یادگیری مشاهده ای در سیستم های چندپیشکاره
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده مهندسی
- نویسنده مرضیه موسویان
- استاد راهنما بیتا شادگار علیرضا عصاره
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
یادگیری از مهم ترین مسائل مطرح در سیستم های چندپیشکاره است. این سیستم ها شامل چندین پیشکار هستند که با یکدیگر تعامل دارند. در چنین سیستم هایی رفتار پیشکار ها قابل پیش بینی نیست، بنابراین لازم است که پیشکارها از محیط اطرافشان بیاموزند و خود را با آن سازگار کنند. پیشکارها برای یادگیری، نیازمند مدل ها و الگوریتم های یادگیری هستند. در این پایان نامه مدل یادگیری مبتنی بر مشاهده، که با نام یادگیری تقلیدی نیز شناخته می شود بررسی می شود. استدلال مبتنی بر مورد، یکی از معمول ترین روش ها برای پیاده سازی یادگیری تقلیدی است. ملاحظه می شود که در محیط های پیچیده ارائه مدلی از یادگیری ضرورت دارد.این تحقیق ابتدا با استفاده از یادگیری تقلیدی پیشکار را در محیط دو بعدی فوتبال شبیه سازی کرده، سپس به منظور افزایش کارایی در یادگیری، از الگوریتم های تکاملی برای تخمین مقدار بهینه پارامترهااستفاده می شود. برای این منظور از ترکیب مناسبی از الگوریتم های تکاملی، یعنی الگوریتم ژنتیک و تبرید تدریجی استفاده می شود. نتایج نشان می دهد که استفاده از این الگوریتم ها، سبب افزایش سرعت پردازش، کارایی و نرخ همگرایی سیستم می شود.
منابع مشابه
نقش بازخورد خودکنترلی در یادگیری مشاهده ای
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بازخورد خودکنترلی بر زمانبندی نسبی و مطلق طی تمرین مشاهدهای و بدنی بود. آزمودنیها (90 نفر) بهطور تصادفی به گروههای تمرین بدنی و مشاهدهای (خودکنترلی، جفتشده و آزمونگر) تقسیم شدند و به انجام یک تکلیف زمانبندی متوالی پرداختند. تکلیف فشردن کلیدهای 2، 4، 6 و 8 با حفظ زمانبندی نسبی و مطلق مشخص بود. گروه خودکنترلی در زمان نیاز طلب بازخورد میکردند. درصورتیکه دو گ...
متن کاملبهبود یادگیری مشاهده ای در سیستم های چندپیشکاره با بهینه سازی الگوریتم های الگوی بازیابی و تطبیق مورد
مهم ترین چالش سیستم های چند پیشکاره، نحوه ی آموزش پیشکارها به صورت بهینه است. در این پایان نامه مدل یادگیری مبتنی بر مشاهده، که با نام یادگیری تقلیدی نیز شناخته می شود بررسی می شود. برای این منظور از معماری جدید از الگوریتم رقابت استعماری استفاده می شود. سپس برای بهبود، مجموعه ای از قوانین براساس منطق مرتبه اول برای بهینه سازی عملکرد به صورت مستقیم به سیستم اضافه می شود.
یادگیری رفتارهای مشارکتی در سیستم های چندپیشکاره هوشمند با ترکیب یادگیری از طریق مشاهده و برنامه ریزی موردی
ایجاد رفتارهای مشارکتی در سیستم های چندپیشکاره یکی از مسائل مهم در طراحی این گونه سیستم ها است. برای این منظور روش های بسیاری معرفی شده اند که در آنها طراح نیازمند پیاده سازی دستی این گونه رفتارها در پیشکارهاست. برای راحت تر شدن طراحی این گونه سیستم ها می توان از ایده یادگیری از طریق مشاهده استفاده کرد. در این حالت پیشکارها به مشاهده یک تیم خبره می پردازند تا در محیط جدید رفتارهای آن ها را تقلی...
نقش بازخورد خودکنترلی در یادگیری مشاهده ای
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بازخورد خودکنترلی بر زمان بندی نسبی و مطلق طی تمرین مشاهده ای و بدنی بود. آزمودنی ها (90 نفر) به طور تصادفی به گروه های تمرین بدنی و مشاهده ای (خودکنترلی، جفت شده و آزمونگر) تقسیم شدند و به انجام یک تکلیف زمان بندی متوالی پرداختند. تکلیف فشردن کلیدهای 2، 4، 6 و 8 با حفظ زمان بندی نسبی و مطلق مشخص بود. گروه خودکنترلی در زمان نیاز طلب بازخورد می کردند. درصورتی که دو گ...
متن کاملنورون های آیینه ای و یادگیریِ مشاهده ای
در گذشته، رابطۀ بین نظریه های سنتی یادگیری در روان شناسی و نظریه های نوروفیزیولوژی رابطۀ نزدیکی نبود. اما به تازگی یافته های نو در علوم عصب شناسی برای پدیده های یادگیریِ گاه پیچیده، مانند یادگیری مشاهده ای، مکانیسم های عصبی نسبتاً ساده ای کشف کرده اند که یکی از آنها نورون های آیینه ای است. این نورون ها نشان می دهند که مغز چگونه فعالیتی را که ما انسان ها مشاهده می کنیم در خود ثبت می نماید و انجام ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده مهندسی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023