بررسی تطبیقی رهیافت تمثیلی شیخ اشراق، کیشلوفسکی و زویاگینتسف در کارکرد رسانه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده محمود نوری
- استاد راهنما محسن هاشمی
- سال انتشار 1393
چکیده
نحوه انتقال مفاهیم و باورهای الاهیاتی، فلسفی و عرفانی، در رسانه های گوناگون جای بررسی دارد. بررسی تطبیقی قصه الغربه الغربیه، یکی از رساله های رمزی شیخ اشراق شهاب الدین یحیی سهروردی، فیلم سینمایی بازگشت از کارگردان روسی، آندری زویاگینتسف، و سریال تلویزیونی ده فرمان اثر کریشتوف کیشلوفسکی، نشان می دهد هر سه اثر، مفاهیم فلسفی و الاهیاتی عمیقی را دربردارند و هر سه مولف، از رسانه ای داستانگو برای انتقال این مفاهیم بهره جسته اند: شیخ اشراق از ادبیات، که در عصر او اصلی ترین رسانه جهت ارتباط با مخاطب عام بوده، و کیشلوفسکی و زویاگینتسف از تلویزیون و سینما، که به همین ترتیب اصلی ترین رسانه های دوران ایشان برای ارتباط با مردم بوده است. البته شیخ اشراق از یکسو حکیمی متأله و از دیگرسو هنرمندی داستانگو است و از این رو وی را هنردانشمند می نامیم، در حالی که کیشلوفسکی و زویاگینتسف تنها هنرمندانی سینماگر و داستانگو هستند که هنگام تحلیل آثارشان می توان به تفاسیر فلسفی و الاهیاتی دست یازید. هر سه متفکر تلاش کرده اند با استفاده از ابزاری هنری، معانی پیچیده را ساده کرده از غموض استدلال های فلسفی برهانند و با زبانی روان و دلنشین به گروه گسترده ای از مخاطبان انتقال دهند.
منابع مشابه
شیخ اشراق و حکمت اشراق
این پژوهش در دو بخش اصلی تنظیم یافته است. بخش نخست، که عنوان مقدمه را دارد و طی مقاله حاضر به نظر خوانندگان می رسد، خود شامل دو بحث مقدماتی است: بحث اول به ویژگی های شخصس شیخ اشراق، از تولد تا وفات، اختصاص دارد و بحث دوم حاوی سرفصلهایی پیرامون منابع حکمت اشراق، مبادی فکری شیخ اشراق و تاثیرات کلی مکتب او بر متاخران است. در بخش دوم این مقال، که با مقاله دیگری آغازمی شود، دربارۀ نوآوریهای شیخ اشرا...
متن کاملبررسی تطبیقی درآراء مبناگرایانه شیخ اشراق و علامه طباطبایی
شیخ اشراق و علامه طباطبایی دوتن ازفیلسوفان مطرح درجهان اسلام می باشند که نظرات بدیعی رادرمباحث فلسفی واردکرده ودرحوزه معرفت شناسی، مبناگرا بوده اند. هرچند هیچ کدام، واژهای دراین باره نداشته اند، اما استنباط کلام ایشان این ذهنیت رابه وجود می آوردکه مبناگرایی برای آنها به عنوان مسالهای فلسفی مطرح بوده است. دراین مقاله به مبناگرایی و بررسی تمایزات و تشابهات آراء این دوفیلسوف، دراین زمینه می پردا...
متن کاملبررسی تطبیقی مبانی فلسفی شیخ اشراق و برگسون و دلالتهای تربیتی آن
سهروردی و برگسون در زمرة فیلسوفانی هستند که به عرفان و شهود اهمیت وافری دادهاند. در این پژوهش سعی شده است با بررسی مبانی فلسفی این دو فیلسوف بزرگ، دلالتهای تربیتی آنها استخراج گردد. بررسی مبانی هستیشناختی، انسانشناختی، ارزششناختی و معرفتشناسی برگسون و سهروردی نشان میدهد که مفاهیم اساسی در فلسفة برگسون زمان، تکامل، شهود و تغییر میباشند. اما در فلسفه سهروردی، نور از جایگاه ویژهای برخوردا...
متن کاملبررسی نظریه شیخ اشراق درباره اراده الهی
صفت اراده خداوند یکی از مباحث بسیار دشوار و پیچیده در فلسفه و کلام اسلامی است. فلاسفه مسلمان معمولاً اراده الهی را به علم، حبّ و مانند آن ارجاع دادهاند. در این مقاله نظریه شیخ اشراق درباره اراده خداوند بررسی شده است. مطالب شیخ اشراق درباره اراده الهی در بادی امر ناهماهنگ به نظر میآید. ایشان در موارد زیادی بر نفی اراده از واجب تعالی استدلال کرده و در مواردی نیز آن را پذیرفته است. از مجموع مطالب ...
متن کاملتطبیق «خودشناسی» ازمنظر کییرکگارد و شیخ اشراق
چکیده در مقاله حاضر به بررسی موضوع خودشناسی از بعد عرفانی و فلسفی از دیدگاه شیخ شهابالدین سهروردی و سورن کییرکگارد با نگاهی مقایسهای پرداخته میشود .کییرکگارد معتقد است پرداختن به امور کلی و ماهیت اشیاء موجب شده که انسان از خویشتن را خویش غافل شود. شیخ اشراق نیز در آثار متعدد به خصوص در داستانهای رمزیاش همواره به عوامل غفلت انسان از ذات خویش پرداخته است.آنچه کییرکگارد به عنوان سیر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023