تحلیل سبک شناسانه تصویر درسبک هندی با تکیه بر غزل صائب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده ساسان محمدزاده
- استاد راهنما جلیل مشیدی زهرا موسوی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
تصویرسازی از مهمترین ارکان دستگاه بلاغت است که موجب بسط حوزه ی تخیل شاعر و گستردگی و پویایی عالم شعر می شود . بررسی دقیق تصویر می تواند علاوه بر نشان دادن گستره ی دایره ی خیال شاعر و آشکار سازی برخی از تمایلات و انگیزه های درونی او ، معیاری برای تعیین ارزش هنری اثر و نوآوری های شاعر در عرصه ی خیال باشد. تصویر از مهمترین ویژگی های سبکی سبک هندی است. این پژوهش به بررسی قلمرو خیال در شعر صائب تبریزی از منظرهای مختلف پرداخته و با تفکیک میان انواع تصاویر(تشبیه، استعاره و ...)، طرفین تصویر، جایگاه اندیشه و عاطفه در تصویر، ساختمان خیال و سیر افقی و عمودی تصویر، نقش زبان در تصویرسازی و مورد بررسی قرار داده است. تحقیق حاضر در هفت فصل تنطیم شده است: فصل نخست کلیات تحقیق و شامل مواردی مانند تاریخچه علم بلاغت، شعر در دوره سبک هندی و ویژگی های آن، مختصری از زندگی شاعر و ... است. در فصل دوم به تشبیه در شعر صائب اختصاص یافته و ضمن دسته بندی انواع تشبیه، حوزه اخذ تصاویر در شعر وی نشان داده شده است. فصل سوم استعاره مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم و پنجم به ترتیب کنایه و مجاز در شعر صائب مورد بررسی قرار گرفته و نقش زبان عامیانه نیز در تصویرسازی ها او بررسی شده است. در فصل ششم تصاویر شعر صائب با نگاهی دقیق تر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. فصل هفتم نیز در بردارنده نتایج تحقیق و پاسخ به سئوالات تحقیق است.
منابع مشابه
نظریّة ادبی سبک هندی؛ با تأکید بر اشعار صائب تبریزی
دیدگاههایی که شاعران هر دوره دربارة تعریف شعر ارائه میکنند، روشنگر ویژگیهای نوع شعری است که در آن دوره مقبول طبع آنان قرار میگرفته است. مجموع این دیدگاهها بهطورکلّی میتواند به لحاظ نظری تعریف شعر مطلوب را در هر عصری برای ما روشن سازد؛ ازاینرو، میتوانیم از این دیدگاهها به «نظریّة ادبی» آن عصر یا دوره تعبیر کنیم. شاعران عصر صفوی و بهویژه برجستهترین آنها، یعنی صائب تبریزی نیز دیدگاههایی...
متن کاملبررسی یکی از راه های بیگانهسازی در سبک هندی: مطالعۀ موردی غزل های صائب
با نگاهی اجمالی به مطالعاتی که در باب سبک هندی انجام شده است، به صراحت میتوان دریافت که بیشتر این پژوهشها، اصطلاح «معنای بیگانه» و اصطلاحات معادل آن (چون معنای غریب و دور، مضمونسازیهای پیچیده و ...) را از عناصر بایسته و از مختصات اصلی سبک هندی، و تلاش بسیار برای یافتن «معنای بیگانه» و مضامین تازه را سیرۀ شعرای سبک هندی میدانند. این جستار، یکی از صناعات کنایهمحور و پرکاربرد در غزل صائب...
متن کاملدوگانگی سبکی درسبک هندی
سبک هندی از معدود سبک های شعر فارسی است که نام های متعددی دارد. نام هایی که مشاجرات فراوانی برانگیخته و موجب گفتگوهای بسیاری شده است. آنچه موجب آشفتگی در نامگذاری این شیوه شده، بی توجهی به علایق و سلایق دو گروه از شاعران این شیوه است که با توجه به تفاوت های زمانی، زبانی و مکانی، جلوه ی خاصی از زبان فارسی را به نمایش در آورده و بخشی از ظرفیت های این زبان فاخر را آشکارساختند. از این رو در این م...
متن کاملبررسی سرمتنیت در غزل سبک هندی
کلیمکاشانی در غزلپردازی از جهاتی به سبکعراقی نظر دارد. در اینمقاله که باهدف شناخت مانندگیهای غزل سبکهندی و عراقی نوشتهشده، بنابراینفرض که غزل سبکعراقی الگوی غزلپردازان سبکهندی بودهاست و ازاینرو در محور افقی و عمودی گرایش به این سبک در غزل سبکهندی مشهوداست، تلاشگردیده تا ژانر غزلهای کلیم بر اساس نظریۀ سرمتنیت ژرار ژنت به شیوهای توصیفی- تحلیلی بررسیشود. بدین منظور، با توجه ...
متن کاملگفتمان ادبی- انتقادی در سبک هندی (با تکیه بر غزلهای طالب آملی، کلیم کاشانی و صائب تبریزی)
در این مقاله به معرفی جامعهشناختی سبک هندی پرداخته شده است، آنگاه گفتمان ادبی ـ انتقادی در غزل سه تن از بزرگترین نمایندگان این سبک (طالب آملی، کلیم کاشانی، صائب تبریزی) مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد مهمترین دیدگاه شاعران پیرامون گفتمانهای ادبی ـ انتقادی در بردارندة این مفاهیم است: ضرورت آفرینش طرز تازه، بازتولید تعریف شعر، جستوجوی معنی بیگانه، توجه به استعاره...
متن کاملنگاهی جامعه شناختی به انسجامگریزی غزل سبک هندی (بررسی ارتباط جهاننگری شاعران سبک هندی با ساختار غزل این سبک بر اساس نظریهی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن)
تحقیقات انجامشده دربارۀ سبک هندی، غالباً محصور به مواردی چون بحث از معنای بیگانه، تمثیل و... بوده، موارد دیگری مانند ساختار قالب عمدۀ این سبک یعنی غزل، کمتر مورد توجّه محقّقان قرار گرفته است. در این تحقیق، نویسندگان با استفاده از نظریۀ ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن ـ که سعی در ایجاد ارتباط میان جهاننگری پدیدآورندگان یک اثر ادبی و ساختار آن دارد ـ ساختار غزل سبک هندی و دلیل عدم انسجام این غزل و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023