بررسی نقشمایه های گلیم سیرجان
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مریم صارمی
- استاد راهنما مریم لاری
- سال انتشار 1393
چکیده
در طول تاریخ انسان برای حفظ خود در برابر تغییرات اقلیمی و فصلی از بافتن پارچه، البسه، زیرانداز و حتی مصارف تزئینی ناگزیر بوده است. تولیدات نساجی در خلال هزاران سال از روش های ساده بافندگی بوسیله در هم بافتن الیاف گیاهی و حیوانی تا بافندگی با دستگاه های پیچیده کامپیوتری پیشرفت کرده است. آنجا که نقوش صنایع دستی هر ملتی - به عنوان کهن ترین و اصیل ترین نقوش - نشان دهنده اعتقادات ، باورها و افکار آن قوم و ملت می باشد و از آنجا که گلیم در ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین و کهن ترین دستبافت ها، قدمتی بس طولانی دارد، نقوش آن می توانند بازگو کننده و بیان کننده بسیاری از باورها و اعتقادات مردم روزگاران باشند که متاسفانه در چادرهای عشایر و در میان زیراندازها و سایر وسایل زندگی ، تنها و مهجور مانده اند. دنیای نقوش گلیم در واقع دنیای تخیلات و باورهای انسان هایی است که با دستان توانمند خود در تار و پودی بی جان، روحی به این وسعت و عظمت می دمد و ما را این چنین محصور بافته هایشان می سازد. در این تحقیق بر آن شدم تا نقوش این نوع دست بافته را که ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف دارد بررسی کرده و تحقیق به روش استقرایی با مطالعه منابع کتابخانه ای انجام شده است. ایلات و عشایر جزء اصلی ترین مصرف کنندگان گلیم هستند و از این دست بافته بدلیل سبکی و عایق ایده آل برای سرما و رطوبت در کوچ عشایری استفاده می نمایند و عشایر ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این دست بافته هستند لذا در فصل دوم به سرگذشت قبیله افشار که یکی از بزرگترین آنهاست پرداخته شده و اشاره ای نیز به قبایل پراکنده شده این ایل در سیرجان پرداخته شده است. از آنجایی که این مبحث درباره گلیم سوزنی است در فصل سوم سعی به بررسی انواع دست بافته هایی که بعنوان زیر انداز مورد استفاده قرار گرفته است، پرداخته شده که البته اشاراتی به تنوع طرح و نقش آنها نیز شده است.در ادامه بصورت تخصصی درباره ساختار و رنگ در گلیم سوزنی صحبت شده است و طرح های مرسوم در آن را نیز به صورت موتیو استخراج شد.
منابع مشابه
مطالعهی مستندنگارانهی شیوهی بافت گلیم شیریکیپیچ معاصر سیرجان
Twist-weaving of kilim over the past centuries is preserved among the nomadic tribes of Kerman province, especially in Afshar tribe in Sirjan area and it has been used in decorating sofreh and salt bag. In recent decades, some changes are occurred in method of kilim weaving in this area and the "twist weaving" is used in all parts of kilim and has been famous as "Shirikipich Kili...
متن کاملبررسی و تحلیل نقشمایه های گلیم ایران(عشایر جنوب شرق)
در بررسی و تحلیل نقوش گلیم عشایری در بین عشایر جنوب شرق نقوش کلیم عشایری فارس و عشایری افشار را مورد بررسی قرار دادهایم. در این نقوش و رنگهایی که در بافت این نقوش استفاده شده رابطه مستقیم میان نقوش بافته شده و آداب و رسوم و منطقه آب و هوایی و ........... وجود دارد . در بین اقوام افشار کاربرد رنگهای آبی ،قرمز ،سبز و نقوش بافته شده مانند گلهای ریز سفید در حواشی گلیم بیانگر منطقه زندگی و گلهایی ک...
بررسی نقشمایه های جانوری در قالی ترکمن
قالی بافی از هنرهای بومی و منطقه ای ایرانیان با سابقه ای بسیار کهن است که در آن سلیقه هنرمندان ایرانی به خوبی مشاهده می گردد، با نگاهی به کتاب هایی که در این زمینه تألیف شده اند، شاهکارهایی از این هنر را می توان دید که در موزه های معتبر یا مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند، اکثر این آثار منابع بسیار خوبی برای مطالعه هنر فرشبافی ایران از زمان صفویان تا دوران معاصر هستند، در کنار این آثار منابع دی...
متن کاملشناسایی ارزشهای بصری نقشمایه های گلیم قشقایی و کاربرد آن در طراحی نشانه
این پژوهش بر روی شناسایی ارزش های بصری نقشمایه های گلیم قشقایی و کاربرد آن در طراحی نشانه، تمرکز دارد. نقوش و طرح های گلیم قشقایی برپایه ی فرم های هندسی وبسیار ساده وزیبا آفریده شده اند ومضامینی بس عمیق وارزنده دارند. هدف از چنین پژوهشی، شناخت این نقشمایه ها وبررسی ارزشهای بصری این نقوش وچگونگی کاربرد آنها در طراحی نشانه برای موسسات فرهنگی و تجاری که فعالیتی مرتبط با گلیم دارند، می باشد. به ن...
بررسی نقشمایه های جانوری در قالی ترکمن
قالی بافی از هنرهای بومی و منطقه ای ایرانیان با سابقه ای بسیار کهن است که در آن سلیقه هنرمندان ایرانی به خوبی مشاهده می گردد، با نگاهی به کتاب هایی که در این زمینه تألیف شده اند، شاهکارهایی از این هنر را می توان دید که در موزه های معتبر یا مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند، اکثر این آثار منابع بسیار خوبی برای مطالعه هنر فرشبافی ایران از زمان صفویان تا دوران معاصر هستند، در کنار این آثار منابع دی...
متن کاملبررسی تطبیقی فرشینههای اروپا با گلیم ایران
European tapestries and Persian kilims are the most useful types of flat and non-pile textiles in both regions bearing differences in terms of appearance such as: design, motif and color and texture and also in terms of specific functions which have been assigned to them. This study, therefore, has been conducted with the aim of identifying and comparing these valuable handmade textiles so that...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023