خوانش فمینیستی اشعار فرخزاد و پلات: تحقیق تطبیقی فمینیستی،مفاهیم امید، خردگرایی و قدرت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مهدیه نوذری
- استاد راهنما سارا توسلی شمس الدین رویانیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
this thesis is an evaluation of poetry of sylvia plath (1932- 1963) and forough farrokhzad (1935-1967) using feminist approach and finds the positive concepts of hope, reason and strength through feminine images in their poetry. plath and farrokhzad are from different cultures and different countries but they share the same concepts and themes in their poetry. by applying feminist theory to their works and finding the same concepts of hope, reason and strength in their poetry they break the boundaries and connect to each other in the world of literature. first it gives a critical biography of plath and farrokhzad. this part is a study of their family, cultural and educational background. the second chapter gives an account of feminist movement in general, and then it assesses poetry of plaths and farrokhzads relationship to the womens movement. it will bring examples from their poetry to prove that plath and farrokhzad are feminist and their poems can be categorized as feminist poems. in order to criticize womanhood as a confinement, farrokhzad in her mask of love challenges the traditional constricting social expectation of womanhood and wifehood while plath scorns conventional submissive and obedient femininity and severely denounces a kind of marriage which alienate and enforce the passivity of women. the third chapter examines concepts of hope, reason and strength in the poetry of plath and farrokhzad. in fact it shows how women in their poetry reflect the three above mentioned concepts. many critics considered only concepts of death, frustration, confusion, emotion and confessional ideas in both plaths and farrokhzads poetry. but the present research proves that there are still positive and hopeful images of women in their poetry. then chapter four is the last part of this thesis. this study examines how the woman poets in their distinctive poetic voice repossess a power to seek liberation from social conformity and reorient and affirm their unconventional poetic selves in the male literary tradition. and also it examines how women are dependent on their intellect and have hope toward life.
منابع مشابه
اشعار فروغ فرخزاد و سیلویا پلاث از دید تطبیقی
نهضت نوجویی (مدرنیسم) که بعد از جنگهای جهانی اول و دوم در ادبیات تمام ملتها تغییر و تحولی ایجاد کرد، سبب شد که ادبیات در فرم و محتوی دچار دگرگونیهایی بنیادی گردد. فروغ فرخزاد (1345-1313) و سیلویا پلاث (1341-1310)، نیز دو شاعر نوپردارند که گرچه یکی ایرانی و دیگری امریکایی است اما چون در یک زمان و تقریباً پس از آن دوران زندگی میکردند، از نظر سبک و ویژگیهای شعری (در حوزة تفکر، تخیل Imaginatio...
متن کاملاشعار فروغ فرخزاد و سیلویا پلاث از دید تطبیقی
نهضت نوجویی (مدرنیسم) که بعد از جنگهای جهانی اول و دوم در ادبیات تمام ملتها تغییر و تحولی ایجاد کرد، سبب شد که ادبیات در فرم و محتوی دچار دگرگونیهایی بنیادی گردد. فروغ فرخزاد (1345-1313) و سیلویا پلاث (1341-1310)، نیز دو شاعر نوپردارند که گرچه یکی ایرانی و دیگری امریکایی است اما چون در یک زمان و تقریباً پس از آن دوران زندگی میکردند، از نظر سبک و ویژگیهای شعری (در حوزة تفکر، تخیل Imaginatio...
متن کاملاشعار فروغ فرخزاد و سیلویا پلاث از دید تطبیقی
نهضت نوجویی (مدرنیسم) که بعد از جنگ های جهانی اول و دوم در ادبیات تمام ملت ها تغییر و تحولی ایجاد کرد، سبب شد که ادبیات در فرم و محتوی دچار دگرگونی هایی بنیادی گردد. فروغ فرخزاد (1345-1313) و سیلویا پلاث (1341-1310)، نیز دو شاعر نوپردارند که گرچه یکی ایرانی و دیگری امریکایی است اما چون در یک زمان و تقریباً پس از آن دوران زندگی می کردند، از نظر سبک و ویژگی های شعری (در حوزة تفکر، تخیل imagination...
متن کاملتحقیق فمینیستی: مبانی پارادایمی و مجادلههای انتقادی
بنیان روش?شناسی فمینیستی در نقد علوم طبیعی و اجتماعی بهعنوان دانش?های دوجنسی?گرا قرار دارد. فمینیست?ها بر این باورند که سؤالها، نظریهها، مفاهیم، روش?شناسی?ها و داعیه?های معرفتی دانش متعارف که فرض می?شود فراغت ارزشی-جنسیتی دارند، در حقیقت درکی مخدوششده و ناعادلانه، هم از طبیعت و هم از زندگی اجتماعی، بهدست داده?اند. بهعلاوه، تجربههای مرتبط و مبتنی بر جهان اجتماعی در دانش اثبات?گرایی، حذف ی...
متن کاملبررسی تطبیقی شگردهای نحوی- سبکی و خلاقیت ادبی در اشعار فروغ فرخزاد و احمد شاملو
هدف از جستار حاضر بررسی ویژگیهای نحوی و سبکی، نوآوری و تصویرآفرینی ادبی آثار فروغ فرخزاد و احمد شاملو میباشد. فروغ از تواناترین شعرای معاصر ایران است. شعر وی برخاسته از احساس و اندیشه انسانی است؛ چه در لفظ و چه در محتوا پر از نوآوری و مملو از صنایع ادبی است. مضمون اشعارش مبتنی بر احساسات و تجربیات شخصی وی میباشد. شهامت شاملو در شکستن عرف ...
متن کاملبررسی تطبیقی خردگرایی در اشعار متنبی و ناصرخسرو
بررسی تطبیقی خردگرایی در اشعار ناصرخسرو و متنبی شعرای بزرگ که از خرد و دانش بهره دارند، طبعاً عقاید و افکاری که زاییده ی خرد و دانش است، در شعر خود به کار می برند تا برای خوانندگان و شنوندگان پند و اندرزی باشد؛ زیرا شاعر در همان حال که شادی بخش دل ها و زداینده ی غم از دل های مردم است نیز باید آموزگار ایشان باشد. پایان نامه ای که در پیش رو دارید، به بررسی خردگرایی در اشعار متنبی و ناصرخسرو پ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023