بررسی نماد شناسانه ی نقوش اساطیری ظروف نقره ای ساسانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده شیرین صادقی
- استاد راهنما عباس نامجو علی اصغر میرزایی مهر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
اساطیر و باور های دینی دو عنصر تفکیک ناپذیر هر جامعه انسانی می باشند که از اندیشه، احساسات و نگرش افراد آن جامعه سرچشمه می گیرند و آثار هنری، از ابتدای شکل گیری جوامع بشری، مهمترین تجلی گاه تفکرات انسانی محسوب می شدند. اسطوره، به دلیل داشتن لایه هایی تو در تو همواره از زبان نمادین برای برقراری ارتباط استفاده کرده است.لذا آشنایی با زبان نمادین اساطیر، کلید فهم باورهای اسطوره ایِ هر زمان و هر ملتی است. امپراتوری ساسانی که حدودا" 400 سال طول کشید، توانست عنوان یکی از دو امپراتوری مهم جهان باستان را به خود اختصاص دهد. در سایه تمرکز قدرت و ایجاد حکومت مرکزی و دین واحد، هنر ایران باستان به اوج شکوفایی خود رسید . از آنجاییکه در دوره ساسانی برای اولین بار در تاریخ ایران باستان دین در نهاد حکومتی باز تعریف می شود. در این پژوهش سعی شده است تأثیر این نگرش دینی و سیاسی را در هنر این دوره به ویژه هنر درباریِ نقره کاری بررسی شود. تا بر میزان تأثیر باور های دینی و تبلیغات حکومتی بر هنر این دوران آگاهی بیشتر کسب شود، در این تحقیق تلاش شده ارتباط میان دین- دولت یعنی همان قدرت حاکمه درباری و نمود آن در هنر به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغات و اشاعه سیاست های غالب حکومتی مشخص شود . در این عصر نمادهای مذهبی و ملی به تعداد قابل ملاحظه ای در آثار هنری، به ویژه هنر فلز کاری، به عنوان نوعی تبلیغات سیاسی و دادن مشروعیت الهی به پادشاهان این سلسله مورد استفاده قرار می گرفته است.
منابع مشابه
بررسی نقوش جانوری و گیاهی ظروف فلزی دوره ی ساسانی
همواره آثار هنری چکیده ی نگاه هنرمندان هر عصر به جامعه و جهان پیرامون خویش است. از آن جا که آفرینش هر اثر هنری، معلول ارتباطی ناگسستنی با شرایط اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی حکمران بر جامعه ی زمان خود است، پس از این رهگذر می توان با تحلیل و بررسی این آثار به معانی نمادین و نهفته ی هنری که لازمه ی شناخت فرهنگ و جامعه ی آن دوران و عوامل موثر و دخیل در آن است،دست یابیم. پیرو همین مطلب،آثار هنری دوره ...
15 صفحه اولبررسی نقوش اساطیری در مهرهای دوره ساسانی
مطالعات نشان داده است که هنر هر قوم و ملتی نمودی از عواطف، احساسات، باورها و اندیشه های آنان می باشد. شاید بتوان گفت کمتر اثری از آثار هنری پدید آمده توسط هنرمندان در دوره های مختلف تاریخ و تمدن بشری را بتوان یافت که به نوعی بیانگر باورها و اعتقادات پدید آورنده اش نباشد. مطالعات انجام شده در زمینه باستان شناسی و هنر دوره ساسانی مصداق گفته های فوق می باشد. از این رو نگارنده با این رویکرد نقوش ا...
15 صفحه اولاستمرار نقشمایههای ظروف سیمین دورۀ ساسانی بر نقوش سفالینههای دورۀ سامانی نیشابور
ساخت اشیای فلزی و سفالین از دوران پیش از تاریخ تا به امروز همواره مورد توجه انسانها بوده است، چراکه درواقع، این گونههای هنری تجلیگاه باورها و اسطورهها و انعکاس جهانبینی حوزههای تمدنی و عرصۀ معناآفرینی و شکوه نامیرای فرهنگهای بشری به شمار میروند. نقوشی که بر این آثار نقش بسته، معرف و بیانگر میراثی مادی و معنوی هستند که این هنرها در آن فضا و زیستبوم بالیدهاند. در دورۀ ساسانی در انواع ...
متن کاملنقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تأکید بر نقوش برجسته و فلزکاری)
گیاهان در آیین و ادیان مختلفِ باستان اهمیت ویژهایداشتهو برخی از آنها به دلایل مختلف جایگاه مقدس و اسطورهاییافتهاندکه برگرفته از اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی انسانها بوده و علاوه بر آن در زندگی عملی آنها نیز تأثیر بسزایی داشته و بر اساس همین ویژگیها، در هنر هر دورانی بازتاب یافتهاند. در ایرانِ باستان نیز شماری از گیاهان، از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و مقدس شمرده میشدند. نخست در دوره...
متن کاملبررسی نقوش حیوانی در فلزکاری ساسانی با تأکید بر ظروف
هنرفلزکاری درزمان ساسانیان به اوج شکوفایی خود رسید و از مرزهای امپراتوری فراتر رفت. یکی از فلزات بسیار رایج نقره بود. از طلا برای زراندود کردن ظروف نقره ای و روکش بعضی از اشیاء استفاده می شد. به کار گرفتن پیکره جانوری در هنر فلزکاری دور? ساسانی و دلبستگی هنرمندان این دوره به نمایش پیکر? جانوران از درندگان، چهارپایان، پرندگان و حتی جانوران پنداری و ترکیبی همچون اژدها، سیمرغ، دیو، پری و جز آنها، ...
15 صفحه اولنقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تأکید بر نقوش برجسته و فلزکاری)
گیاهان در آیین و ادیان مختلفِ باستان اهمیت ویژهایداشتهو برخی از آن ها به دلایل مختلف جایگاه مقدس و اسطوره اییافته اندکه برگرفته از اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی انسانها بوده و علاوه بر آن در زندگی عملی آن ها نیز تأثیر بسزایی داشته و بر اساس همین ویژگی ها، در هنر هر دورانی بازتاب یافته اند. در ایرانِ باستان نیز شماری از گیاهان، از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و مقدس شمرده می شدند. نخست در دوره...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023