ریشه یابی ارزشهای تصویری نقش مایه های کهن در فرش های قبیله ای و طایفه ای ایران (نقش جانوری و گیاهی)

پایان نامه
چکیده

چکیده هنر های سنتی ایران یکی از بستر های شناخت هویت ایرانی است و قالی ایرانی که از آن به هنر ملی یاد می شود یکی از عناصر هویت ملی و شناسنامه ی فرهنگ ایران محسوب می شود که امروزه در جامعه ی جهانی جایگاه ارزشمندی در عرصه ی شناخت ایران دارد. قالی دست بافت ایرانی با برخورداری از عناصری همچون رنگ ، بافت و بالاخص نقوش منحصر به فرد منحصر به فرد خود در سراسر دنیا شناخته شده است . به جرأت می توان گفت قالی دست بافت ایرانی، این هنر ملی، به لحاظ جنبه های نمادین خود و نیز بهره مندی از زبان تصویر و نشانه ، توانسته بیشتر و بهتر از سایر مولفه های مذکور، هویت ملی ایرانی را در جهان کنونی عرضه کند. این تحقیق با هدف ریشه یابی ارزش های تصویری نمادها و نشانه ها ضمن ارائه تعاریفی از نماد و نشانه و هویت ملی قالی ایرانی، به گردآوری و دسته بندی نقوش ماندگار قالی ایرانی بلحاظ دوره های مختلف زمانی و مکانی ، طایفه ای و قبیله ای و بررسی ارتباط آنها با هویت ملی و ایرانی پرداخت. عناصر و نمادهای تصویری که همان نقوش و محتوای زمینۀ قالی دستبافت را شامل می شوند، در یک طبقه بندی کلی و به صورت یافته های این پژوهش عبارتند از نمادهای گیاهی و نمادهای جانوری می باشد؛ این نقوش و مضامین تصویری که در قالی بافی ایرانی بر هویت ملی تأکید می ورزند، در حقیقت از داستان ها، باورها، آیین ها و اسطوره های ایرانی و ملی نظیر شاهنامه و ... به پهنۀ قالی کوچ کرده اند.این تحقیق به لحاظ هدف بنیادی و ماهیت توصیفی آن بیشتر به روش کتابخانه ای انجام شد و با آگاهی از این مهم که هویت ملیِ نقوش و بیان نمادین آنها چگونه باعث ماندگاری در هنر قالی بافی ایران شد ، با بررسی کتب و منابع تصویری موجود و با تمرکز خاص بر روی تصاویر و نقوش قالی ایرانی و جزئیات آنها، به ارزش تصویری نقش مایه های نمادین و کهن در فرش های قبیله ای و طایفه ای ایران پی برده شد. نمادها و نشانه هایِ دارای هویّت ملّی، از دیرباز تا کنون، پشتوانه ای برای ارزشمندی قالی، در جای جای این سرزمین کهن خواه از هر طایفه و قبیله ای که باشد، است. واژگان کلیدی: قالی،نقش مایه،جانوری، گیاهی، اسطوره، نماد و نشانه، هویت ملّی، هنرهای سنتی، ارزش تصویری، طایفه و قبیله

منابع مشابه

مطالعه ارزشهای زیبایی شناختی نقش مایه های تزیینی سردر ورودی شمالی مسجد جامع اشترجان

مساجد مکانی برای حضور معنوی اقشار مختلف جامعه است که با نقشمایه‌های متنوع مزین شده است. مسجد جامع اشترجان، یکی از زیباترین مساجد دوره ایلخانی است که از لحاظ سردر ورودی، محراب و نقشمایه‌هایی که در این مسجد به کار رفته، دارای اهمیت است و قابلیت بررسی و پژوهش‌های بسیاری را دارد. این مسجد از ویژگی‌های زیبایی‌شناختی برخوردار است و ارزش‌های بصری خاصی دارد. در این پژوهش، با هدف بررسی سردر مسجدجامع اشت...

متن کامل

استفاده از ضایعات جانوری و گیاهی به عنوان منابع رنگدانه ای در تغییر رنگ پوست و گوشت جوجه های گوشتی

به ‌منظور بررسی اثر منابع رنگدانه‌ای گیاهی (تفاله هویج و تفاله گوجه فرنگی) و جانوری (خرچنگ و ضایعات میگو) بر تغییر رنگ در پوست و گوشت جوجه‌های گوشتی این منابع با نسبتی مشابه طی تحقیقی در خوراک جوجه‌های گوشتی اضافه شدند. این آزمایش به‌ مدت 42 روز با استفاده از 150 قطعه جوجه گوشتی نر یک روزه از سویه تجاری ROSS 308 در شرایط پرورشی استاندارد از نظر دما، نور، رطوبت در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی ب...

متن کامل

اسب؛ پرتکرارترین نمادینه‌ی جانوری در شاهنامه و نقش آن در تکامل کهن الگوی قهرمان

اسب؛ برای خاندان‌های پهلوانی و جنگاوران هندواروپایی از ارزش توتمی دیرپایی برخوردار بوده، به همین دلیل در شاهنامه که اثری حماسی است، پرتکرارترین نمادینه‌ی جانوری را به وجود آورده است که نمادینگی آن را تنها باید در ارتباط با کهن الگوی قهرمان بررسی کرد. این نماد جانوری که در پیوند با آب و دریا (ارتباط با نیروی سرشار زمین و طبیعت) کامل می‌شود، در حقیقت، تجسم قدرت غریزی ناخودآگاه اوست که کهن الگوی ق...

متن کامل

ریشه یابی کاستی های موجود در تحلیل های عددی مدل های غیر خطی دینامیکی مربوط به سیستم های سازه ای

سال هاست که پاسخ حاصل از انتگرال گیری گام به گام مدل های دینامیکی غیر خطی دچار مشکلات عدم همگرایی هستند . علت این معضل ، در ادبیات فنی به دقت توضیح داده نشده است . در این مقاله به منظور توضیح هر چه بهتر علت بروز عدم همگرایی پاسخ های حاصل ازانتگرال گیری گام به گام مدل های دینامیکی غیر خطی ، طی انجام چندین اثبات ریاضی به بررسی دقیق این پدیده نامطلوب پرداخته شده است . نتیجه حاصل بیانگر این واقعیت ...

متن کامل

نقش فرشته در فرش ایران

There is a spiritual & intellectual power in Persian carpets which connects to the terrestrial world. Plant patterns that make gardens not only symbolize paradise in the heart of carpets; but also the patterns in the borders which sometimes are decorated by angels represent the spiritual world. Maybe the position of angels indicates the initial stage before paradise gate (in the middle of the c...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023