تاثیر حرکت جوهری بر فقر وجودی انسان در حیات دنیوی در اندیشه صدر المتالهین
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات
- نویسنده جواد نطری
- استاد راهنما مهدی منفرد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
از نظر ملاصدرا، انسان در آغاز حیات خویش، ذات و جوهری فقیر و فاقد کمالات دارد؛ فقیر از حیث ذات، ابزارها (قوا)، معلومات و انواع متکثری که انسان ها پس از رشد عقلی می توانند با عمل¬کرد اختیاری خود به آن ها تبدیل شوند. از طرف دیگر، انسان دارای حرکت جوهری اشتدادی است؛ به این معنا که می تواند کمالاتی را که فاقد آن ها است، به دست آورده، بی آن که کمالاتی را که داشته، از دست بدهد. حرکت جوهری، تأثیری شگرف بر فقر وجودی آغازین انسان دارد: ازحیث ابزارها و قوا، انسان سه مرحله را طی می کند: مرحله¬جنینی و گیاهی، مرحله حیوانی و مرحله¬انسانی. به لحاظ معلومات، انسان نخست از هر ادراکی تهی است، سپس به ترتیب، ادراک حسی، خیالی و عقلی پیدا می کند. افراد اندک شماری از انسان¬ها نیز می توانند به ادراک عقلی خالص دست پیدا کنند. غایت ادراکی انسان، اتصال به عقل فعال است.به جهت تطورات اختیاری، انسان¬ها که در آغاز تحت نوع واحدی قرار دارند، براثر افعال جوارحی و جوانحی (درونی) خویش، به انواع متکثری تبدیل می شوند: فرشته، شیطان، درنده و چارپا. درحقیقت، انسان ها با مبدل کردن خود به هریک از این انواع، هویت خود را شکل می دهد و نوع خویش را بر می¬گزیند. این تفسیری مترقی از اختیار انسان است. بنابراین، حرکت جوهری تاثیری تعیین کننده و شگرف بر فقر وجودی انسان دارد؛ در جنبه¬های گوناگون هستی شناسانه، معرفت شناسانه و تطور اختیاری انسان.
منابع مشابه
نقش حرکت جوهری در تحول وجودی انسان
حرکت نشان از اشتداد هستی موجود متحرک دارد. لذا در تفکر صدرایی، حرکت امری وجودی است، نه ماهوی، ولی به دلیل اتحاد ماهیت با وجود، حرکت به جوهر نسبت داده میشود. معنای حرکت جوهری این است که هر صورت حادث، مشتمل بر آثار و کمالات صور قبلی نیز هست و جریان حرکت به نحو «لبس بعد از لبس» است. اثبات حدوث جسمانی نفس، وحدت نفس با قوای آن و جامع اکوان ثلاثه بودن انسان، از دستآوردهای حرکت جوهری است. صد...
متن کاملنقش حرکت جوهری در تکامل انسان
بحث حرکت، تاریخی به درازای تاریخ بشر دارد؛ بهگونهای که پیشینه آن به پیشتر از طرح مباحث مهمی همچون «وجود» و «عقل» در فلسفه میرسد و از اینرو، جایگاه رفیعی در تاریخ فلسفه دارد. از جمله نخستین فیلسوفانی که به این مهم پرداختهاند آناکسیمندر است که به حرکت ازلی در جهان قائل بود. همچنین نظریه حرکت جوهری در فلسفه هراکلیتوس قابل رصد و پیگیری است. فیلسوفان مسلمان نیز به این مهم نگاهی ویژه داشتهاند...
متن کاملتأثیرات معادباوری در حیات دنیوی انسان از منظر نهج البلاغه
معاد یکی از اصول ادیان توحیدی است و اعتقاد به آن ما به الامتیاز تفکر دینی از تفکر غیردینی میباشد. از سوی دیگر، اعتقادها و باورهای آدمی نقش مهمی در حیات آدمی دارد. یکی از راههای نشان دادن تأثیر اعتقادها در حیات آدمی، مراجعه به متون دینی است. نهجالبلاغه به عنوان یک متن دینی که مشتمل بر برخی فرمایشات امیرالمومنین(ع) است، به صورت مستقیم و غیر مستقیم آثار مختلف اعتقاد به معاد را در حیات انسانی بی...
متن کاملمبدا و معاد انسان در پرتو حرکت جوهری ملاصدرا
اهمیت دیدگاه فلسفی ملاصدرا آن است که جهان مادی، به ویژه مادیت، بستر خلقت و سیر تکاملی انسان به سوی تجرد محض می باشد. از آنجا که بر اساس نظریۀ حرکت جوهری، تمام عالم مادی دارای حرکتی تدریجی از مادیت به سمت تجرد کامل است، نفس انسان نیز دارای همین حرکت جوهری است. بدین سان، پیش فرض های این مقاله چنین است: اولاً، حرکت جوهری حرکتی تدریجی و مستمر است که در کل جهان هستی سریان دارد. ثانیاً، نفس انسان جسما...
متن کاملحرکت جوهری و تکامل انسان در مکتب ملاصدرا
در پژوهش در باب حکمت استعلایی اسلام با نظریاتی از ملاصدرای شیرازی رو به رو میشویم. در اینجا سعی بر آن است تا بر مبنای نظریة «حرکت جوهری» او خلقت روح و تکامل بشر اثبات گردد. ملاصدرا در تکوین این نظریه چند اصل برجستهتر را مدنظر قرار داد که عبارتاند از: اصالت وجود، مراتب وجود، وحدت میان عاقل و معقول، خلقت ناسوتی هستی، خلقت جسمانی روح و بقای غیرجسمانی آن، اصل وحدت در کثرت، اصل غایی جهان، معاد جسمان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023