جلوه های تمثیل در آثار سعدی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
- نویسنده سمانه عابدینی محمدی
- استاد راهنما مهدی ملک ثابت محمود الهام بخش
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
مشرف¬الدّین مصلح بن عبدالله شیرازی(694-609) متخلّص به «سعدی» نویسندهء اندرزگو و شاعر حکمت سرای قرن هفتم هجری قمری است. او تخلّص خود را از نام اتابک مظفرالدّین سعد بن ابوبکر بن سعد بن زنگی گرفته است. وی در سال ??? سعدی نامه(بوستان) را به نظم درآورد و در سال بعد (???) گلستان را تألیف کرد. دیگر آثار او قصاید فارسی، غزلیّات، قطعات، ترجیع¬بند، رباعیّات، مقالات و قصاید عربی است که تحت عنوان کلیّات سعدی گردآوری شده است. وی قسمت عمده ء آثار خود را به بیان اندیشه های تعلیمی اختصاص داده است، چنانچه علاوه بر گلستان و بوستان در بسیاری از غزلیّات و قصاید خود به مسائل تعلیمی گریز می زند و برای انجام این کار به نحو موثّری از ابزارهای بلاغی بهره می برد. تمثیل یکی از کارآمدترین ابزارهای بلاغی اوست که به مناسبتهای مختلف و با شیوه های گوناگون برای ابلاغ پیام اخلاقی از آن بهره می¬گیرد. کاربرد تمثیل در آثار او با چنان ظرافتی همراه است، که بسیاری از شگردهایش در استفاده از تمثیل را در نوع خود کم نظیر دانسته¬اند. استفاده از امثال عامیانه که حاصل مطالعه، جهان¬بینی و نیز سفرهای دور و دراز سعدی است، یکی از ویژگی¬های اصلی سبک او به شمار می¬رود. برخی از این امثال در روزگار سعدی جنبه ضرب¬المثل داشته¬اند و برخی دیگر به دلیل ایجاز، جذّابیّت و عمق معنی بعد از او به مثل سائر تبدیل شده¬ است. او برای زیبا نمودن تمثیلاتش از آرایه¬ها، ابزار و عناصر مختلف نظیر تلمیح، جابجایی مشبّه و مشبّهٌ به، رعایت تناسب لفظی بین مشبّه و مشبّهٌ¬¬به بهره می¬گیرد. سعدی با 21150 تمثیل پیشرو تمثیل پردازان ایران به شمار می¬رود. او از انواع تمثیل در کلام خود بهره برده است. در این میان تشبیهات تمثیلی و پس از آن استعاره¬های تمثیلیّه بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. حکایت تمثیلی او گاه به شکل مناظره و گاه به شکل روایت است و گاهی ساختار داستانی دارد. شخصیّت¬ داستان¬های وی انسان¬، حیوان و اشیا هستند. او در بیان این حکایات از الحان مختلف در خطاب به خوانندگان استفاده می¬کند و زبان او حدّ میانه¬ای از سبک خراسانی است.
منابع مشابه
جلوه های صبر درگلستان وبوستان سعدی
صبر یکی از ابزارهای مهم رسیدن به جاده ی موفّقیّت است ، زیرا با صبر وحوصله می توان چاره اندیشی کرد و بهترین وکوتاه ترین راه رهایی ازمشکلات یا کسب پیروزی ها راپیدا نمود . شتاب وعجله نه تنها موقعیّت ها را ازانسان می گیرد، بلکه ازجهت روحی نیز آثارمخرّب و سوئی دارد . که بعضاً درجسم واخلاق و رفتار شخص نیز ظاهر می شود وحتّی ممکن است جبران ناپذیرباشد . نصایح سعدی ، شاعر اخلاق گرایی که شهره ی آفاق است و حکمت ...
متن کاملدارالشفای سعدی (مقولههای پزشکی در آثار سعدی)
سعدی در آثارش برای پرورش معانی تربیتی و اخلاقی خود، از آموزههای علوم دیگر، از جمله دانش طب و علم تشریح که مقدّمه طب است، بهره برده است. در حوزه علم تشریح سخنان سعدی، غالباً، با مطالب بخش تشریح کتب طبی قدما مطابقت دارد، مثلاً وی اصل و مایه منی و شیر را خون میداند که در کتب تشریحی نیز عیناً همین معنی آمده است. در آثار سعدی نام بیماریهای متعددی آمده است که مهمترین آنها بیماری رشته، تب، مالیخولیا و...
متن کاملجلوه های ((تأمل )) در آثار ایلیا ابو ماضی
از آنجا که ((شعر تأملی)) می تواند به عنوانی یک مکتب شعری بسیار مهم مورد توجه قرار گیرد‘ این مقاله در صدد آن است که با اشاره به زمینه های تأمل و اندیشه شاعر بلند آوازه مهجر‘ ایلیا ابوماضی‘ وبه نمایش گذاشتن ژرف اندیشی های وی ‘ ثابت کند که ایلیا ابوماضی یکی از بارزترین نمایندگان شعر تأملی است و در این دواوین پنجگانه وی از این بعد خاص درخور تعمق و دقت نظر است . این مقاله در چهار بخش تنظیم شده است ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده زبان و ادبیات فارسی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023