بررسی تطبیقی، نگاره های شاهنامه741، ورقه و گلشاه و انجیل سنت آگوستین؛ (آل اینجو؛ سلجوقی, قرون وسطی) بخش عملی: خانه در تاریکی شب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده سمیرا عبدالهی
- استاد راهنما بهنام کامرانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
ایران با آن که به دلیل پل ارتباطی میان شرق و غرب بوده؛ همواره مورد هجوم فرهنگ های مختلف قرار گرفته است؛ اما دارای روند رو به تکامل در هنر تصویر سازی بوده است که هیچ گاه متوقف نشده و اندک اندک با حل فرهنگ های بیگانه در خود توانسته به انسجامی بی بدیل، دست یابد. آنچه در این پایانامه پیگیری خواهد شد تطبیق نگاره های سه نسخه؛ شاهنامه قوام الدین حسن (یکی از کتاب های دوره آل اینجو)، ورقه و گلشاه (دوره سلجوقی) و انجیل سنت آگوستین (6 میلادی) است. تصویر پردازی شاهنامه قوام الدین حسن آکنده از نمودها و جلوه های بصری نقاشی های کتاب ورقه و گلشاه می باشد. نمودهایی چون: کادر مستطیل شکل افقی – زمینه های قرمز رنگ و گاهاً همراه نقوش- نبود عمق مکانی- ترکیب بندی افقی و خطی ... و همچنین نسخه انجیل سنت آگوستین دارای میثاق های تصویری مشابه با نسخه شاهنامه قوام الدین حسن و ورقه و گلشاه می باشد.
منابع مشابه
تطبیق نقاشیهای تورفان و نگاره های منظومه وَرقه و گلشاه دوره سلجوقی
Warqa – Golshah is the first illustrated story that ever has been written in the fourth and first half of the fifth century. This story is a collection that embodies a mixture of love and epic. First Manichaean sources that researchers reached in East Central Asian region is Turfan paintings. Turfan Manichaean paintings can be seen in two distinct styles: 1. Asian style painting in ...
متن کاملمطالعه تطبیقی دو نگاره ی جنگ اژدها با رستم/اسفندیار در مکتب شیراز در دوره ی آل اینجو و تیموری
شاهنامه فردوسی یکی از آثاری است که نگارگران ایرانی در تمامی ادوار به مصور کردن آن علاقه نشان داده اند. شاهد این مدعا تعداد زیادی شاهنامه است که که از دوره اسلامی به جا مانده است. نگارگران مکتب شیراز نیز از این قافله جا نمانده اند. شیراز یک بار در حمله ی مغول و بار دیگـر در حمله ی تیمـور مورد هجوم قرار گرفت که در هر دو توانست با تکیه بر میراث هنری خود در نگارگری شیوه خاص خود را زنده نگه داردو به...
متن کاملحیات نظری و حیات عملی در قرون وسطی تفسیر داستان مریم و مرتاه به دو روایت
یکی از مسائل مهم فلسفی، که سابقه آن به دوره یونان بازمیگردد، مسأله نظر و عمل و نسبت آن دو با یکدیگر است. این مسأله تحت عنوان "حیات نظری" و "حیات عملی" در یونان و سپس در قرون وسطی مطرح شد. متفکران مسیحی معمولأ با استناد به داستانی در انجیل لوقا درباره دو خواهر به نامهای مریم و مرتاه به عنوان مظاهر نظر و عمل، این موضوع را تفسیر کردهاند. در این نوشتار دو گونه تفسیر، یکی تفسیر کلامی- فلسفی توم...
متن کاملتحلیل تطبیقی آرایه های تذهیب صفحات افتتاحیۀ در نُسَخ مکاتب شیراز آل اینجو و تیموری
The present study seeks for to examining the components of illumination of the Frontispieces in Injuid and Timurid Shiraz School. The aim of the study is to explain the main reasons in change of approach and dominant styles in illuminated manuscripts throughout a century within the identical origins. In addition, the present study compares the structural and formal characteristics of illuminate...
متن کاملتطبیق نقاشیهای تورفان و نگاره های منظومه وَرقه و گلشاه دوره سلجوقی
از نخستین منظومه های داستانی فارسی مصور که در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم سروده شده، تنها یک اثر به نام ورقه و گلشاه موجود است. این منظومه، مجموعه ای است که باید آن را مظهر آمیزه عشق و حماسه دانست. اولین منابع مانوی که به دست محققان رسیده، مربوط به منطقه تورفان در شرق آسیای مرکزی است که معلوم شده غنی ترین منبع متون هنر مانوی است. دو سبک مشخص در نقاشی های مانوی تورفان دیده می شود: 1. سبک آسیای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023