مبانی خلاقیت در هنر سنتی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده شهریار پیروزرام
- استاد راهنما سعید بینای مطلق قباد کیانمهر
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده مسئله خلاقیت در هنر مسئله ای گسترده و بحث برانگیز است. هنر سنتی با پیشینه و قدمت طولانی در سنت های گوناگون آثاری ماندگار به وجود آورده که موضوع مطالعات بسیاری بوده و هست. در این میان بسیار متداول شده که هنر سنتی را با معیارهای جدید مورد سنجش قرار دهند و گاهی آن را فاقد خلاقیت و تکراری بدانند. در این پژوهش سوال اصلی آن است که آیا می توان از خلاقیت در هنر سنتی سخن گفت یا خیر؟ و اگر خلاقیت در هنر سنتی مفهوم و جایگاهی دارد مبانی آن چیست؟ با توجه به دست آوردهای این پژوهش، هنر سنتی دارای معیارهایی است که از اصول سنتی اخذ شده و بر اساس آن تعریف خلاقیت با تعاریف جدید متفاوت است. در هنر سنتی خلاقیت موضوعی نیست که هنرمند در بدو شروع کار هنری بتواند بدان بپردازد و روند شکل گیری آن پس از مشق و ممارست در الگوهای سنتی و به شکلی خودجوش بروز می یابد. در واقع هنرمند سنتی در پی خلاق بودن نیست ولی در نهایت ممکن است خلاقیت به صورت وجودی در آثارش متجلی شود. همچنین خلاقیت چیزی افزوده بر هنر نیست بلکه در بطن آن وجود دارد. سبک شخصی نمونه ای از خلاقیت در هنر سنتی است برای مثال همه خوشنویسان اصول خط را به یک روش می آموزند اما آثار آنان قابل تمییز از یکدیگر هستند و این همان سبک شخصی است که در پی سالها زحمت و کوشش در رعایت اصول بروز پیدا کرده است.
منابع مشابه
بررسی مسأله خلاقیت در هنر سنتی
خلاقیت از مفاهیم رایج در مباحث هنری است. امروزه خلاق بودن و هنرمند بودن یکی انگاشته میشوند و اغلب، خلاقیت با نوآوری یکسان دانسته میشود. از طرف دیگر باور غالب این است که هنر سنتی، با موضوعات تکراری و کهنه، فاقد خود جوشی و بدیع بودن است. اما بر خلاف نگاه مدرن که خلاقیت و حتی حقیقی بودن را با نو بودن یکی فرض کرده و هنر سنتی را فاقد آن میداند، نویسندگان و متفکرانی همچون آناندا کوماراسوامی، تیتوس...
متن کاململاحظات انتقادی «تاریخ هنر» در تحلیل تاریخ سنتی هنر
تاریخ هنر در کمتر از 40 سال اخیر، دستخوش تحولات بنیادی شده که خود از تداخل و همپوشی اوضاع تاریخی، سیاسی، اجتماعی و تغییرات نهادی سرچشمه گرفته است. نتیجهٔ این تغییرات، نقادی از امری متعارف (تاریخ سنتی و نهادی هنر)، تعیین جایگاه دانش در جامعهٔ معاصر و تأکید هنر امروز بر ارزشهای اجتماعی، ثمربخش بودن دانشها و تخصصها و ارتباط هنر با توسعهٔ فرهنگی و تاریخی است. پس از طرح مسئلهٔ مرگ هنر و ورود به مرحل...
متن کاملپژوهشی در هنر انگشترسازی سنتی قم
چکیده هنر فلزکاری یکی از هنرهای بومی ایران است که از دیرباز هنرمندان سنتی این سرزمین در گونههای مختلف و با کاربردهای گوناگون به آن اشتغال داشتهاند. هنر صناعی انگشترسازی ازجمله هنرهای مستظرفه در این عرصه است که علیرغم فراز و نشیبهای زیادی که پشت سر گذاشته، همچنان زنده و پویا باقی مانده و بخشی از جامعه هنری ایران را پوشش میدهد؛ با این حال دربارة این هنر پژوهش چندانی انجام نشده است؛ لذا با ت...
متن کاملمبانی سنتی هنرهای اسلامی
شکلگیری هنر اسلامی بحثی است که از دیدگاههای مختلف به آن پرداخته شده است. منظر سنت-گرایانه با نگاهی کلنگر و جامع به این مبحث میپردازد و ضمن توضیح دربارۀ خاستگاه این هنر به عوامل آن میپردازد و سیر تاریخی آن را از این دیدگاه توجیه میکند. در نوشتار پیشرو، با مبنا قرار دادن آرای اصیل سنتگرایان به بحث دربارۀ شکلگیری هنر اسلامی پرداخته میشود، در همین راستا سیر تاریخی برخی انواع شاخص هنر اسلا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023