مجلس گویی فارسی در شبه قارّه و تأثیرهای تربیتی آن براساس کتاب فوایدالفؤاد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده محمدرضا وحدتی
- استاد راهنما رضا مصطفوی سبزواری محمود بشیری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
چکیده برگزاری «مجالس وعظ» از سنّتهای دیرین در میان صوفیان بوده که به دو شکل «خانقاهی» و «منبری» تشکیل می¬شده است. سخنانی¬که شیخ یا همان¬پیر در این مجالس بیان ¬می¬کرد اصطلاحاً «مجلس¬گفتن» یا «مجلس¬گویی» نامیده می¬شد.گاهی این سخنان و گفتارها ثبت و تحریر و به صورت کتابی تألیف می شد. در تاریخ ادب فارسی، این نوع از مکتوبات بیشتر با نام «مجالس» شناخته می شود. قسمتی از کتابهای مربوط به مجالس، کتابهایی است که در شبه قارّۀ هند تألیف شده و حاصل مجالس وعظ مشایخ طریقت در هند می باشد. فتح بخشی از سرزمین هند توسّط سلطان محمود غزنوی در اواخر قرن چهارم هجری، مقدّمه ای برای ورود گروههای مختلف ایرانی به این سرزمین شد. یکی از این گروهها صوفیان بودند که با اهداف مختلفی به هند مهاجرت کردند و در آن سرزمین ساکن شدند. آنان نیز طبق سنّت دیرینۀ صوفیان به برگزاری مجالس وعظ پرداختند.کتابهایی که از مجالس وعظ صوفیّه در هند باقی مانده است از جهاتی با کتابهای مجالس تفاوت و مغایرت دارد و با نام عمومی «ملفوظات» شناخته می شود. یکی از مهمترین کتابهای ملفوظات، کتابی است با نام «فوایدالفؤاد»، اثر امیرحسن دهلوی، شاعر برجستۀ قرن هفتم و هشتم هجری که سخنان پیر و مراد خویش، «شیخ نظام الدّین اولیا» را ثبت و تحریر کرده است. در این پژوهش، کتاب فوایدالفؤاد از جهات گوناگون مورد بررسی قرار گرفته و به بخشهای مختلف آن، از جمله تعالیم تربیتی و اخلاقی خواجه نظام الدّین اولیا و تأثیرهای تربیتی آن اشاره شد. واژه های کلیدی: مجلس¬گویی، صوفیّه، وعظ، شبه قارّۀ هند، ملفوظات، فوایدالفؤاد، شیخ نظام الدّین اولیا، امیرحسن دهلوی.
منابع مشابه
جایگاه فرهنگ و زبان فارسی در شبه قاره
ایران و شبه قاره از دیر باز، با هم روابط فرهنگی و زبانی و مذهبی و هنری و بازرگانی و صنعتی گسترده ای داشته اند.پیشینه ی این روابط به دوران مهاجرت آریایی ها برمی گردد. زمانی که این دو ملت شاخه ی هند و ایرانی را تشکیل می دادند و زبان و مذهب و نژادی یگانه داشتند. با گذشت زمان که این دو ملت در دو اقلیم جداگانه ساکن شدند، منش ها و خلق و خوی آنان نیز دگرگون شد. با این حال مبانی مشترک زبانی ونژادی و...
متن کاملمرشدیه و بازتاب آن در شبه قاره
طریقت « مرشدیه » یا « کازرونیه » که به نام « اسحاقیه » نیز از آن نام می برند ؛ در بین گرایش های عرفانی ایران آن گونه که باید شناخته شده نیست . شمار کتاب هایی که تاکنون به این موضوع پرداخته اند بسیار اندک و انگشت شمار می باشند و تنها به شرح زندگی بنیانگذار این طریقت که در زمان حیاتش زردشتیان بسیاری را به دین اسلام درآورده است ؛بسنده کرده اند و بازتاب آن را در شبه قاره و یا سایر سرزمین ها بررسی ن...
متن کاملرواج سکه های فارسی دردوره مغولان در شبه قاره هند
زبان فارسی یکی از ابزارهای نفوذ ایران در سرزمین های دیگر محسوب می شد. ازدوره مغولان هند، زبان فارسی حتی اشعار فارسی به سکههای مغولان هند افزده شد و تا پایان حکومت آنان اشعار فارسی بر سکه ها نقش بست. در ابتدا انگلیسی ها مجبورشدند از زبان فارسی در سکه های خود استفاده کنند اما چون پی به اهمیت این زبان در هند بردند و آن را مانعی برای اهداف استعماری خود می دیدند در صدد بر اندازی آن بر آمدند و در...
متن کاملمرشدیه و بازتاب آن در شبه قاره
طریقت « مرشدیه » یا « کازرونیه » که به نام « اسحاقیه » نیز از آن نام می برند ؛ در بین گرایش های عرفانی ایران آن گونه که باید شناخته شده نیست . شمار کتاب هایی که تاکنون به این موضوع پرداخته اند بسیار اندک و انگشت شمار می باشند و تنها به شرح زندگی بنیانگذار این طریقت که در زمان حیاتش زردشتیان بسیاری را به دین اسلام درآورده است ؛بسنده کرده اند و بازتاب آن را در شبه قاره و یا سایر سرزمین ها بررسی ن...
متن کاملجایگاه فرهنگ و زبان فارسی در شبه قاره
ایران و شبه قاره از دیر باز، با هم روابط فرهنگی و زبانی و مذهبی و هنری و بازرگانی و صنعتی گسترده ای داشته اند.پیشینه ی این روابط به دوران مهاجرت آریایی ها برمی گردد. زمانی که این دو ملت شاخه ی هند و ایرانی را تشکیل می دادند و زبان و مذهب و نژادی یگانه داشتند. با گذشت زمان که این دو ملت در دو اقلیم جداگانه ساکن شدند، منش ها و خلق و خوی آنان نیز دگرگون شد. با این حال مبانی مشترک زبانی ونژادی و فر...
متن کاملبایزید بسطامی در شبه قاره ی هند
اندیشههای بایزید را نخستین بار هجویری، در قرن پنجم هجری در شبه قاره منتشر کرد. پس از آن سلسلههای صوفیه ی هند مثل سهروردیه و چشتیه و نقشبندیه و شطاریه و قادریه هر یک به نوعی از اندیشههای بایزید تأثیر پذیرفتند و برخی از آن ها، بایزید را در سلسله ی سند خود جای دادند. مهمترین مسأله ی صوفیان شبه قاره در قبال بایزید، شطحیات او بود. هجویری نخستین کسی است که به تفسیر و تبیین شطحیات بایزید در شبه قار...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023