پیش گویی در بهمن نامه، برزونامه، بانو گشسب نامه

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان فارس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده غلامعلی شفیعی
  • استاد راهنما احمد طحان اسدالله جعفری
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

بهمن نامه ، برزونامه و بانو گشسب نامه که در این پژوهش بررسی شده اند , سه اثر حماسی ارزشمند و باز مانده از روزگار باستان هستند که مطالب شاه نامه را در باره ی خاندان رستم تکمیل می کنند . و می توان آن ها را دنباله ی شاهکار ارجمند حکیم توس دانست. می توان عنصر پیش گویی را که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته شده است , از ویژگی های مهم داستان های حماسی دانست. پیش گویی در داستان وارد می شود و داستان را از یک نواختی در آورده , گره ها را می گشاید و تصمیم هایی که با عقل ظاهر بین گرفته شده است تغییر می دهد و راهی نو پیش پای قهرمان داستان می گذارد. پیش گویی و پیش بینی نه تنها در حماسه بلکه در متون دینی , کتاب های آسمانی , گفتار پیامبران و مکتب های صوفیه نیز جایگاه ممتازی دارد. پیش گویی در آثار حماسی ما با شیوه های گوناگونی انجام می شود. از جمله روش های رایج پیش گویی , اختر بینی است. هم چنین رویا ها و گزارش و تحلیل آن , تفأل , الهام و کشف و شهود , نداهای غیبی و توسل به جادوگری است. پیش بینی هم در داستان حماسی جایگاه ویژه ای دارد , انسان های تیز هوش و عاقبت اندیش با به کار انداختن حواس و تجربه خویش , از روی شواهد موجود , آینده را پیش بینی کرده اند . در این پایان نامه درباره پیش گویی و پیش بینی ها ی گوناگون بحث شده , سپس پیش گویی ها و پیش بینی های موجود در سه اثر مورد پژوهش آورده و دسته بندی شده و پیش گویی ها و پیش بینی ها ی درست و نادرست مشخص شده است .آخرین فصل به بررسی آماری انواع پیش گویی و پیش بینی اختصاص یافته و با نمودار پیش گویی ها و پیش بینی ها نشان داده شده است . پیش گویی ها به چهار دسته : اختر شناسی ، خواب و رویا ، تفال و جادوگری تقسیم شده اند. عوامل یاری رسان به پیش گویی نیز , مانند پیش گویی با یاری فره ی ایزدی و نیروی اهورایی سروش و الهام آورده شده است. پیش بینی ها بر اساس پیش بینی های شاهان ، وزیران و مشاوران ، شاه زادگان ، پهلوانان و مردگان می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بانو گشسب نامه و اسطوره آرتمیس

در این مقاله، نگارنده بر آن است که شخصیت «بانو گشسب» در منظومه «بانو گشسب نامه» با «آرتمیس» خدا بانوی یونانی، مطابقت دارد و از این رو می توان گفت: رواج اساطیر یونانی از جمله اسطوره آرتمیس، در منطقه ای که سراینده «بانو گشسب نامه» می زیسته، در شکل گیری چنین داستانی، تاثیر به سزایی داشته است.

متن کامل

مقدرات آسمانی در بهمن نامه

مقاله حاضر به بررسی یکی از اندیشه های آیین زروانی در متن حماسی « بهمن نامه» اثر ایرانشان(ایرانشاه) بن ابوالخیر می‌پردازد. دین زروان، خدای زمان از آیین های رایج ایران باستان است که فلسفه و اندیشه های آن در متون فارسی به ویژه متن های حماسی، بازتاب گسترده‌ای داشته است. در این پژوهش، با استفاده از تحلیل محتوایی، بازتاب اندیشه‌ی مقدرات آسمانی و تأثیر آن بر سرنوشت وتقدیر مورد کنکاش قرار گرفته است. ب...

متن کامل

«کهن نمونه» و کارکرد آن در حماسه های اسطوره ای پارسیِ قرن چهارم و پنجم هجری (شاهنامه، گرشاسب نامه، بهمن نامه، بانو گشسب نامه، کُک کوهزاد، فرامرز نامه، برزو نامه،کوش نامه)

در یک سده ی اخیر، رویکردهای مختلف و گوناگونی به مسئله ی اسطوره پدید آمده ، که هر یک از این رویکردها، در تبیین اسطوره، از دانشی خاص، چون: مردم شناسی، تاریخ، دین، زبانشناسی، و ... بهره جسته است. یکی از شاخص ترین و مهمترین این رویکردها، رویکرد روانشناسانه به مسئله ی اسطوره است. پایه گذار و موسس این رویکرد، دکتر کارل گوستاو یونگ، روانشناس و فیلسوف اهل سوئیس است. پروفسور یونگ، در توجیه پیدایی و ساختِ...

«فرایند فردیّت» در حماسۀ بهمن نامه*

 «فرایند فردیّت» در حماسۀ بهمن نامه*   بهزاد اتونی 1  دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدان  دکتر مهدی شریفیان دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدان   چکیده در روانشناسیِ تحلیلی ِ یونگ، روان، به سه بخشِ: خودآگاه، ناخودآگاهِ فردی و ناخودآگاهِ جمعی تقسیم می‌گردد. ناخودآگاه جمعی، مربوط به یک فرد نیست بلکه بین همۀ مردم، از نژادها و فرهنگهای مختلف، مشترک است. ای...

متن کامل

تحلیل صحنۀ آغازین و بخش مقدّماتی منظومه های حماسی: بانوگشسب نامه، برزونامه، بهمن نامه و گرشاسب نامه، بر پایۀ نظریّۀ پراپ

ریخت شناسی قصّه های پریان، اثر ولادیمیر پراپ(vladimir propp)، زبان شناس روسی، اثری دوران ساز است که از زمان ظهور خود تا دهه های بسیار، توّجه منتقدان را به خود معطوف کرد. به رغم اینکه جایگاه این کتاب، در سایه روشن فرمالیسم و ساختارگرایی در نوسان بود، سرانجام به عنوان اثری معرّفی شد که کارکرد آن، گذار از فرمالیسم، به ساختار گرایی است. پراپ، پس از بررسی طبقه ای از قصّه های عامیانه، تحت عنوان قصّه های پ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان فارس - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023