بازنمایی خانواده در سینمای ایران ( با تاکید بر سینمای تهمینه میلانی)
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده آزاد رضایی
- استاد راهنما حسن نبوی وحید شالچی
- سال انتشار 1393
چکیده
هدف این پژوهش بررسی و مطالعه مفهوم بازنمایی خانواده در سینمای ایران با تاکید بر فیلم های تهمینه میلانی است . بدین منظور از مجموعه فیلم های وی سه فیلم دو زن ، تسویه حساب و واکنش پنجم بدین منظور انتخاب و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند . مبانی نظری این پژوهش دیدگاه استوارت هال در باب بازنمایی می باشد . روش تحقیق استفاده شده نیز روش نشانه شناسی انتقادی جان فیسک می باشد . محقق با اتکا به نظریه بازنمایی هال در بازنمایی و روش تحقیق نشانه شناسی انتقادی جان فیسک اقدام به تحلیل و تببین خانواده و ابعاد آن در سینمای تهمینه میلانی نموده است . نتایج این تحلیل نشان می دهد که میلانی در فیلم های خود در ارتباط با خانواده به مفاهیم ومسایلی همچون ، ساختار قدرت در خانواده ، اقتصاد خانواده ،خانواده های سنتی ، ارزش های مذهبی در خانواده ، وضعیت زنان در خانواده وجامعه ایرانی ، جایگاه و مردسالاری در خانواده ایرانی ، نقش های خویشاوندی در خانواده ، خانواده های ایده آل ، بروز مسائل اجتماعی فرهنگی گوناگون در خانواده ها توجه نموده است و با توجه به جهان بینی های اجتماعی فرهنگی خود اقدام به بازنمایی و نمایش این مفاهیم در فیلم های خود نموده است . این یافته ها نشان می دهد که میلانی در فیلم های خود صورت های مردسالارانه خانواده ایرانی را که در سینمای قبل از انقلاب و نیز سینمای بعد از انقلاب و به ویژه در دهه های 60 و70در سینمای ایران موج و نگره اصلی فیلم سازی و بازنمایی خانواده را تشکیل می داد مورد انتقاد و ارزیابی قرار داده است وبه سطح فراتر از این صورت های مرد سالارانه پا گذاشته است . وی در نمایش خانواده در اثار خود از دنیایی زنانه وانتقادی به این مسایل می نگرد و و روابط و صورت های موجود خانواده مردسالار را مورد انتقاد قرار می دهد و در این راستا بیش ترین اهمیت و دغدغه وی بیان این مسایل از چارچوب دنیایی زنانه و به تبع این نگاه دیدگاهی انتقادی نسبت به مسایل و ابعاد خانواده است .
منابع مشابه
قدرت و پادقدرت جنسیتی در سینمای ایران، مقایسة تطبیقی آثار تهمینه میلانی و رخشان بنیاعتماد
در نظریههای مربوط به اعمال قدرت، عدهای از اندیشمندان معتقدند قدرت عموماً از طریق مکانیسمهای «متنی» بر جامعه اعمال میشود. این پژوهش سعی در شناخت مکانیسمهای متنی اعمال قدرت جنسیتی دارد. پرسش پژوهش حاضر این است که سینما با چه مکانیسمهایی در راستای انقیاد زنان حرکت میکند و به تحکیم گفتمان مردسالاری میپردازد؟ همچنین، در سینما چگونه گفتمان زنان به واسازی این الگوی اعمال قدرت میپردازد؟ برای پا...
متن کاملبازنمایی ایران در سینمای هالیوود
وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانهها ارائه میشود، سبب شده تلاشهای بسیاری برای توصیف و تبیینِ چگونگی و چرایی شکلگیری بازنماییهای رسانهای از جهان خارج صورت گیرد. در سایه این تلاشها، امروزه بازنمایی رسانهای به مفهومی بنیادین در مطالعات فرهنگی و رسانهای تبدیل شده است. بر اساس فرضهای اولیه مطالعات فرهنگی، در بررسی متون رسانهای، مؤلفههای ایدئولوژیک و اجتماعی موجود در ورای این متون و تأث...
متن کاملبازنمایی روابط درونی خانواده درپنج فیلم سینمای دهۀ 1380 ایران
روابط اعضای خانوادة ایرانی، متناسب با شرایط جدید، در سالهای کنونی تغییر کرده و در حال شکلپذیری به گونهای جدید است. سینمای ایران با خلق کلیشههایی از روابط، شخصیتها و موقعیتها، نقش مهمی در برساخت ذهنی انسان ایرانی به روابط خانوادگی دارد. در همین زمینه، این مقاله به دنبال توصیف بازنمایی روابط عمودی و افقی اعضای خانواده در فیلمها، تفسیر کنشهای اعضای خانواده در موقعیتهای بحران و حل مسئله و ...
متن کاملبازنمایی هویت زنانه در سینمای ایران
اهمیت نهاد خانواده در جامعه و نقش انکارناپذیری که در انتقال فرهنگ و نظامهای ارزشی به نسل بعد دارد، پژوهشگران را به مطالعه و شناخت این نهاد اجتماعی واداشته است. اهمیت این نهاد به حدی است که جامعهشناسان آسیبشناسی و تلاش برای حلوفصل معضلاتی را که دامنگیر آن میشود، رسالتی بر عهدة خود میدانند. از سوی دیگر زنان نقشی بنیادین در این نهاد ایفا میکنند و سلامت اجتماعی و رفتاری زنان بر سلامت خانواده...
متن کاملشیوه بازنمایی جنسیت در سینمای ایران
ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﺳﻴﻨﻤﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻋﻨﺼﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺎ را ﺑﻪ ﻋﻤﻖ ﻻﻳﻪ ﻫﺎی ﺣﻴﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺎن ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ .ﭼﻨﻴﻦ ﻫﺪﻓﻲ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، از ﻃﺮﻳﻖ ﻛﺎوش وﺿﻌﻴﺖ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت ﺟﻨﺴﻴﺘﻲ در ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ ﭘﺲ از اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ دﻧﺒﺎل ﻣﻲ ﺷﻮد .ﭘﺮﺳﺶ آﻏﺎزﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪذ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮﻳﻬﺎی ﺟﻨﺴﻴﺘﻲ ﭼﮕﻮﻧﻪ در ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎﻳﻲ ﭘﺲ از اﻧﻘﻼب ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ و ﺑﺮﺳﺎﺧﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ؟ آﻳﺎ ﺗﺼﻮﻳﺮ دو ﺟﻨﺲ در اﻳﻦ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎ، در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ از ﺟ...
متن کاملبازنمایی زن دوم در سینمای ایران
مقاله حاضر به بررسی بازنمایی زن دوم در سینمای ایران در طی دو دهه 1370 و 1380 میپردازد. برای نیل به این هدف از روش کیفی نشانهشناسی استفاده و بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و با بهکارگیری رمزگان روایی بارت، ارجاعات و دلالتهای موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «شوکران»، «زن دوم»، «پاتو زمین نذار» و «زندگی خصوصی» که به روشی هدفمند...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023