گذار از تالار به تئاتر شهر طراحی و ساماندهی فضاهای الحاقی به تالار فخرالدین اسعد گرگانی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
  • نویسنده فاطمه غفوریان
  • استاد راهنما علیرضا مستغنی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1393
چکیده

چکیده تئاتر شهر گرگان با نام فخر الدین اسعد گرگانی مهمترین مرکز فرهنگی شهر گرگان می باشد. گرگان ( استراباد) با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی، شخصیت های مهمی همچون میرداماد، میرفندرسکی، لامعی گرگانی و فخر الدین اسعد گرگانی... دارد. فخرالدین اسعد گرگانی از داستان سرایان بزرگ زبان فارسی دوران سلجوقی افسانه ای از زمان اشکانیان را که تا قرن پنجم هجری قمری نزد مردم به جای مانده بود در افسانه ویس و رامین به شعر نوشت. از این رو است که این تالار به نام او نام گذاری شده است. تئاتر شهر که در تمام دنیا به عنوان یکی از مهمترین ساختمان¬های عمومی شهر، از شأن و منزلتی والا برخوردار است، مکانی برای انجام کلیه امور اجتماعی شهر می¬باشد. از آنجا که تئاتر شهر بایستی به همه شهروندان و فعالیت¬های جمعی شهر تعلق داشته باشد، طراحی ساختمان آن اهمیت می یابد و چون فضای داخلی بنا در ارتباط مستقیم با مخاطب قرار دارد، اهمیت آن دوچندان می شود. بنابراین تئاترهای شهر باید بگونه¬ای طراحی شوند که توأمان پاسخگوی نیازهای فضایی، فرهنگی و اجتماعی شهر و شهروندان باشند. امروزه تئاترهای شهر در بیشتر شهرهای جهان، علاوه بر کارکرد اصلی خویش، به عنوان مکان¬هایی تفریحی و فرهنگی برای برگزاری جشن¬ها و مناسبت¬های ملی و نیز جذب گردشگر به شمار می¬روند. تالار گرگان در میدان لشگر در دوره پهلوی دوم به منظور سالنی برای نمایش رقص باله ساخته شده بود. ولی پس از انقلاب تا هم اکنون بیشتر به منظور مکانی برای همایش ها و گردهم آیی های شهری به کار می رود. اگرچه این بنا دارای ویژگی های طراحی داخلی مانند امکانات کامل دکور، سیستم نورپردازی و صوتی، جاسازی برای استقرار گروه های کنسرت با ظرفیت 530 نفر می باشد ولی از آنجا که این تغییر کاربری بدون بهسازی فضای داخلی صورت گرفته، پاسخگوی نیازهای فعلی نمی باشد. به همین دلیل از کیفیت فضای داخلی مطلوب برای رفع نیازهای جدید برخوردار نمی باشد. از این رو هدف از این تحقیق، طراحی دوباره فضای داخلی این بنای فرهنگی است که علاوه بر تحکیم هویت اجتماعی مردم گرگان و افزایش حس تعلق آنان، معماری امروز را نیز توصیف کند و تصویری از آن را ارائه دهد از سوی دیگر مخاطب آن همه ی اقشار جامعه گرگان باشند. فضایی که تحت تاثیر این رویکرد در معماری ایجاد می شود تحت عنوان معماری نمایشی قرار می گیرد. این بنا می تواند در انتقال میراث فرهنگی و تاریخی شهر گرگان از نسلی به نسل بعد در تحکیم هویت اجتماعی نسل های جدید در سطح شهر ومنطقه موثر باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

استعاره در ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی

منظومه‌ی دلاویز «ویس و رامین» از داستان های روزگار اشکانیان است که فخرالدین اسعد گرگانی از شاعران بزرگ سبک خراسانی در میان سال های (432-446ه.ق.) آن را به نظم درآورده است. وی علاوه بر به کارگیری انواع صور خیال، با امتزاج گونه های متنوع استعاره در شعر خود به آفرینش سبکی فاخر و هنری دست یازیده که دربردارنده‌ی نهایت احساس و جهان بینی شاعر به این شگرد شاعرانه است. در حقیقت اهمیت استعاره در این است ک...

متن کامل

هنجارگریزی در ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی

منظومة دلاویز ویس و رامین از داستان‌های روزگار اشکانیان است که فخرالدین اسعد گرگانی از شاعران بزرگ سبک خراسانی در میان سال‌های ‌(432-446ه.ق) به بحر هزج آن را به نظم درآورده است. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین شیوه‌های برجسته‌سازی و آشنایی‌زدایی فخرالدین در سرایش این مثنوی است که از این رهگذر هم به توسعة زبان شعری و زیبایی کلام خود پرداخته و هم لذّت درک ادبی و تأمّل مخاطب را فزونی بخشیده است. این پژوه...

متن کامل

استعاره در ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی

منظومه‌ی دلاویز «ویس و رامین» از داستان های روزگار اشکانیان است که فخرالدین اسعد گرگانی از شاعران بزرگ سبک خراسانی در میان سال های (432-446ه.ق.) آن را به نظم درآورده است. وی علاوه بر به کارگیری انواع صور خیال، با امتزاج گونه های متنوع استعاره در شعر خود به آفرینش سبکی فاخر و هنری دست یازیده که دربردارنده‌ی نهایت احساس و جهان بینی شاعر به این شگرد شاعرانه است. در حقیقت اهمیت استعاره در این است ک...

متن کامل

مردم‌شناسی مخاطب تئاتر با رویکرد شناخت نیاز فرهنگی (نمونه موردی تئاتر شهر و تالار وحدت)

در پژوهش حاضر نه به دنبال آسیب­شناسی بحران مخاطب و نه در پی راهکار­های جذب مخاطب در تئاتر بودیم، بلکه با رویکردی مردم­شناختی و با استفاده از مؤلفه­های این رشته سعی بر آن داشتیم با طرح پرسش­هایی مرتبط به هم، شناختی نسبی از مردمی که در حال حاضر جمعیت مخاطبان تئاتر را تشکیل می­دهند و به تئاتر شهر و تالار وحدت به عنوان دو قطب اصلی تئاتر کشور مراجعه می­کنند، به نتایجی برسیم. بر این اساس وارد میدان ش...

متن کامل

استعاره در ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی

منظومه ی دلاویز «ویس و رامین» از داستان های روزگار اشکانیان است که فخرالدین اسعد گرگانی از شاعران بزرگ سبک خراسانی در میان سال های (432-446ه.ق.) آن را به نظم درآورده است. وی علاوه بر به کارگیری انواع صور خیال، با امتزاج گونه های متنوع استعاره در شعر خود به آفرینش سبکی فاخر و هنری دست یازیده که دربردارنده ی نهایت احساس و جهان بینی شاعر به این شگرد شاعرانه است. در حقیقت اهمیت استعاره در این است ک...

متن کامل

تصویر کاخ و باغ شاه موبد در مثنوی ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی

The architectural setting of gardens, reflected in their layouts, comprises some of the most important characteristics and features of these open spaces. In addition to the remained historic monuments, documents and texts, Persian poems represent a valuable source for garden study which depict garden images in many cases. The images might be either extracted from poet's direct observation or hi...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023