ضرورت مینیمالیسم در گرافیک محیط شهری

پایان نامه
چکیده

موضوع پژوهش حاضر در رابطه با اهمیت مینیمالیسم در گرافیک محیط شهری است. ظهور این اندیشه در تمامی حوزه های هنر، آثار متنوع و شاخصی را پدید آورده که در عصر حاضر همواره مورد توجه قرار گرفته اند. لذا بررسی جایگاه و نقش این اندیشه در اکثر شاخه های هنر در قسمت های مختلف رساله و چارچوب این پژوهش انجام گرفته است. مینمیالیسم در ادبیات، سینما،موسیقی، نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی، معماری، معماری داخلی، تئاتر آثاری را پدید آورده است که همگی در خلوص ذاتی مشترک هستند.اندیشه مینیمالیسم، در گرافیک از جایگاه ویژه ای برخوردار است، چراکه هدف از طراحی گرافیک ارائه ی افکار پیچیده ی طرح در قالب ایده های خلاقانه با حداقل تصاویر و زبان درکمترین زمان با بیشترین تأثیر بر مخاطب یا ارائه مفهوم و محتوا همراه با فرم می باشد. امروزه گرافیک محیط شهری (گرافیک محیطی) بعنوان یکی از مهمترین و گسترده ترین شاخه های گرافیک یاد می شود که با ایفاکردن نقشهای متفاوت تبدیل به یکی از تأثیرگذارترین ابزارها بر تفکر و ذهنیت انسان شهرنشین شده است. انسان به واسطه ی گرافیک محیطی با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار میکند. گرافیک محیطی در ایجاد فضایی مناسب و هماهنگ برای افراد جامعه نقش موثر دارد. محیط مناسب یعنی فضایی که در آن محیط بتوان فارق از فشارهای ناخواسته ی روانی رشد کرده و ارتباط عمیق و معنایی با آن برقرار کند. گرافیک محیطی زیبایی بصری،همراه با نظم و هماهنگی مطلوب فضا است. گرافیک محیطی،درک محیط را برای استفاده بهتر از آن مهیا میسازد یعنی نکات پنهان و محتوای آن را نمایان میسازد. در گرافیک محیطی فرم ساده سازی می شود و در نتیجه میتوان مفهوم و محتوای فرم را لمس کرد.در این پژوهش سعی شده است با بررسی ویژگیهای مینیمالیسم در خلاصه گویی و ایجاز در جهت محتوا و با توجه به گسترش شهرها و وفور اطلاعات و سرعت انتقال آن به مخاطبین از طریق گرافیک محیطی، بررسی شود. برای اجرای این پژوهش، از روش پژوهش کتابخانه ای استفاده شده است که با دو دسته منابع مکتوب و تصویر مواجه هست

منابع مشابه

هویت بصری شهری در حیطه ی طراحی گرافیک

امروزه شهرها به مثابه‌ی کالاها یا خدمات، با برخورداری از طرح هویت بصری به اشاعه و متمایزسازی خود پرداخته‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع که طراحی هویت بصری برای شهرها، پدیده‌ای نوظهور بوده و با توجه به کمبود اطلاعات در این باب، پژوهش حاضر به مطالعه‌ی هویت بصری شهری در حیطه‌ی طراحی گرافیک پرداخته است. رسیدن به چیستیِ هویت شهری و چگونگی بررسی و توصیف عناصر و مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده‌ی آن و هم‌چنین دست...

متن کامل

محیط، فضا و توسعه بحثی در ضرورت توسعه یکپارچه روستایی- شهری

این مقاله کوشش دارد، رابطه منطقی محیط، فضا و توسعه را مورد بحث قرار دهد؛ مقوله‌ای که در آن اغلب پژوهش‌های دانش جغرافیا و شاخه‌های دیگر علمی که به مقولۀ توسعۀ روستایی می‌پردازند، مطرح می‌شود. این بحث بر دو مقوله تأکید دارد: نخست، ارتباط بین این سه مقوله نباید به‌عنوان ارتباطی مطلق تصور شود، زیرا؛ این ارتباط در عمل، پیوندی است مبتنی بر پویش ساختار- کارکردی و دیگر این‌که گرچه در عمل این سه مقوله ب...

متن کامل

قابلیت‌های هنر کمینه (مینیمال) در گرافیک محیطی شهری با تأکید بر نمونه‌های دیوارنگاره‌های شهری ایران

در قرون نخستین بشر برای رسیدن به برخی اهداف، با توجه به امکانات محدود، آثاری بر روی دیوار غار خلق می‌کرد که جنبه‌‌های آیینی و جادویی داشتند. گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، تغییر مواد، تنوع در سلیقه‌ها، ایده‌ها و غیره باعث شده است هنر در حیطه‌های مختلف کارکرد داشته باشد. از جمله گرایش‌های هنری که حیطۀ اجرایی گسترده‌‌ و چندوجهی در تعریف و اجرا دارد نقاشی‌دیواری است. در دنیای معاصر، دیوارنگاری...

متن کامل

بررسی تاثیر گرافیک محیطی بر افزایش توسعه ی گردشگری شهری

گرافیک محیطی دربرگیرنده ی جاذبه های بصری یک شهر می باشد؛ شهر به واسطه ی گرافیک محیطی به تعادل بصری و زیبایی دست می یابد و مباحث مهم در گرافیک محیطی شامل هماهنگی با محیط شهری، زیبایی شناسی و هویتمندی است. هماهنگی اصل اولیه این حوزه، شهر را از آشفتگی بصری نجات می دهد،  وظیفه ی کلیدی گرافیک محیطی که با توجه به قواعد هنری  و در ارتباط با معماری شهری شکل می گیرد؛ اما آنچه برجاذبه ی گردشگری تاثیر به ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023