تأثیر اجرای علنی حدود الهی در پیشرفت جامعه و کاهش جرائم بر اساس منابع فقهی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده حسین طاهری
- استاد راهنما علیرضا رستمی قفس آبادی
- سال انتشار 1393
چکیده
اجرای حدود الهی مطلقاً (علنی و مخفیانه) در روزگار ما، هم از لحاظ مشروعیت داشتن و هم از لحاظ موثر بودن، با ابهامات و شبهات مختلفی روبرو است؛ گروهی اجرای آن را مطلقاً نمی-پذیرند، گروهی مخفیانه بودن آن را می پذیرند ولی علنی بودن آن را دارای مشروعیت نمی-دانند، گروهی با رد کردن اثرگذار بودن اجرای حدود، قائل به مجازات جایگزین شده اند و... . در این شرایط این نیاز احساس شد که تحقیقی در زمینه ی مشروعیت و تأثیر اجرای علنی حدود انجام شود و حداقل بخشی از این ابهامات را برطرف کند. اهمیت این موضوع زمانی معلوم می شود که ما می بینیم در دنیای کنونی که فساد وفحشا در زمینه های مختلف از اقتصادی گرفته تا سیاسی و اجتماعی و جنسی و... به حد جنون رسیده است و هیچ چیز یارای مقابله با آن را ندارد. در اینجا تنها راهی که می توان پیشنهاد داد تا از شر این اعمال جنون آمیز رها شد، بازگشت به احکام نورانی و حیات بخش الهی است. دستگاه قضایی و کسانی که مسئولیت اجرای احکام را بر عهده دارند می توانند از این گونه تحقیق ها برای هر چه بهتر اجرا کردن احکام، استفاده کنند. در این رساله سعی شده است نظر بزرگان فقه را که در زمینه ی اجرای حدود الهی سخن گفته اند را شرح و توضیح دهیم و تحلیل های عقلی و نقلی را که دراین باره وجود دارد مورد بررسی قرار دهیم؛ در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اجرای حدود الهی در همه ی اعصار واجب است و در مشروعیت علنی اجراشدنآن ها، اشکال قابل قبولی وجود ندارد و اجرای این حدود دارای اثرات مثبت مادی و معنوی فراوانی می باشد که نمی توان ساده از کنار آن ها گذشت.
منابع مشابه
اجرای علنی حدود از نظرِ فقه و قانون
ظاهر آیۀ شریفۀ «وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ» (نور: 2) لزوم علنیبودن اجرای حد در جرم زناست. با این حال، در تسری آن به جرائم حدیِ دیگر اختلاف هست. با توجه به مضاعفشدن مجازات علنی، اصل عدم ولایت و نبود دلیل کافی میتوان...
متن کاملبررسی اجرای حدود الهی در فقه امامیه
حدود یکی از مجازات های مصرّح در فقه جزایی اسلام و قانون مجازات اسلامی ایران می باشد. آن چه باعث ضرورت تحقیق حاضر شد این بود که اجرای حدود در زمان پیامبر اکرم (ص)و امیرالمومنین(ع) و دوره های بعدی وجود داشته که برخی از آن در آیات الاحکام قابل ملاحظه است ولی نیاز به مرور تاریخی وبررسی فقهی دارد و از طرف دیگر چالش های درون فقهی و برون فقهی موجب بروز تردید در اجرای حدود الهی توسط فقهای امامیه در عصر ...
15 صفحه اولاجرای علنی مجازات؛ توجیهات و تبعات
نحوۀ اجرای مجازات از مسائل مهم و چالشبرانگیز حقوق کیفری است. بازدارندگی بهعنوان یکی از اهداف اساسی اجرای مجازات بعضی از مجریان عدالت کیفری را بر آن داشته است تا چنین هدفی را از راه اجرای علنی مجازات دنبال کنند. در فقه جزایی اسلام و بهتبع آن در نظام حقوقی ایران هم، چنین تمایلی جود دارد. برای توجیه فقهی این تمایل، به قرآن و سنت استناد شده است. بهنظر میرسد آیات و روایات مورد استناد، دلالتی...
متن کاملبررسی ادله فقهی لزوم علنی بودن دادرسی
مراد از علنی بودن دادرسی، مانع نشدن از حضور مردم در دادگاه و اطلاع آنها از کم و کیف دادرسی است. این امر، به عنوان یک اصل، در قوانین بین المللی و قانون اساسی مورد پذیرش بوده، حقی است که جز در موارد استثنایی نمیتوان مانع آن شد. در تحقیق حاضر به روش توصیفی-تحلیلی، ادلهی فقهی این اصل بررسی شده است. سیره عملی معصومین در برگزاری محاکمات در مساجد که محل تجمع مردم بوده، مهمترین دلیل این اصل است، گرچه...
متن کاملمبانی فقهی و حقوقی پیوند اعضای محکومان به قصاص و حدود پس از اجرای حکم
اجرای مجازات از مهمترین مباحث حقوق جزای اسلام بوده؛ لکن حکم برخی از مسائل آن بهطور صریح بیاننشده و از جملۀ آنها پیوند اعضای محکومان به قصاص و حدود پس از اجرای حکم است. مشهور فقهای امامیه بر این باورند که شیوۀ اجرای کیفر موضوعیت ندارد و جدا شدن عضو، برای ثبوت حق قصاص کافی است. در مقابل؛ برخی دیگر از فقها مجرد قطع عضو را سبب قصاص ندانستهاند و بر این اعتقادند که برابری و مماثلت در کیفیات و شی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023