بررسی تطبیقی داستان گونگی در اشعار سهراب سپهری و حمید مصدق
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات
- نویسنده مریم خطاوی
- استاد راهنما عبدالله طلوعی آذر
- سال انتشار 1393
چکیده
این پایان نامه به بررسی تطبیقی داستانگونگی در شعرهای سهراب سپهری و حمید مصدق می پردازد. در فصل اول پایان نامه به ذکر کلیات تحقیق اعم از بیان مسئله، اهمیت و ضرورت، اهداف و روش تحقیق پرداخته شده است. در فصل دوم نخست مروری بر زندگی و آثار سهراب سپهری و حمید مصدق صورت گرفته است و سپس مفاهیم مهم و اصلی تحقیق اعم از مبانی انواع ادبی، داستانگونگی، روایی بودن و غیره بررسی شده است. در فصل سوم، بعد از اینکه مبانی نظری مطرح شد، یافته های تحقیق در ازتباط با آثار دو شاعر کاوش شده است. در فصل چهارم، بعد از تطبیق داستانگونگی در آثار این دو شاعر، جمع بندی یافته ها و نتیجه گیری کلی تحقیق ارایه شده است. در این پایان نامه روش تحقیق استفاده از اسناد کتاب خانه ای است. بر این مبنا که نخست داده های تحقیق گردآوری و سپس طبقه بندی شده اند و موارد مربوط به موضوع پایان نامه جدا شده اند و سایر داده های نامربوط حذف شده اند. سپس با استفاده از روش توصیفی، تأویلی آثار مورد نظر، بررسی شده اند. و در نهایت نتیجه ی مورد نظر با تأکید بر پاسخ به سوال های کلیدی تحقیق ارایه شده است.
منابع مشابه
زبان و فرهنگ عامیانه در اشعار حمید مصدق
شعر فارسی در سیر تاریخی خویش از عوامل بسیاری تأثیر پذیرفت که از جمله آنها عناصر زبان عامیانه است، البته تأثیر این عناصر در همه ادوار ادب فارسی به یک اندازه نیست. زبان عامیانه به عنوان گونهای زبان زیرِمعیار دربردارنده عناصر گوناگونی است که به مقدار قابلتوجهی در شعر شاعران معاصر نمود یافته است. حمید مصدق از جمله شاعران نوگرای معاصر، به پیروی از نیما، به مقدار قابلتوجهی، از عناصر زبان عامیانه در...
متن کاملکودکانهها در اشعار سهراب سپهری
در این نوشتار، فرضیة قیصر امینپور دربارة بازگشت شعرا به کودکی در اشعار سهراب سپهری، از شاعران بزرگ معاصر، به بوتة آزمایش گذاشته میشود. امینپور در شعر و کودکی با استناد به برخی نقطهنظرهای «ژان پیاژه»، روانشناس معروف سوئیسی، در اثبات این مطلب میکوشد که شعر نوعی بازگشت به کودکی است. او در کتابش، پس از بیان و توضیح مراحل تحول شناخت کودک از دیدگاه پیاژه و شرح ویژگیهای عمدة تفکر و رفتار کودک، ...
متن کاملحرکت درفاصله در اشعار سهراب سپهری
مفهوم "فاصله" در شعرهای سهراب سپهری چیست؟در کند و کاودر پی این مفهوم، بدون نگاه به قصد سهراب، شعرها خود سخن میگویند. در این واکاوی،گوینده درون شعردر یک فرآیند در حرکت به یک فراسو نخست از تقابلها رها شده و دنیای تاریکی را میبیند:از درون دنیای تاریکی چیزی زایش پیدا میکند. این دنیای زایش از تقابل رسته در درون خود به زایش میرسد و ناشناخته ای از درون آن میروید. این زایش در پی خالی کردن گو...
متن کاملکارکرد اسطورهها در اشعار سهراب سپهری
مطالعه و بررسی اسطورهها یکی از راههای شناخت فرهنگ، اندیشه، باورها و اعتقادات، و تاریخ تمدن ملّتها است؛ علاوه بر این، این بررسیها دسترسی به ریشة برخی از آداب و الگوهایی را که هنوز در زندگی بشر کارکرد دارند، امکانپذیر میسازد. برخی از نویسندگان و شاعران در دورۀ معاصر نیز اسطورهها را به منظور القای پیام، دستمایۀ کار خود قرار دادهاند؛ چراکه این کار موجبِ نفوذ، غنا و هویت اثر خواهدگشت. در این ...
متن کاملجایگاه طبیعت در اشعار سهراب سپهری
سپهری هر چه در کشف و شهود خود پیش می رود، طبیعت برای وی عظیم تر و بزرگتر می گردد چنانچه منظومه های پایانی وی پر است از تصویر های تازه، گرایش، ستایش، احترام و پر شدن از طبیعت.اما در شعرهای دوره اول، طبیعت بکلی غایب است. شاعری که بعدها می گوید " صدای پر بلدرچین را،رنگ های شکم هوبره را، اثر پای بز کوهی" را می شناسد و خوب می داند "ریواس کجا می روید، کبک کی می خواند، باز کی می میرد" در سراسر مجمو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023