ساختار مطلوب حکومتی جمهوری اسلامی ایران:پارلمانی یا ریاستی؟
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
- نویسنده ادریس عبدی
- استاد راهنما حشمت الله فلاحت پیشه قدرت الله رحمانی
- سال انتشار 1392
چکیده
ما در این تحقیق بر قصد داشته ایم دو نظام پارلمانی و ریاستی را مورد بررسی قرار دهیم.سپس تاریخچه ی آنهاهمراه با ویژگی ها،تعاریف و مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار داده ایم.وجوه تفاوت و تشابه این نظام ها را مورد مطالعه قرار داده ایم .در نهایت نیز نظام جمهوری اسلامی ایران را بررسی نموده ایم.حقوق اساسی این نظام را مطالعه نموده ایم.و شرایط و بستر های فرهنگی و ساختاری آن را بررسی کرده ایم.تا بر اساس این شرایط تحلیل نماییم ک آیا کدام یک ازین نظام ها بر اساس شرایط ایران می تواند شاخصه های حکمرانی خوب را ک چارچوب نظری ما است را پیاده نماید.در نهایت به این نتیجه رسیده ایم ک نظام ریاستی بر اساس این تحلیل ها برای ایران مناسب تر است.
منابع مشابه
مردم سالاری دینی‘درنظام جمهوری اسلامی یا تئودموکراسی
اصطلاح مردم سالاری دینی اخیراً در فرهنگ کشور ما و بدنبال بحثهای فقهی‘ حقوقی و سیاسی در زمینه رابطه میان جمهوریت و اسلامیت نظام مطرح گردیده است. در این مقاله با تکیه بر مقدمه واصول مطروحه در قانون اساسی جمهوری اسلامی و با مدد گرفتن از مباحث اندیشمندان در داخل و خارج کشور رابطه سه اصل مهم در حکومتداری که عبارتنداز مبانی مشروعیت نظام‘ عینیت یافتن نظام و نهایتاً اداره کنندگان نظام در قالب خداسالاری‘ ...
متن کاملالگوی مطلوب سیاستگذاری مدارا در جمهوری اسلامی ایران
نظریه تساهل از جمله دستاوردهای نظری مغربزمین به شمار میرود که بیش از یک دهه است وارد گفتمان سیاسی و فلسفی کشورهای جهان سومی شده است. ریشههای این نظریه در جهان معاصر را باید در دوران موسوم به نوزایی و سدههای پس از آن جست. مسئله تساهل و مدارا از مباحثی است که در قلمرو ادبیات سیاسی مطرح است و امروزه در روند تکامل سیاسی دولتها ضرورت پیدا میکند و هر دولتی ناگزیر از تساهل و مدارا و حدود و میزان...
متن کاملرابطه احزاب اسلامی شیعی وارتش در ساختار حکومتی جمهوری آذربایجان (2012-2003)
بعد ازفروپاشی اتحاد جماهیر شوروی چهره ژئوپلیتیک و منطقه ای جمهوری آذربایجان تغییر یافت و به عنوان یکی از بی ثبات ترین مناطق بجای مانده از امپراطوری شوروی با خلاء قدرت مواجه گردید . اکثریت شیعه در این کشور این نوید را میداد که احزاب اسلامی و شیعی بتوانند جایگاه قابل توجهی را بدست آورند . لکن فقدان نظام دمکراتیک چند حزبی در جمهوری آذربایجان ، نه تنها باعث افزایش سطح دخالت نظامیان در سیاست شده اس...
15 صفحه اولچرایی نوسان بین الگوهای نیمه ریاستی، نیمه پارلمانی وپارلمانی در جمهوری اسلامی ایران
از دستاوردهای انقلاب اسلامی، غلبه شیوه دموکراتیک (مردمی) در اداره کشور بر اساس الگوهای نظام سیاسی برآمده از اندیشه تفکیک قوا است؛ اندیشه ای که تداعی گر نظام های مختلف است که در پرتو آن و با توجه به واقعیت های موجود در نظام جمهوری اسلامی ایران، الگوی نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی در کشور سیطره یافت. این نوشتار درصدد است تا چرایی پذیرش و نوسان بین دو الگوی نیمه پارلمانی، نیمه ریاستی و گرایش مجدد به...
متن کاملمردم سالاری دینی‘درنظام جمهوری اسلامی یا تئودموکراسی
اصطلاح مردم سالاری دینی اخیراً در فرهنگ کشور ما و بدنبال بحثهای فقهی‘ حقوقی و سیاسی در زمینه رابطه میان جمهوریت و اسلامیت نظام مطرح گردیده است. در این مقاله با تکیه بر مقدمه واصول مطروحه در قانون اساسی جمهوری اسلامی و با مدد گرفتن از مباحث اندیشمندان در داخل و خارج کشور رابطه سه اصل مهم در حکومتداری که عبارتنداز مبانی مشروعیت نظام‘ عینیت یافتن نظام و نهایتاً اداره کنندگان نظام در قالب خداسالاری‘ ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023