بررسی حجیت مثبتات ادله با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
پایان نامه
- سایر - پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
- نویسنده زهرا ترابی
- استاد راهنما آیت الله سید محمد بجنوردی عیسی ولایی
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده پایان نامه: رساله حاضر بررسی حجیت ادله مثبتات در سه فصل تنظیم شده است که فصل اول ان، به بحث درباره حجیت مثبتات امارات اختصاص داده شده است، امارات به طرق ظنیه اطلاق می شود که بطور ظنی کاشف از حکم یا موضوعی باشد؛ از انجایی که ملاک حجیت در امارات، تتمیم کشف است، لذا هر معامله ای که با علم بشود، با امارات نیز همان گونه معامله می شود، یعنی لوازم و ملازمات امارات نیز مثل علم از باب قانون علیت حجت خواهند بود. در ادامه (فصل دوم) بیان شد که اصول عملیه نیز حکم ظاهری می باشد که وظیفه عملی مکلف را مشخص می نماید؛ البته حضرت ایت الله بجنوردی معتقدند که حکم ظاهری اصلا وجود ندارد و در شریعت تنها یک حکم داریم که همان حکم واقعی ذات باریتعالی می باشد، لذا امارات و اصول عملیه ظاهرالحکم هستند نه حکم ظاهری. در باب اصول عملیه قائل به عدم حجیت مثبتات آن شدیم (اگر اصلی به جهت اثبات لوازم عقلی و عادی جاری شود، آن را اصل مثبت می گویند) چرا که در اصول عملیه هیچ ملازمه ای بین تعبد به ملزوم و تعبد به لازم وجود ندارد، لذا با توجه به کبرایی که از دلیل « لاتنقض» استفاده می شود هر امری که در سابق متیقن باشد با جریان استصحاب ثابت می شود. بنابراین لوازم عقلی و عادی و حتی لوازم شرعی غیر مستقیم و اثار مترتب بر انها، بدلیل آنکه در زمان سابق متعلق یقین نیستند موضوعا و تخصصا از محدوده تعبد وارده در ادله اعتبار خارج می شوند. کلید واژه ها: اصول، امارات، اصل مثبت.
منابع مشابه
بررسی اعتبار مثبتات ادلّه با رویکردی به نظر امام خمینی (ره)
یکی از مباحث بنیادی و کاربردی در علم فقه و اصول فقه، اعتبار مثبَتات ادله میباشد. امارات و اصول عملیه همانطور که میتوانند دارای آثار شرعی مستقیم باشند، میتوانند دارای آثار شرعی غیرمستقیم نیز باشند. اعتبار این لوازم و آثار غیرمستقیم تحت عنوان مثبتات ادله بررسی میشود. برخی از اصولیها با طرح جعل علمیت برای امارات، مثبتات اماره را معتبر میدانند ولیکن، مثبتات اصول را به علت عدم جعل کاشفیت، فاقد ...
متن کاملبررسی اعتبار مثبتات ادلّه با رویکردی به نظر امام خمینی (ره)
یکی از مباحث بنیادی و کاربردی در علم فقه و اصول فقه، اعتبار مثبَتات ادله می باشد. امارات و اصول عملیه همانطور که می توانند دارای آثار شرعی مستقیم باشند، می توانند دارای آثار شرعی غیرمستقیم نیز باشند. اعتبار این لوازم و آثار غیرمستقیم تحت عنوان مثبتات ادله بررسی می شود. برخی از اصولی ها با طرح جعل علمیت برای امارات، مثبتات اماره را معتبر می دانند ولیکن، مثبتات اصول را به علت عدم جعل کاشفیت، فاقد ...
متن کاملبررسی حقیقت شرعیه با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
الفاظی مانند صلات و زکات و... در عصر امیرمؤمنان(ع) ــ در صورت اثبات وضع ــ در معانی شرعیه حقیقت شده بودند و حتی در عصر خلفا هم میتوان همین ادعا را داشت؛ یعنی در صورت اثبات وضع در زمان ایشان، حقیقت متشرعیه ثابت میشود. اما محل نزاع در این است که این الفاظ در عصر پیامبر اکرم (ص) و لسان ایشان آیا حقیقت بود یا مجاز با قرینه یا به نحوی دیگر؟</em...
متن کاملمسئولیت کیفری کودک با رویکردی بر نظر امام خمینی(س)
در قانون مجازات اسلامی، خصوصاً ماده 49 آن، بین مراحل رشد اطفال و میزان مسئولیت کیفری آنان هیچ تفکیک و تمایزی قائل نشدهاند. در حالی که اشخاص قبل از رسیدن به سنّ بلوغ شرعی از مسئولیت کیفری مبرا میباشند، و به محض رسیدن به سنّ بلوغ مسئولیت کامل پیدا کرده و مانند بزرگسالان مورد مجازات قرار میگیرند. سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که در فاصله یک روز چه اتفاق مهمی رخ میدهد که دیدگاه قانونگذ...
متن کاملحجیت مرسلات محمد بن ابی عمیر با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی(س)
برخی از دانشمندان شیعه بر این باورند که ابن ابی عمیر جز از راویان ثقه نقل حدیث نمیکند؛ بنابراین در صورتی که واسطه را در زنجیره روایات حذف نموده، روایت را به شکل مرسل بیاورد، حکایت از وثاقت او دارد. بر این اساس بسیاری از محققان شیعی، مراسیل ابن ابن عمیر را همانند مسانید وی معتبر دانستهاند. برخی نیز حجیت مراسیل وی را انکار نموده و به عدم تسویه مراسیل او با مسانیدش قائل شدهاند. امام خمینی معتقد...
متن کاملادله عقلایی لزوم مشورت در حکومت اسلامی با رویکردی بر سیرة امام خمینی(س)
مشورت از امور مورد توجه عقلا و به معنی بهرهمندی از آرای دیگران به منظور اتخاذ تصمیم نزدیکتر به صواب است. در مستحسن بودن مشورت تردید نیست، اما اینکه بر حاکم اسلامی با تمام اختیاراتی که شرعاً و قانوناً دارد، مشورت لازم و واجب است یا نه، مسئله مورد بررسی است. موافقان و مخالفان لزوم مشورت به دلایلی متنی (کتاب، سنت) و غیرمتنی استناد کردهاند. این تحقیق دلایل عقلایی ضرورت بهکارگیری مش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023