جایگاه خوابنامه های دوره قاجار در وقایع نگاری

پایان نامه
چکیده

خوابنامه¬ها، یکی از انواع متون ادبی هستند که به دو دسته¬ی 1- تعبیر خواب2- شرح یک خواب تقسیم می¬شوند. در این پایان¬نامه خوابنامه¬های نوع دوم مورد بررسی قرار می¬گیرند.شواهد خوابنامه¬نویسی در ادوار مختلف تاریخی یافت می¬شود. در دوره¬ی قاجار نیز خوابنامه¬هایی نگاشته شده که متضمن مضامین انتقادی، سیاسی و اجتماعی بوده¬اند. در میان این خوابنامه¬ها می¬توان به آثاری چون خلسه¬ی اعتماد-السطنه،رویای صادقه¬ی سید¬جمال¬الدین¬واعظ¬اصفهانی، ملک¬المتکلمین و مجد¬الاسلام¬کرمانی،مسالک-المحسنین طالبوف¬تبریزی، سیاحت¬نامه¬ی ابراهیم¬بیگاثرزین¬العابدین مراغه¬ای، یک کلمه¬ی مستشار¬الدوله-ی¬تبریزی، رویای¬عجیبه و مشاهد¬غریبه¬ی عبد¬الجواد نیشابوری، مجلس¬آسمانی عبد¬الرحیم الهی،رویای صادقه محمد حسن تاجر کاشانی و خواب شگفت از ملافتحعلی اصفهانیاشارهکرد. در هر یک از این خوابنامه¬ها، نویسنده با انتخاب سبکی خاص، مسائل اجتماعی-سیاسی زمان خویش را در قالب خواب بیان نموده و در لا¬به¬لای مباحث، افکار نو¬خواهانه و مشروطه¬خواهانه را نیز طرح کرده است. در پایان¬نامه¬ی حاضر تلاش شده است محتوای خوابنامه¬های دوره¬ی قاجار و همچنین اهداف نگارنده از رویکرد به قالب خوابنامه نویسی مورد بررسی قرار گیرد. روش مورد استفاده توصیفی-تحلیلی بوده و برای جمع¬آوری اطلاعات از منابع کتابخانه¬ی استفاده شده است. نتایج حاصل بررسی خوابنامه¬های عصر قاجاریه نشان می-دهد که نویسندگان این آثار با توجه به شرایط زمانی و به دلیل محدودیت¬هایی که در بیان صریح افکارشان داشته¬اند از این قالب بهره برده و آرای انتقادی و پیشنهادات اصلاحی خود را به تصویر کشیده-اند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

جایگاه تذکره¬ها در تاریخ¬نگاری دوره¬ی قاجار

تذکره¬نویسی در ایران از سابقه¬ یی دیرینه برخوردار است. اولین تذکره¬ های زبان فارسی با توجه به تذکره ¬های عربی نوشته شده اند و از سبک و روش آن¬ها پیروی کرده¬ اند. ولی نخستین تذکره فارسی موجود تذکره لباب¬ الالباب محمد عوفی است که سند و منبع مهمی برای تذکره ¬های دوره ¬های بعدی بوده است. تذکره¬نویسی در سده¬ی 9 و 10 ه.ق با رشد و پویایی مخصوصی مواجه بود و آثار متعدد با موضوعات متنوع نوشته شد اما اوج ...

15 صفحه اول

بررسی وقایع نگاری ناشناخته ای از صدر قاجار (تاریخ فتحعلی شاه قاجار به قلم اورجانی)

یکی از وقایع نگاری های اواخر سلطنت فتحعلی شاه قاجار- که تا کنون معرفی، بررسی و تصحیح انتقادی نشده و در زاویه ناشناختگی و گمنامی مانده است- کتابی خطی تحت عنوان «تاریخ فتحعلی شاه قاجار»، از نویسنده ای به نام محمد حسین بدایع نگار اورجانی است. مولف، این کتاب را به دستور فتحعلی شاه در سال 1248ق. به رشته تحریر کشیده است و تنها یک نسخه از آن موجود است و آن نیز، در کتابخانه ملی تبریز نگهداری می شود. او...

متن کامل

تأثیر جایگاه غرب بر قالی‌های دوره قاجار

Despite the fact that many branches of art and craft were affected by the ideas of Western modernity in the Qajar era including painting, architecture, poetry, literature and handicrafts, carpet-weaving art preserved its cultural traditions and mainly represented its traditional motifs and designs. The present paper aims to study the economics and the situation of carpet-weaving in the Qajar er...

متن کامل

بررسی وضعیت مهاجرت داخلی در دوره قاجار بر اساس گزارش روزنامه وقایع اتفاقیه

مهاجرت در جوامع انسانی با گونه‌های مختلف و هدفمند، به موجب موقعیت­ها و شرایط متعدد، انفرادی یا جمعی صورت می­پذیرد. جامعه ایرانیِ عصر ناصری به فراخور زمانه و زمینه شاهد مهاجرت بود. در دورة انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه شرایط نامناسب آب و هوایی با پیامدهای بد اقتصادی تأثیر مستقیم بر زندگی مردم گذاشته و بهمراه مسایلی چون ظلم، تعدی و شیوع بیماری­، موجب مهاجرت شد. مقاله با احصاء و پایش اخبار پیگیری خو...

متن کامل

بررسی جایگاه حاشیه در فرش‌های تصویری دوره قاجار

 The extensive developments of Iranian arts in Qajar era eventually led to pictorial representation in almost all forms of art. Carpet weaving was no exception too and during this era the so-called pictorial carpets emerged. Although the images of these carpets mostly appeared in the central field, the borders of the carpets also underwent drastic developments. The findings of this essay i...

متن کامل

بازیابی لایه های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی های دوره قاجار)

مساله هویت در هنر ، به عوامل گوناگونی چون اعتقادات و اندیشه های مذهبی ، جهان بینی ، روابط اجتماعی و سیاسی ، پیشینه و قدمت تاریخی و مواردی از این دست بستگی دارد . همچنین هویت موجود در اثر هنری ، هویتی تک بُعدی نیست بلکه دارای وجوه و لایه های مختلفی است که هر وجه از آن به عوامل متفاوتی باز می گردد . لذا   هر اثر هنری می تواند دارای تعداد لایه های هویتی باشد که یک یا چند لایه در سطوحی پنهان از مخاط...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023