سیر تحول افکار محمد علی جمالزاده و بازتاب آن در آثار داستانی او
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده ادبیات
- نویسنده لیدا زارعی
- استاد راهنما مهدی رحیمی علی اکبر سامخانیانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
داستان¬نویسی که همواره جزء یکی از انواع مهم نثر فارسی به شمار می¬آید می¬تواند تحولات فکری و رویداد های سیاسی و اجتماعی مهمی را در خود جای دهد. روی آوردن به انواع جدید داستان نویسی از اوایل مشروطیت در ایران آغاز شده است وبه صورت های مختلفی مانند داستان کوتاه، داستان بلند نمود پیدا کرده است .جمالزاده از جمله نویسندگانی است که داستان های بسیاری نوشته است و شرایط اجتماعی و سیاسی¬عصرش بر روی افکار وعقاید او و در نتیجه آثارش تأثیر بسیار گذاشته است. او سعی دارد افکار خود را از زبان شخصیت¬های داستان هایش بیان کند. هدف اصلی نگارنده دراین تحقیق ،بررسی سیر تحول افکار جمالزاده در آثار داستانی او می¬باشد. این تحقیق شامل یک مقدمه و سه فصل می¬باشد. فصل اول شامل اوضاع سیاسی و اجتماعی معاصر و وضعیت شعر و نثر و داستان نویسی،فصل دوم به زندگی جمالزاده ونقد افکار او اختصاص دارد و در فصل سوم سیر تحول افکار او را در آثارش مورد بررسی قرارمی¬دهیم.این تحقیق به این نتیجه منتهی می¬شود که او در داستان های اولیه¬ی خود بیشتر به مسائل و معضلات¬اجتماعی، سیاسی و فرهنگی توجه دارد وبه صورت طنز آنها را بازگو می¬کند،اما هرچه به جلوتر می¬رویم تنوع موضوعاتش بیشتر می¬شود.
منابع مشابه
احوال و آثار محمد علی بیک نقاشباشی
محور اصلی این مقاله بر این نکته استوار است که محمد علی بیک، نقاشباشی شاه طهماسب دوم و نادرشاه علاوه بر اینکه از بازماندگان علی قلی بیک جبادار، نقاش فرنگی ساز دوره شاه عباس دوم، بلکه پدر محمد باقر، نقاش نامدار دوره زندیه و اوایل قاجاریه هم هست. نکته دیگر این مقاله اثبات این فرضیه است که محمدباقر هم پدر محمد حسن اصفهانی، نقاش زیرلاکی دوره قاجار است. سومین نکته که در این مقاله تائید شده اینست که م...
متن کاملاحوال و آثار محمد علی بیک نقاشباشی
محور اصلی این مقاله بر این نکته استوار است که محمد علی بیک، نقاشباشی شاه طهماسب دوم و نادرشاه علاوه بر اینکه از بازماندگان علی قلی بیک جبادار، نقاش فرنگی ساز دوره شاه عباس دوم، بلکه پدر محمد باقر، نقاش نامدار دوره زندیه و اوایل قاجاریه هم هست. نکته دیگر این مقاله اثبات این فرضیه است که محمدباقر هم پدر محمد حسن اصفهانی، نقاش زیرلاکی دوره قاجار است. سومین نکته که در این مقاله تائید شده اینست که م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بیرجند - دانشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023