طراحی و ساخت تریبون چوبی بر اساس تزئینات محراب مسجد جامع تبریز
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده زهره صابری
- استاد راهنما مرتضی اسدی علی وندشعاری
- سال انتشار 1393
چکیده
محراب در معماری مسجد نقش و اهمیت حیاتی دارد، از آن جهت که یکی از مهمترین بخش های بنا، نقطه عطف نمازگزار و نشان دهنده قبله مسلمانان است، بنابراین مکان ظهور هنر نمایی هنرمندان مسلمان در طول زمان بوده است. گچبری از جمله هنرهایی است که در عصر ایلخانی به خصوص در محراب های این دوره به اوج شکوفایی رسیده است. محراب گچبری مسجد جامع تبریز که یکی از این نمونه هاست، شاهکاری در تزئینات معماری ایران، در این دوره محسوب می شود. این محراب شامل نقشمایه های گیاهی، هندسی و خطوط کوفی تزئینی می باشد. بر همین مبنا در پژوهش حاضر که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده، با مطالعه و بررسی تزئینات گچبری محراب مسجد جامع تبریز، به تجزیه و تحلیل نقشمایه ها و خطوط کوفی موجود در آن پرداخته شده و براساس نتیجه آن، اقدام به طراحی و ساخت اثری کاربردی شده تا با احیای این گنجینه ها به شناخت هرچه بیشتر اصول و فرهنگ و سنت جامعه دست یافته و با انتقال این نقوش به محیط های زندگی اجتماعی، مردم را با فرهنگ و هنر خویش آشنا نموده و هویت فراموش شده اما اصیل و پرمعنای ایرانی را یادآور شده؛ در همین راستا، تریبون چوبی به عنوان عنصری کاربردی با تکنیک مشبک- منبت برای سالن بعثت دانشگاه هنر اسلامی در نظر گرفته شده است.
منابع مشابه
بررسی ویژگی های بصری طراحی سنتی تزئینات معماری مسجد جامع عباسی به منظور طراحی و ساخت صندلی چوبی
صندلی یکی از وسایل کاربردی می باشد که انسان در طول روز با توجه به نوع کاربردش دائماً با آن سر و کار دارد و همواره مورد توجه صنعتگران و طراحان بوده است. لذا نقوش و نمادهایی که ریشه در گنجینه ی ارزشمند هنرهای سنتی ما دارند، قابلیت بهره مندی در تزئینات صندلی و مبل، در دوره ی معاصر را دارا می باشند، به ویژه نقوش دوره صفویه خصوصاً آن دسته از نقوش که در مسجد جامع عباسی اجراء شده اند، بسیار غنی و ارزشمن...
مطالعه تناسبات، ساختار و نقشمایههای محراب مسجد جامع هفتشویه
تزیینات گچبری محراب هفتشویه با توجه به طرح و فرم، در ردیف محرابهای شاخص دوره ایلخانی قرار دارد. اکثر بررسیهای صورت گرفته به توصیف کلی این محراب، تاریخ اجرا و یا محدوده تاریخی آن پرداخته و کمتر به نقشمایههای تزیینی، نسبتهای طلایی و ساختار و روابط هندسی در به کارگیری آنها، توجه کردهاند. سؤالهایی که برای دستیابی به هدف میتوان مطرح کرد عبارتند از: «انواع نقشمایههای بهکارگرفته شده در این م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنرهای کاربردی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023