابل مرد و زن در ژانر کمدی رمانتیک سینمای ایران ) ۱۳۹۰ - ۱۳۶۹
چکیده پرداختن به مناسبات عاشقان هی زن و مرد به شکلی خنده آفرین سبب شده است که بخش قابل ملاحظه ای از آثار کمدی سینمای ایران در ژانر کمدی رمانتیک قرار گیرند. این پژوهش در چارچوب نظریه ی ژانر با هدف بررسی این موضوع که کنش متقابل زن و مرد در این ژانر حامی و تقوی تکنند هی کدام ارزش ها و باورهای مخاطبان خویش است، 62 کمدی رمانتیک ایرانی را که از سال 1369 تا سال 1390 در سالن های سینما نمایش عمومی داشت ...
متن کاملبازنمایی رفاقتهای مردانه و دوستیهای زنانه در ژانر کمدی ـ رمانتیک سینمای ایران، تحلیل متن یازده فیلم کمدی ـ رمانتیک ایرانی
پرداختن به مناسبات عاشقانۀ زن و مرد به شکلی خندهآفرین سبب شده که غالب آثار کمدی سینمای ایران، چه قبل و چه بعد از انقلاب، در ژانر کمدی ـ رمانتیک قرار گیرند. قهرمانان مرد و زن این فیلمها معمولاً پیش از پیوندشان در پایان روایت، از راهنمایی و کمکهای دوستانی از جنس خود بهره میگیرند. در چارچوب نظریۀ ژانر، درک چگونگی رابطۀ قهرمانان مرد و زن کمدی ـ رمانتیک با دوستانشان و اینکه این بازنمایی حامی و...
متن کاملبازنمایی رفاقتهای مردانه و دوستیهای زنانه در ژانر کمدیـ رمانتیک سینمای ایران، تحلیل متن یازده فیلم کمدیـ رمانتیک ایرانی
پرداختن به مناسبات عاشقانۀ زن و مرد به شکلی خندهآفرین سبب شده که غالب آثار کمدی سینمای ایران، چه قبل و چه بعد از انقلاب، در ژانر کمدیـ رمانتیک قرار گیرند. قهرمانان مرد و زن این فیلمها معمولاً پیش از پیوندشان در پایان روایت، از راهنمایی و کمکهای دوستانی از جنس خود بهره میگیرند. در چارچوب نظریۀ ژانر، درک چگونگی رابطۀ قهرمانان مرد و زن کمدیـ رمانتیک با دوستانشان و اینکه این بازنمایی حامی و...
متن کاملتحقیق در کاربرد نشانگرهای کلامی در سه ژانر اکشن، کمدی و رمانتیک در فیلم های انگلیسی
امروزه مفهوم برون زبان گرایی روزبروز اهمیت بیشتری بین یادگیرندگان زبان پیدا می کند.توانایی ارائه نشانگرهای کلامی در ژانر های مختلف ممکن است به عنوان نشانگری از قابلیت برون گرایی باشد.نشانگرهای کلامی بصورت تصادفی به جمله ها الحاق نمی شوند بلکه تحت شرایط مکالمه ای مشخص بکار میروند. این شرایط مکالمه ای ممکن است یک ژانر خاصی تداعی کند که در نتیجه منجر به استفاده از نشانگرهای کلامی متفاوت میگردد.با ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023