مسوولیت مأموران مالیاتی در فقه و حقوق موضوعه در ایران
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده حسن عسگری
- استاد راهنما مجید وزیری یوسف درویشی هویدا
- سال انتشار 1392
چکیده
مبحث مالیات وبه تبعیت از آن تشریح مسوولیت اشخاص متولی وصول آن در صدر اسلام ودر دوران حکومت های اسلامی به شکل نوین امروزی دارای سابقه ی تاریخی نبوده ودر آن دوران اخذ مالیات از مردم به دوشکل«عبادی»و«حکومتی»وجود داشته است.اما به هرحال نقطه ی شروع مقوله ی مالیات ومباحث مربوط به آن از دوران شکل گیری«حاکمیت» ودولت هاآغاز وتا به حال مخصوصاً دهه های اخیر رشد فزاینده ای به سوی تکامل داشته است. از آن جایی که در طول تاریخ،دوران حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه بسیار محدود بوده پس از آن نیز در دوران حاکمان جائر فقها پرداخت هرگونه مالیات را تحت عنوان «اعانه ی ظلم»جایز نمی دانستند بنابراین مفاهیم فقهی در این زمینه همپای مباحث دیگر چندان پویا ومترقی نگشت. لذا دراین تحقیق به ناچار برای بیان مسوولیت مأموران مالیاتی از مباحث کلی وقواعد فقهی موجود استفاده گردید.در مباحث مسوولیت مدنی نیز چون مأمور مالیاتی به واسطه شغل خود به اشخاص دیگر خسارتی وارد نماید مانند هر شهروند دیگر باید از عهده ی تأمین آن برآید ناگزیر باید به موادی از قوانین مدنی ومسوولیت مدنی و قانون مایات های مستقیم امادر بخش مسوولیت کیفری حتی المقدور از طرح جرایم عناوین عمومی که شامل تمام افراد جامعه می شود خودداری گردیده وصرفا به جرایمی که مأموران مالیاتی به لحاظ وظیفه با آن مواجه هستند مطرح گردیده است. در مقوله ی «مسوولیت اداری و انتظامی» همانند مبحث کیفری تنها به بیان ابعاد تخلفاتی پرداخته شد که یا ارتباط مستقیم با نوع فعالیت آنان دارد یا نوعاً مختص مأموران مالیاتی است مخصوص است.جهت ارتباط بحث تخلف وجرایم مالیاتی با پدیده ی ناپسند«فساد»و«فرارمالیاتی» وباهدف فرهنگ سازی در پرداخت مالیات وآشنا نمودن خوانندگان محترم این مباحث نیز به حد نیاز تشریح گردید.به منظور آشنایی خوانندگان محترم با نحوه رسیدگی به تخلف کارکنان بخش مالیاتی به نهاد«دادستانی انتظامی مالیاتی»وهیأت رسیدگی به تخلف انتظامی مالیاتی نیز معرفی گردیده است .بنابراین به خاطر اولویت در بیان مباحث مورد نیاز وضروری امکان فراهم نمودن توازن وتناسب میان فصل ها این تحقیق به لحاظ حجم واندازه با دیگر حاصل نگردید.
منابع مشابه
حقوق مالکیت معنوی در فقه امامیه و قوانین موضوعه ایران
مالکیت از جمله حقوق مسلم اشخاص بوده که در تمامی کشورها مورد حمایت و احترام میباشد. امروزه رابطه دانش و تجارت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و اموال معنوی نقش مهم و حیاتی در روابط میان افراد حقیقی و حقوقی پیدا نموده است از مباحث حقوق مالکیت معنوی بررسی مبانی و نحوه انتقال آن میباشد. فقها دربارهی حقوق مالکیت معنوی به اظهار نظر پرداختهاند. برخی در مخالفت و عدم مشروعیت حقوق یادشده سخن گفته...
متن کاملعقود الکترونیکی در فقه اسلامی و حقوق موضوعه ایران
شریعت اسلام رضایت را اساس انعقاد عقود بدون تعیین لفظی معین یا شکلی مشخص قرار داده است و از طرفی در شریعت اسلام عقد معامله با هر چیزی که بر آن دلالت کند از جمله گفتار، عمل، کتابت یا اشاره منعقد میگردد. عقد و قرارداد از طریق اینترنت در اصل عقد بین دو شخص است که از لحاظ زمان حاضر و از لحاظ مکان غایب هستند. تجارت الکترونیکی، توافق بین دو شخص است که از طریق شبکهای بین المللی (اینترنت) در مقابل ایج...
متن کاملاصل استصحاب در فقه و حقوق موضوعه
در فقه اسلامی بسیاری از احکام شرعی با استفاده از منابع چهارگانهی قرآن، سنت، اجماع و عقل قابل استنباط می باشند. لیکن تعیین تکلیف برای همه موارد خاص و استنباط حکم مشخص آنها چیزی نیست که در آغاز قابل پیش بینی باشد به همین سبب مجتهد با استفاده از اصول عملیه، خلاء قانونی را پرکرده و در جهت کار آمدی علم فقه و پویایی اجتهاد قدم بر می دارد. یکی از آن اصول عملیه، اصل استصحاب است. چنان چه وجود حکم یا م...
متن کاملاهلیّت تخاطب در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران
در فقه امامیه مشهور است که هرکدام از طرفین عقد باید در زمان انشای دیگری و در فاصله بین دو انشاء، شایستگی و اهلیّت انعقاد عقد را داشته باشند؛ و به تعبیر فقهی باید اهلیّت تخاطب داشته باشند؛ یعنی از هنگام انشای ایجاب، هرکدام از طرفین باید تا زمان اتمام عقد و پیوستن قبول به ایجاب، صلاحیت خود را حفظ کنند و فوت، جنون، سفه، فلس، إغماء، خواب و یا مستی بر آنها عارض نشود. در بین فقها، در این زمینه اختلاف...
متن کاملاموال موضوع ارث زوجه در فقه و حقوق موضوعه ایران
چکیده زوج از کلیهی اموال و حقوق مالی زوجه ارث میبرد لکن در مورد نوع اموالی که زوجه از آن ارث میبرد اختلاف نظر وجود دارد. یک نظر این است که با توجه به ظاهر قرآن زوجه از جمیع اموال و از عین آنها ارث میبرد. نظر دیگر محرومیت زوجه از عین یا قیمت برخی اموال است و نظر آخر تفصیل بین زوجه صاحب فرزند و فاقد فرزند است: زوجه صاحب فرزند از جمیع اموال زوج ارث میبرد ولی زوجه فاقد فرزند از ارث برخی اموا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023