بنیاد هنرهای بومگرای قزوین
پایان نامه
- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده منصوره تاجیک
- استاد راهنما حسن ذوالفقارزاده
- سال انتشار 1392
چکیده
یکی از عواملی که در اشاعه فرهنگ در سطح جامعه بسیار می تواند موثر باشد، مقوله هنر است. هنر به عنوان برترین وسیله بیان، منتقل کننده احساس، فکر، ارزش ها و اعتقادات در یک فرهنگ و ما بین فرهنگ ها کاربرد یافته است و حتی می تواند عصاره اندیشه و نمود فرهنگی یک ملت باشد. هنر ذاتی و برخاسته از فطرت بشر است. اگرچه ممکن است اشکال و سبک های هنر بسیار متفاوت باشند ولی از زمان بدوی ترین جوامع بشری، ظاهراً جامعه ای نیست که شکلی از هنر در آن یافت نشود.وانگهی، در تاریخ هر دو تمدن شرق وغرب، سابقه هنر، صرف نظر از نوع آن، به آغاز ظهورآن تمدن می رسد و اغلب با مبادی اساطیری اقوام پیوند دارد. از آن جا که هر آفرینشی در پی خلق یک اندیشه و به منظور خاصی صورت می گیرد و این اندیشه، خود مستلزم شناخت جامعی است که تنها از راه جستجو و تحقیق به دست می آید.هنر ( و معماری به عنوان مادر هنرها ) نیز به نوبه خود از آن قاعده مستثنی نمی باشد.بدین منظور و به منظور دستیابی به اندیشه و مبانی نظری طراحی، محور اصلی این پژوهش بر بررسی هنرهای سنتی و بومی و ساختار فرهنگی جامعه و شناخت مفاهیم آن بنا گذاشته شده است. ساختار فضایی یک جامعه، مکانی است که تجربه روزانه مردم در آن شکل می گیرد، بنابراین معماری به عنوان هنری که در شکل دهی به ساختار فضایی محیط نقش اساسی دارد، حائز اهمیت می شود.مردم در سطح وسیع تری نسبت به دیگر زمینه ها، روزانه، خودآگاه یا ناخودآگاه با معماری ارتباط برقرار می کنند و از آن تاثیر می پذیرند، بنابراین رسالت معماری خوب این است که به گونه ای مناسب اثرگذار باشد.توجه به اثر گذاری معماری به عنوان هنری که در سطحی وسیع، همه افراد با آن در ارتباط هستند، مبنای انتخاب موضوع این پژوهش می باشد و محور اصلی طرح، بهره گیری از مفاهیم موجود در لایه های رفتاری مردم می باشد. با توجه به تعاریف و توضیحاتی که آورده شد، حال این سوال مطرح می شود که جایگاه هنر در جامعه امروز ما کجاست؟ زمانی که از هنر به عنوان نمود تمدن و فرهنگ یک قوم و سرزمین یاد می شود، ما چقدر توانسته ایم ارتباط میان مردم و هنر را زنده نگاه داریم؟ حلقه مفقوده ارتباط میان انسان ها، فارغ از رنگ و نژاد و قوم را کجا می توان جستجو کرد؟ آیا زمان آن فرا نرسیده که با نگاهی عمیق به هنر بومی و سنتی خویش، تلاش کنیم فرهنگ و سنت فراموش شده نسل دیروز را برای نسل امروز احیا کنیم؟
منابع مشابه
مبانی سنتی هنرهای اسلامی
شکلگیری هنر اسلامی بحثی است که از دیدگاههای مختلف به آن پرداخته شده است. منظر سنت-گرایانه با نگاهی کلنگر و جامع به این مبحث میپردازد و ضمن توضیح دربارۀ خاستگاه این هنر به عوامل آن میپردازد و سیر تاریخی آن را از این دیدگاه توجیه میکند. در نوشتار پیشرو، با مبنا قرار دادن آرای اصیل سنتگرایان به بحث دربارۀ شکلگیری هنر اسلامی پرداخته میشود، در همین راستا سیر تاریخی برخی انواع شاخص هنر اسلا...
متن کاملاخلاق، گوهر هنرهای ایرانی
زمینه: هنر میتواند ضمن برقراری ارتباط با حوزههای متفاوت علم با یکدیگر، محلی برای تلاقی مجهولات معنوی اندیشه بشری در قالب موضوعات و صحنههایی بهجتآفرین و زیبا، باشد. حقیقتِ ایجاد جذبه و شور هنری از طریق واسطهای بهنام اثر هنری، هنرمندی است که با تزریق منش و هویت فردی و رعایت اخلاق در اثر خود دلیل اصلی نامیرایی بسیاری از هنرهای اصیل ایرانی را، باعث میشود. اثر هنری از این نگاه محل ظهور وجود هن...
متن کاملتعامل هنرهای تجسمی شهری با مخاطب: مطالعه موردی: سالانه هنرهای شهری بهارستان تهران سال 1395
این پژوهش با هدف بررسی مؤلفه های مؤثر در ایجاد تعامل بین هنر شهری و مخاطبان عام جوامع شهری به چرایی و چگونگی نقش آثار هنری ارائه شده در مناسبت های ملی، مذهبی یا شرایط روزمره با توجه به درک مخاطب بپردازد. مطالعه موردی این مقاله شهر تهران است. روش این تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و منابع آن اسناد کتابخانه ای است. از آن جایی که توجه مخاطبان فضای شهری در ورود به توجهی سطحی و بدون تحلیل است؛ در این...
متن کاملطبقه بندی مخاطب در هنرهای تجسمی معاصر و هنرهای کلاسیک ایران با مطالعه ادبیات تطبیقی
هدف از تحقیق کنونی مطالعه طبقه بندی مخاطب در بستر زمان در هنر معاصر ایران میباشد. یکی از چالشهایی که در هنر امروز جامعه ایرانی مشهود است جایگاه متزلزل مخاطب است. جایگاهی که خود باید تعیین کننده باشد اما عوامل دیگری که خارج از حوزه هنر و هنرمند است، همچون نگاه سیاست و قدرت و اقتصاد به این مقوله، تأثیرگذارتر است. به نظر میرسد شناخت مخاطب منوط به نگاه نخبههای جامعه به اقسام گوناگون مخاطب بوده ...
متن کاملرشته های هنرهای صناعی اصیل استان قزوین و بررسی احیا آنها
با مطالعه و بازنگری به ادوار تاریخی و هنرهای صناعی بر جای مانده به خوبی می توان دریافت که شهر قزوین از دیر باز دارای هنرمندان و صنعتگران شایسته و کارآمدی بوده که درگذشته آثار زیبایی را خلق کرده که برای کشورمان یک افتخار فرهنگی محسوب شده است. هنرهای صناعی به عنوان کاربردی ترین هنرها شناخته می شود و از گذشته های دور تا به امروز پیوسته سهم و جایگاه شایسته ای در زندگی اجتماعی ، اقتصادی و حیات فرهنگ...
15 صفحه اولیادآر، ز شمع مرده یادآر؛ بنیاد ادبی و یادمان علامه دهخدا در قزوین
این پایان نامه تحت عنوان « یادآر، ز شمع مرده یادآر، بنیاد ادبی و یادمان علامه دهخدا در قزوین » نه تنها در جهت اهداف تحصیلی، بلکه در پی کشف مبانی پنهان در طراحی معماری صورت پذیرفته است تا شاید حلقه گمشده میان هنر و سنت قدیم و امروز یافت شود. بدین ترتیب خواسته ایم تا با تمرینی در صدد درک ارتباط قوی میان معنا و عملکرد باشیم. برای این کار یه منظور طراحی یادمان علامه دهخدا، با مطالعه درباره موضوع...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023