تعیین و تبیین جلوه های صعب مستصعب در خطب? طارق بن شهاب
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - پژوهشکده ادبیات
- نویسنده آزاده پارسا
- استاد راهنما امیر توحیدی سید محمد رضوی
- سال انتشار 1392
چکیده
با توجه به اینکه سطح مخاطبان ائمه هدی)ع( در طول تاریخ شییهه متایاوب بیوده یطا سیطح رواییاب رسییده ا آن بزرگواران نیز متااوب است واین تااوب به گونه ای است که برخی ا روایاب ائمیه هیدی)ع( جزحاحادییث صیه مستصه قرار می گیرد و بنا به فرمایش خود ایشان هرکس توانایی حمل آن را ندارد. احادیث صه مستهص رسیده ا ائمه هدی)ع( غا باً شئون فرا مینی امام)ع( ومقام ]اول ما خلق ا لهیی )او یین خلقیت خداونید( آن واب مقدسیه مطرح می کند که ا آن جمله می توان به حدیث طارق بن شهاب اشاره نمود. در این حدیث شریف حضرب علیی)ع( در بیان اوصاف ومهرفی شئون امیام)ع( ا تهیابیری همنیون الله، وجیه الله، الله، جنی الله و... اسیتااده فرموده اند که بی تردید نمون? بار ی ا موارد صه مستصه به شمار می آیند. طا در طی این پایان نامیه در صیدد آن هستیم که برخی ا جلوه های صه مستصه را در این حدیث شریف مشخص نموده و به تبیین آن ها بیا اسیتناد بیه آیاب قرآن کریم وروایاب مهصومین)ع( وادعیه و یاراب مأثوره ا ایشان بپردا یم.
منابع مشابه
احادیث صعب و مستصعب
روایات فراوانی، حدیث آل محمد: را صعب و مستصعب دانستهاند. با گردآوری این روایات، روشن شد که منابع بیشتر آنها کهن و قابل اعتمادند؛ منابع معتبری مانند بصائر الدرجات، الکافی و برخی کتابهای شیخ صدوق. اسناد این روایات نیز متعدد و بر پایه ارزیابی نرمافزار درایة النور برخی از آنها، صحیح یا موثق هستند. از این رو، به صدور آنها اطمینان داریم. بر پایه لغتشناسی اجتهادی، تشکیل خانواده حدیث و یافتن قرینه...
متن کاملاحادیث صعب و مستصعب
روایات فراوانی، حدیث آل محمد: را صعب و مستصعب دانستهاند. با گردآوری این روایات، روشن شد که منابع بیشتر آنها کهن و قابل اعتمادند؛ منابع معتبری مانند بصائر الدرجات، الکافی و برخی کتاب های شیخ صدوق. اسناد این روایات نیز متعدد و بر پایه ارزیابی نرم افزار درایة النور برخی از آنها، صحیح یا موثق هستند. از این رو، به صدور آنها اطمینان داریم. بر پایه لغت شناسی اجتهادی، تشکیل خانواده حدیث و یافتن قرینه...
متن کاملبررسی سندی و دلالی روایات «صعب مستصعب»
در گنجین? روایات شیعه روایاتی وجود دارد که در آنها احادیث ائمه صعب و دشوار خوانده شده است که بجز نبی مرسل و ملک مقرب خداوند و مومنین راستین، کسی توان تحمّل آن را ندارد؛ لذا باید دید منظور از «صعب مستصعب» بودن حدیث ائمه چه چیزی بوده است. هدف این تحقیق از یک سو رفع ابهام از روایات «صعب مستصعب» و بیان مقصود و منظور این روایات و از سوی دیگر پاسخگوئی به پاره ای از تعارضات است که میان این دسته از روای...
15 صفحه اولتحلیل معنایی حدیث«ان امرنا صعب و مستصعب»
در اندیشه شیعه، امام جانشین پیامبر می باشد و دارای کمالات و فضائلی است که او را از بقیه مردم متمایز می نماید که در مواردی فهم آن برای تودۀ مردم دشوار است؛ از جمله روایاتی که این واقعیت را بیان می نماید کلام امیرمؤمنان علی در نهج البلاغه است که میفرمایند: «انّ امرنا صعب مستصعب». در اینکه مقصود از این جمله چیست اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای آنرا به احادیثی تفسیر کرده اند که دارای بطون می باشد و گرو...
متن کاملروابط عمان با ایران در دوره سلطان هیثم بن طارق
سیاست خارجی هر کشوری ملهم از متغیرهای داخلی و پیرامونی است که به شکل مستقیم و یا با واسطه بر آن اثرگذارند. ساخت سیاسی کشورهای پادشاهی حوزه خلیج فارس به گونهای است که سیاست خارجی را بسیار متاثر از جایگاه نهادی پادشاه نمودهاست. سلطان نشین عمان نمونه اعلایی از این واقعیت سیاسی است. سیاست خارجی در این کشور به شدت تحت تاثیر سلاطین حاکم بر آن بوده است، انزواگرایی عمان در دوران سلطان سعیدبنتیمور و...
متن کاملتبیین مفهوم منظر آیینی و بررسی جلوه های تبلور آن
منظر پدیدهای عینی-ذهنی است که در پی فهم انسان از محیط شکل گرفته و در بستر تاریخ و زمان اشکال مختلف به خود میگیرد. در این میان گاه منظر با مفاهیم هویت بخشی همچون فرهنگ و آیین عجین شده و جلوههای عینی و ذهنی ویژهای را با توجه به موقعیت-های مکانی خاص، بوجود آورده است. از این رو این مقاله سعی دارد تا با واکاوی مفاهیم منظر و آیین و بازشناسی مفهوم منظر آیینی، جلوههای ظهور آن در ایران را شناسایی ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - پژوهشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023