تزویر و ریا در شعر ناصر خسرو، سنایی و حافظ
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان فارس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده اردشیر حسن آبادی
- استاد راهنما عبدالله رضایی مهدی خیراندیش
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
در این مجموعه کوشش گردیده است، ریا و تزویرگری به عنوان یک سوء خلق ؛در گستره ی شعر وزین فارسی به کنکاش نهاده شود.زاویه ی دید شاعرانی وجدان مدار که در این خصوص به قلم فرسایی همّت گمارده اند، مورد بررسی و اسباب ریاکاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.علل مناعت طبع و روحیه ی ریاستیزانه ی شعرا جستجو گردیده و سعی شده محور اساسی این اظهارات ریاستیزانه در کلام ایشان یافت شود . در این راستا آشنایی با زندگی ،اوضاع واحوال سیاسی ،اجتماعی و مذهبی ،رابطه ی ایشان با حکّام وقت واشعار ایشان از مستندات لازم التوجه است.توجّه ویژه به اسلوب بیان(آرایه های ادبی، هجو، هزل وطنز)،با عنایت به سبک خاص هر شاعر از محورهای اصلی این تلاش بوده و برای حصول نتیجه ای مطلوب دیدی مقایسه ای نیز به موضوع شده است. آنچه مسلّم است اعتقادات مذهبی ،تربیت و مرام خانوادگی، بصیرت و برداشت شخص از زندگی محدوده ی ورود به قلمرو متعفن ریا را مرزبندی می کند و نحوه ی مواجهه با آن را تعیین می نماید.
منابع مشابه
دنیاگریزی در شعر ناصر خسرو و ابوالعتاهیه
دنیاگریزی، از مضامین عمده در شعر و ادب فارسی و عربی است که از بن مایه های شعر زهد و تحقیق (قرن دوم هجری) ابوالعتاهیه، شاعر قدرن دوم و سوم هجری است. شاید بتوان گفت در سیر تکامل شاعر زهد و تحقیق ادب فارسی، ناصرخسرو و سپس اوج آن سنایی است. هدف از این تحقیدق ، پیدا کردن نقار مشترک این دو شاعر مانند بسامد بالای مضمون در شار، وابستگی به دربار و مهجور شدن شان می باشد. تصاویری که از دنیا در ذهن و اندیش...
متن کاملدنیاگریزی در شعر ناصر خسرو و ابوالعتاهیه
دنیاگریزی، از مضامین عمده در شعر و ادب فارسی و عربی است که از بن مایه های شعر زهد و تحقیق (قرن دوم هجری) ابوالعتاهیه، شاعر قدرن دوم و سوم هجری است. شاید بتوان گفت در سیر تکامل شاعر زهد و تحقیق ادب فارسی، ناصرخسرو و سپس اوج آن سنایی است. هدف از این تحقیدق ، پیدا کردن نقار مشترک این دو شاعر مانند بسامد بالای مضمون در شار، وابستگی به دربار و مهجور شدن شان می باشد. تصاویری که از دنیا در ذهن و اندیش...
متن کاملریا و تزویر و انعکاس آن در اشعار جامی
یکی از رذایل اخلاقی که همواره جوامع بشری در طول تاریخ به آن مبتلا بودهاند، ریا و تزویر است. ریای افرادی که هدفشان کسب نفوذ و اعتبار اجتماعی با ارائة شخصیّتی مقبول در نزد مردم است. جامی یکی از شاعران برجستة ادبیّات تعلیمی ایران است که در آثار ارزشمند خود به مباحث اخلاقی ازجمله ریا پرداخته است. از اشعار او برمیآید که در دوران وی ریا، صوفینمایی، تشکیل گروههایی از متصوّفه در اطراف یک شیخ و سکونت د...
متن کاملسیمای مرگ در شعر فردوسی و ناصر خسرو
انسان موجودی است آیندهنگر که هرگز از اندیشهی مرگ رهایی نداشته است. مرگ به عنوان تجربهای مبهم و تکرار ناشدنی عموماً هراسآور است. این هراس تحت تأثیر عوامل گوناگونی هم چون باورها،ساختاراندیشه، ویژگی های شخصیتی و روانی ، شیوهی زندگی انسان، شرایط روزگار و... قوّت و ضعف می یابد و بازتاب های متفاوتی در گفتار و کردار آدمی بر جای می نهد. فردوسی حکیمی است که تأملات فلسفی بسیاری دربارهی مرگ دارد و ا...
متن کاملمعانی غنایی مشترک در شعر ناصر خسرو و متنبّی
یکی از شعرای برجستهی عرب که دیوان وی، بویژه به دلیل اشتمال آن بر مسائل و مفاهیم فلسفی و حکمی و تمثیل های متنوّع، همیشه مورد توجّه شاعران زبان فارسی و همچنین در حوزه ی آموزش های ادبی، همواره مدار بحث و فحص اهل ادب بوده، متنبّی شاعر مشهور قرن چهارم هجری است. فرضیّهی این پژوهش آن بوده که ناصر خسرو، هم بنابر سنّت های آموزشی رایج در عصر خویش و هم به دلیل تعلّقش به طبقهی دیوانیان که چنین شغل و منصبی در ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان فارس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023