مضمون سازی و تصویرآفرینی با اعلام جغرافیایی در غزل شاعران معاصر (هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمّدعلی بهمنی)
پایان نامه
- دانشگاه رازی - کرمانشاه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سهیل فتاحی
- استاد راهنما موسی پرنیان الیاس نورایی
- سال انتشار 1393
چکیده
در ادبیات فارسی، شاعران و نویسندگان، کمابیش به دانش جغرافی و شناخت اقالیم، کشورها، شهرها، کوه¬ها، رودها و... توجّه خاصی داشته¬اند و با این عناصر، مضامین و تصاویر شعری آفریده¬اند. اَعلام جغرافیایی که به دو بخش عَلَم عام و عَلَم خاص تقسیم می¬شوند، در شعر معاصر نیز بازتاب قابل توجّهی دارد. این پژوهش به روش کتابخانه¬ای و إسنادی انجام گرفته¬ و در شش فصل تدوین شده است. در این پژوهش اَعلام جغرافیایی در غزلِ چهار شاعر غزل¬پرداز معاصر(هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمّدعلی بهمنی) در دو بخش مضمون¬سازی و تصویرآفرینی مورد بررسی قرار گرفته است. این شاعران بیش¬تر در غزلِ خود از اَعلام عام جغرافیایی بهره برده¬اند که اَعلامی مانند: آسمان، شهر، خانه و کوه بیش¬از سایر اَعلام کاربرد داشته¬اند. در بخش مضمون¬سازی سیمین بهبهانی بیش از دیگر شاعران از اَعلام جغرافیایی بهره برده است. در بخش تصویرسازی نیز تشبیه¬ در مقایسه با سایر فنون بیانی بیش¬تر در بین شاعران کاربرد داشته است و در مجموع حسین منزوی بیش از سایر شاعران به مدد شگردهای بیانی با اَعلام جغرافیایی تصویر ساخته است. سیر تحوّل غزل نیز در بین چهار شاعر به گونه¬ای است که در غزلِ حسین منزوی بیش¬ترین نمودهای نوگرایی و تحوّل از جمله: به کارگیری اوزان جدید، بهره¬گیری از واژگان نو و امروزی، سرودن غزل محاوره و نوگرایی در تلمیحات دیده می¬شود.
منابع مشابه
جستاری در غزل تاثیر گذار امروز (هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، منوچهر نیستانی، حسین منزوی، محمدعلی بهمنی)
چکیده ندارد.
15 صفحه اولنمادپردازی های حماسی در غزل نئوکلاسیک (با تکیه بر غزلیات سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی)
غزل نئوکلاسیک ـ که با ظهور شعر نو، در شعر کلاسیک ایران ایجاد شد ـ یکی از جریانهای شعری معاصر محسوب میشود که تا امروز همچنان پویا و مورد توجّه است. هدف سرایندگان پیشگام آن، همگام ساختن قالب سنّتی غزل با اقتضائات روز بود. این جریان شعری از امکاناتی که شعر نو به شعر فارسی، در سطوح بیان، زبان و عناصر ادبی افزوده، بهره برده و خود نیز ابعادی نوین در غزل ایجاد کرده است؛ از آن جمله میتوان به تلفیق ادب...
متن کاملنمادپردازی های حماسی در غزل نئوکلاسیک (با تکیه بر غزلیات سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی)
غزل نئوکلاسیک ـ که با ظهور شعر نو، در شعر کلاسیک ایران ایجاد شد ـ یکی از جریانهای شعری معاصر محسوب میشود که تا امروز همچنان پویا و مورد توجّه است. هدف سرایندگان پیشگام آن، همگام ساختن قالب سنّتی غزل با اقتضائات روز بود. این جریان شعری از امکاناتی که شعر نو به شعر فارسی، در سطوح بیان، زبان و عناصر ادبی افزوده، بهره برده و خود نیز ابعادی نوین در غزل ایجاد کرده است؛ از آن جمله میتوان به تلفیق ادب...
متن کاملمضمون سازی و تصویرآفرینی با اَعلام جغرافیایی در شعر هوشنگ ابتهاج (سایه)
چکیده: شاعران همواره به شیوه های گوناگون در شعر خود دست به خلق تصاویر زیبای شعری زده اند یا اینکه با روش های مختلف مضمون های گوناگون آفریده اند. یکی از روش های خلق تصاویر شعری و مضمون سازی، بهره گیری از اَعلام جغرافیایی است. هوشنگ ابتهاج(سایه) یکی از شاعرانی است که در غزلیات خود از این شیوه ها بهره برده است. در این مقاله تلاش شده است که با ارائه ی تعریفی مشخص از مضمون و تصویر، اَعلام جغرافیایی مو...
متن کاملبازتاب فرهنگ عامه در آثار محمدعلی بهمنی و حسین منزوی
این مقاله میکوشد ابتدا به پیشینة فرهنگ عامه، تعریف، منابع، تاریخچه و تأثیر آن در اشعار محمدعلی بهمنی و حسین منزوی (اعتقادها و باورها، ادبیات عامیانه، کنایهها، گیاهان، جانوران، رسوم، علوم، افسانهها و بازیها) بپردازد و به این وسیله گامی در مسیر شناخت بیشترِ شعرِ این دو شاعر و فرهنگِ عامه، بردارد و در پایان از نوشتهها نتیجهگیری نماید.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه رازی - کرمانشاه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023