بررسی و تحلیل باز نمود بافت سنتی معماری یزد در آثار نقاشان معاصر ایران
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده جاوید احمدیه
- استاد راهنما جواد علی محمدی اردکانی محمدحسین جعفری نعیمی
- سال انتشار 1393
چکیده
از ویژگی های شهر یزد معماری خاص کویری آن است. بافت معماری یزد از نظر فرمها، رنگها، سایه روشن گنجینه ای عظیم از عناصر تجسمی می باشد و این نیز از نگاه نقاشان و هنرمندان تجسمی پنهان نمانده است. در حوزه هنرهای تجسمی تعداد زیادی از نقاشان از این ویژگی ها تأثیر گرفته اند و آنها را با توجه به دیدگاههای جدید و رویکردی مدرن در هنر معاصر وارد آثار نقاشی خود کرده اند. پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل بازنمود بافت سنتی معماری یزد در آثار نقاشان معاصر بپردازد. این پژوهش با رویکردی تحلیلی و با بهره گیری از شیوه کتابخانه ای (اسنادی) و میدانی می باشد. طیف های مختلفی از نقاشان با رویکردهای متفاوت با توجه به این بافت معماری آثاری را خلق کرده اند. هدف پژوهش حاضر آن است که به معرفی برخی از این نقاشان پرداخته و با بررسی عناصر تجسمی به شناخت ویژگی های زیبایی شناسانه در آثارشان بپردازد، بافتی سنتی با قابلیت های ویژه که هر نقاش بنا به احساس خود و نگاهی نو به بیانی تازه از آن پرداخته است. در پژوهش حاضر به بررسی 5 اثر از 7 هنرمند که در آثارشان از این ویژگی ها بهره جسته اند پرداخته شده است و کارها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. در این آثار هنرمند سعی کرده است با حذف جزییات و استفاده از محدودترین فرمها به محتوایی درخور تعمق دست یابد. آنچه مشخص است این است که هنرمند در پی ایجاد نظم و تعادل در اثر خویش بوده است و در پی نمایان ساختن فضایی است که از عالم مادی و جسمانی فراتر رفته و اصالت معنوی را بیانگر باشد که می تواند در دل این بافت و مصالح بدان رسید. در این آثار هنرمند گاه با استفاده ی مستقیم و گاه بوسیله رنگ و مواد بر روی سطح بوم خود این جلوه های خاص کویری را بوجود آورده است. مهمترین اتفاق در این آثار دوری گزینی از بازنمایی طبیعت و بیان جدید نقاش می باشد که معماری سنتی و کویری یزد را در آثارش به نمایش گذاشته است. این نقاشان با تاکید بر فرم و رنگ ناب و استفاده از مواد و مصالح به تعادل بصری در اثرشان دست پیدا کرده اند و با دستیابی به فرم ناب و هندسی و بافت خاص این معماری درونی ترین و خالص ترین مفاهیم را بیان کرده است.
منابع مشابه
بررسی نمود ارزشهای اخلاقی در معماری سنتی شهرهای کویری ایران نمونه موردی: شهر یزد
ارزشهای اخلاقی از عوامل بسیار مهم در روند شکلگیری معماری ایران است و همواره در ماهیت ابنیة سنتی و روند شکلگیری آنها مؤثر بوده است. پرسشهایی که در این پژوهش مطرح میشود عبارت است از: الف) جایگاه ارزشهای اخلاقی در معماری سنتی ایران کجاست؟ ب) توجه به ارزشهای اخلاقی چه تأثیراتی را در معماری سنتی شهر کویری یزد بر جای نهاده است؟ بهمنظور پاسخگویی به این پرسشها، ده بنا از آثار معماری سنتی ی...
متن کاملمطالعه تطبیقی بازنمایی فضای معماری سنتی در آثار نقاشی و معماری معاصر ایران، نمونه موردی: آثار نقاشی پرویز کلانتری و آثار معماری سید هادی میرمیران
نقاشی و معماری همیشه در کنار هم بوده اند و با ویژگی های انحصاری در مبانی و صور به دیگری کمک کرد هاند.گاهی نقاشی ایده اولیه معماری بوده و گاهی معماری موضوع نقاشی شده است. بنابراین درک فضایی از هر کدام، از زاویه دید هنرمند، به گونه ای مددرسان خلق فضا به شکلی متفاوت است.حلقه ای گمشده که در تنها عنصر غیر قابل حذف آن ها یعنی فضا مشترکند، فضایی که در نقاشی دو بعدی و سه بعدی، مجازی و در معماری عینی آف...
متن کاملمعماری "های-تک": تبیین مشخصههای جهانی و آسیبشناسی نمود آن در معماری معاصر ایران
این مقاله تحقیقی در رابطه با ریشههای پیدایش "های-تک "در معماری و سیر حرکتی آن تاکنون و همچنین نمود این تغییر و تحولات در ایران میباشد. هدف از این تحقیق دستیابی به دلایل شکلگیری معماری های-تک میباشد، به گونهای که بتوان از آن طریق مقایسهای را میان آنچه که در سایر کشورها موجب شکلگیری این نوع معماری شده است و آنچه که در حال حاضر در ایران از معماری های-تک برداشت میشود و مورد استفاده قرار م...
متن کاملبررسی طبیعت در آثار نقاشان معاصر ایران
در آثار نقاشی معاصر که تجلی بخش احساس از طبیعت بوده همواره مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است که این روند در تقابل با آثار دیگر به شناختی عمیق تر در عالم هنر دست پیدا می کنیم؛ به طور کلی با توجه به تغییر در دیدگاه فلسفی مفهوم منظره پردازی در طول زمان دچار دگرگونی شده است از طرفی در تفکر ایرانی هنرمند در عین حال که به دنیای خیالی نظر دارد، جهان مادی همچنان برای او منبع الهام می باشد. در آثار این ...
بررسی و تحلیل نمود زیرطبقات در آثار رسول پرویزی
در جوامع شهری همواره گروههایی زندگی میکنند که از نظر وضعیت معیشتی در پایینترین سطح بهسر میبرند که به «زیرطبقات» (Under Class) شهرهاند. زیرطبقات در نظام قشربندی اجتماعی طیفی وسیع از افراد را در بر میگیرد که اعمال و کنشهایشان در جامعه تأثیرگذار و از جهاتی بسیار مخرّب و منفی است و هزینههایی فراوان برای جامعه در پی دارد. لومپنها، در کانون این طبقة اجتماعی، حضوری پررنگ در عرصة جامعه و د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023