پژوهشی در نقد آثار هنری معاصر ایران

پایان نامه
چکیده

نقد ، سنجش، داوری یا به عبارتی دیگر جدا کردن سره از نا سره، اینها همه تعابیری هستند که در اثر برخورد با یک پدیدار به صورتی ناخود آگاه به آن دچار می شویم. نقد، تاریخی دیرینه و سرگذشتی پرپیچ و خم دارد و نیای آن به دوران یونان باستان و ارسطوی فیلسوف می رسد. با مداقه و ریشه یابی لغوی این پدیده می توانیم دو ریشه لاتین و یونانی را برای آن ملحوظ بداریم که معادل نقد (criticism)و ناقد (critic)است و آنچه از نتیجه آن بر می آید قضاوت و داوری می باشد. بنابراین نقد فرایندی است که ما پس از تجزیه تحلیل یک پدیدار به قضاوت و داوری در مورد آن می پردازیم. آنچه این تحقیق در پی حصول آن است، چیستی نقد هنر و پدید آوردن اثری مدوّن در مورد هنر و نقد هنر معاصر ایران با نگاهی به آثار هنری شاخص ایران معاصر و روشهای نقد هنر است، دیگر آنکه جریان نقد هنری ایران تحت تأثیر چه عوامل و موجهای فکری فلسفی قرار دارد. و با شناخت چهار وجه اساسی یک پدیده هنری از جمله: هنرمند، اثر، مخاطب و منتقد در پی پاسخ به این سوال هستیم هنر نوگرای ایران تحت تأثیر چه عواملی شکل گرفته است؟ در این بین نقش منتقدین در جریان دریافت و درست شناساندن اثر به مخاطب چیست؟ از کدام روشهای نقد برای آثار معاصر ایران می توان استفاده کرد؟ و چه نظریه ها و زمینه های فکری و فلسفی در روند نقد هنری معاصر ایران موثر واقع شده است؟ مطالعات فوق به نتایج زیر رسیده است: الف- هنر نوگرای ایران تلفیقی است از سبک ها و مکتب های هنرغرب با عناصر و نقشمایه های ایرانی که برگرفته از باورهای مردمی و جریانات روشنفکری آن روزگار (سال های 1320) ایران می باشد. ب- هرچه نقدهای بیشتری از یک اثر هنری وجود داشته باشد موجبات بدست آمدن تجربه هایی غنی تر و گسترده تر را برای هنرمند و مخاطب به ارمغان می آورد، و این امر مستلزم گسترش مقوله ی نقد و ناقدانی کارآمد می باشد. ج- از تمام انواع نقد می توان برای تحلیل و بررسی آثار هنری ایران معاصر بهره گرفت.

منابع مشابه

گفتگومندی در نقد هنری معاصر

پیوند گفتگومندی با  نقد هنری،  مسئله  مورد توجه  این  مقاله  را تشکیل داده است. نقش واژه گفتگومندی ابتدا در انسان‌شناسی فلسفی، فرهنگ، و سپس در نقد هنری معاصر مورد بررسی قرار گرفته است. مفهوم گفتگومندی از آرای اولیه میخائیل باختین درباره رمان به عاریت گرفته شده و سپس رابطه این مفهوم با آرای متأخر او چون پاسخ‌پذیری و نانهایی‌پذیری در ارتباط قرار گرفته است. نقد گفتگویی است بین دو نظام نشانه‌ای که ...

متن کامل

پژوهشی تحلیلی بر کتیبه نگاری آیه الکرسی در آثار هنری ایران

کتیبه نگاری بر آثار هنری ایران دارای قدمتی دیرینه است. آنچه در این پژوهش مورد مداقه قرار گرفته است کتابت آیه الکرسی است و داده های مورد استناد پژوهش اشیاء هنری گنجینه اسلامی موزه ملی ایران می باشد. جامعه آماری، بررسی و مطالعه ی 25 اثر هنری است. سوال پژوهش این است که ارتباط کتیبه نگاری آیه الکرسی با کاربری آثار هنری چگونه قابل تبیین است؟ فرضیه تحقیق بیانگر آن است که آثار هنری مزین به آیه الکرسی ...

متن کامل

نمادشناسی نقش مرغابی‌سانان در آثار هنری ایران

هنر ایرانی بازتاب نمادین و رمزگونۀ واقعیات و حقایق است. فرهنگ اسطوره‌ای-نمادین ایران با طبیعت و عناصر زمینی و آسمانی آن پیوند تنگاتنگ دارد. از دیرباز شرایط زندگی کشاورزی در مرز و بوم ایران موجب وابستگی مردم به آب و در نتیجه تکریم این عنصر مقدس بوده است. حضور عناصر مرتبط با آّب، مانند گیاه و پرنده، و به‌ویژه مرغابی، در ادوار مختلف تاریخ هنر ایران حاکی از پررنگ‌بودن باورهای مبتنی‌بر طبیعت نزد ایرا...

متن کامل

نظریۀ فُرمال، اساسِ نقد، تفسیر و فهم آثار هنری

اساس نقد در هنرها (The Basis of Criticism in the Arts) با هر رویکردی، معطوف به شکل (فرم) اثر هنری است. شکل، اساس و اصلی است که اثر هنری را هستی می بخشد و آن را متعیّن می کند. هر اثر هنری شکل و فرم و ساختمانی است که هنرمند با شگرد ها و تمهیدات خلاقانه و با تخیل ابداعی¬اش آن را می آفریند. آفرینش اثر هنری در صورت یا فرم (شکل ) تحقق پیدا می کند و زیبایی، صورت تحقق یافته ای است که در اثر هنری عیان ...

متن کامل

مرزهای تصمیم ناپذیر (پاررگون) در نقاشی: نقد واساز بر نمونه هایی از آثار تجسمی معاصر ایران

این پژوهش، در جهت شناخت و دستیابی به نظریه خوانش متن (اثر تجسمی) از نقطه‌نظر واساز است. با توجه به متون دریدا، می‌توان نظریه او را در تحلیل اثر تجسمی به سه بخش عمده خلاصه کرد: زمینه یا ماده اثر، نشانه‌های ‌اثر که به‌صورت ردپا فرایند دلالت را طی می‌کنند و در نهایت، پاررگون که مرزهای اثر و محدوده آن‌را تعریف کرده و به صورت گسترده‌تر مرزهای میان هنر و غیر هنر می‌سازد. از نقطه نظر واساز هر یک از سه...

متن کامل

گفتمان معماری سرآمد: الگویی برای نقد آثار معماری معاصر

نقد و انتقاد علمی را می‌توان زیربنای رشد صحیح و شکوفایی معماری معاصر ایران تلقی کرد. پیش فرض‌های پژوهش نشان می‌دهد که معماری فاخر حاصل موفقیت معماری معاصر در ارتباط مناسب با بستر طرح است. از سوی دیگر اگر معماری فاخر بتواند به میراثی برای آینده تبدیل شود، آنگاه می‌توان آن را یک معماری سرآمد نامید. بر اساس چارچوب نظری پژوهش، نقد آثار معماری معاصر بر اساس مدل های نظری متفاوتی صورت می‌پذیرد که یکی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023