تحلیل محتوایی آثار جمال میرصادقی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان آذرباییجان شرقی - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده فرزانه باقری رئوف
- استاد راهنما نعمت الله موسوی احمد محمدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
تحولات فکری و باورهای آرمانی میرصادقی با تأمل در آثار وی و با در نظر داشتن عنصر زمان و توالی آن، اهمیت و ارزش تجربه و مطالعه را در سیر صعودی مهارت داستان پردازی وی به وضوح نمایان می سازد. پایان نامه حاضر، که به تحلیل محتوا و ساختار داستان های جمال میرصادقی می پردازد، از یک مقدمه و شش فصل و یک نتیجه گیری کلی تشکیل شده است. نخستین فصل پایان نامه به کلیات و روش تحقیق اختصاص دارد. در فصل دوم به زندگی نامه، معرفی سبک، آراء و افکار میرصادقی و بیان دیدگاه های وی در زمینه داستان نویسی پرداخته می شود. در فصل سوم بررسی و تشریح عناصر داستان صورت گرفته است. فصل چهارم به بررسی داستان های کوتاه و رمان های میرصادقی و واپسین فصل نیز به تحلیل رمان های وی اختصاص یافته است. هدف از ارائه پایان نامه حاضر، پرداختن به موضوعات فکری و بنیانی آثار میرصادقی و تحلیل عناصر و مبانی نظری در داستان های وی می باشد که علاوه بر داستان نویس، به عنوان پژوهشگر شاخه ادبیات داستانی نیز نام آور گشته است. نهایتاً اینکه در این پژوهش دانش بنیان به منظور پر کردن خلاء مطالعاتی در زمینه آثار میرصادقی، مباحث نظری و کیفی در زمینه استفاده از عناصر گوناگون داستان و پایبندی میرصادقی به رئالیسم در دوران خلاقیت خود، مورد توجه بوده است.
منابع مشابه
بررسی عنصر شخصیّت در داستان این شکستهها اثر جمال میرصادقی
چکیده: ظهور داستان کوتاه در اروپا، به شکل و الگوی امروزی مربوط به اوایل قرن نوزدهم است. داستان نوظهور به شکل امروزی ساختار مشخّصی دارد و در واقع نویسنده را مجبور به رعایت اصول و عناصری چون پیرنگ (طرح)، درونمایه، موضوع، شخصیّت و شخصیّتپردازی، زاویةدید، صحنه و صحنهپردازی و... میکند. شخصیّت و شخصیّتپردازی به عنوان یکی از عناصر اصلی ساختار داستان و پیشبرندة آن به سمت خلق اثری جذّاب و تأثیرگذار، دا...
متن کاملبررسی واقع گرایی در برخی از آثار جمال میرصادقی
واقع گرایی از مکاتب مهم فلسفی، هنری و ادبی در اروپاست که هدف آن جستجو و بیان کیفیات واقعی هر چیز و روابط درونی مابین یک پدیده و دیگر پدیده هاست. جمال میرصادقی از نویسندگان معاصر کشورمان در دو رمان برجسته اش «درازنای شب» و «بادها خبر از تغییر فصل می دهند» از واقع گرایی بهره گرفته است و با استفاده از این شیوه به انتقاد از جامعه ایران پیش از انقلاب پرداخته و بحران ها و مسائل و مشکلات فرهنگی، اج...
15 صفحه اولتحلیل محتوایی نامه های محمدعلی جمال زاده
نامه از انواع نثر فارسی به شمار می آید و سابقه ای دیرینه دارد. امروزه انتشار مجموعه نامه ها به منزله آثاری ادبی یا اسنادی پژوهشی با هدف شناخت شخصیّت ها، خصوصیّات روانی افراد، سیر رویدادها و یا تحوّلات فرهنگی و سنّتی صورت می گیرد. نامه های بی شمار محمّدعلی جمال زاده ازین دست است. نامه نگاری، در کنار داستان نویسی، سردبیری مجلّه، ترجمه و نگارش مقاله های پژوهشی و انتقادی، کارنامه ادبی جمال زاده را تشکیل ...
15 صفحه اولبررسی سیمای کودکان در آثار داستانی جمال میرصادقی و جلال آل احمد
کودکان علاوه بر حضور در داستان های کودکانه به عنوان قهرمان داستان، گاهی در سایر انواع داستان ها نیز به عنوان قهرمان یا مخاطب حضور دارند. در داستان های معاصر فارسی نیز حضور قهرمانان کودک دیده می شود که دنیای متفاوت بزرگسالان را از دریچ? چشم خود می-نگرند و کوشش می کنند تا تناقض های موجود در ذهن کودکان? خویش را به نوعی حل نمایند. در میان داستان نویسان معاصر، جمال میرصادقی (1312ه .ش) و جلال آل احمد...
15 صفحه اولتحلیل محتوایی مثلها در «گلستان» سعدی و «یکی بود و یکی نبود» جمال زاده
مثل در ادب فارسی از جمله گنجینههای ارزشمند است و از دیرباز در آثار شعرا و نویسندگان نمود داشته و موجب غنای این آثار گشته است. در این پژوهش با مقایسه محتوایی مثلها در دو اثر منثور دو نویسندۀ سرآمد در قرن هفتم و معاصر، (گلستان و یکی بود یکی نبود) تلاش شده نگرش و دیدگاه این دو نویسنده در کاربرد مثل سنجیده و تحلیل شود؛ گلستان و یکی بود و یکی نبود، اثر قابل تأملی در دو مقطع زمانی متفاوت بر ادبیات ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان آذرباییجان شرقی - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023